نوع تغذيه بر اساس گروه خوني


 

نویسنده: زهرا عباسعلي پور کارشناس بهداشت عمومي




 
براي طراحي يک رژيم مناسب، مي توان از گروه هاي خوني استفاده کرد. چون خون عامل اصلي تغذيه ي بدن است و احتمال دارد گروه هاي خوني، مشخص کننده ي تغيير و تنوع در نيازهاي غذايي باشد.
مطالعه و تحقيقات نشان مي دهد که دارندگان گروه خوني O، مستعد ابتلا، به بيماري هايي هستند که ناشي از اسيد بالاي معده و دارندگان گروه خوني A، مستعد ابتلاء به بيماريهايي هستند که ناشي از اسيد ناکافي معده است. رابطه ي گروه خوني با بيماري، در ميزان توليد اسيد معده است.
گروه خوني O، قديمي ترين گروه خوني است و مربوط به زمان است که انسان ها فقط شکار را آموخته بودند، لذا بهترين نوع رژيم غذايي براي اين افراد، رژيم عذايي شکارچيان اوليه، يعني رژيمي غني از چربي و پروتئين است.
گروه خوني A، مربوط به دوره ي بعدي است، يعني دوره هايي که بشر کشاورزي را آغاز کرده بود، لذا افرادي که گروه خوني شان A و فرزندانشان داراي گروه خوني AB هستند، بايد از رژيم هاي غذايي غني از کربوهيدرات و غلات استفاده کنند.
گروه خوني B نيز مابين دو گروه خوني O و A است، لذا افرادي که داراي اين گروه خوني هستند، بايد از رژيم هاي غذايي که ترکيبي از اين دو نوع رژيم غذايي است، استفاده کنند.
از لحاظ کارايي نيز گروه B مابين دو گروه بالا است، يعني نه به اندازه ي گروه خوني O مي تواند از چربي هاي موجود در غذا استفاده کند و نه به اندازه ي گروه A مي تواند قندها را بسوزاند.

گروه خوني O
 

گروه خوني O، قديمي ترين و فراوان ترين گروه خوني است.
سطح اسيد معده در اين افراد بالاست، به همين علت اغلب افراد مبتلا به زخم هاي معده، داراي اين گروه خوني هستند. معده ي اسيدي اين افراد با غذاهاي گروه شير، گندم، نشاسته و نان چندان سازگار نيست.
تحمل گلوتن (اسيد آمينه ي موجود در آرد گندم) براي اين گروه سخت است، زيرا گلوتن با پروتئين چسبنده يي که در گندمک وجود دارد، منجر به تحريک روده ي باريک و همچنين موجب توليد بيشتر انسولين و اختلال در عملکرد کربوهيدرات ها مي شود.
متابوليسم اين گروه، بر خلاف گروه خوني A است.
افراد گروه خوني O قادر به انجام تمرينات سخت بدني، بهره برداري از پروتئين هاي حيواني و قطع منابع کربوهيدراتي مانند بسياري از غلات هستند، به همين جهت بدن بيشتر اين افراد همواره در حالت اسيدي است. تجربه نشان مي دهد کاهش اسيد معده، مي تواند اين افراد را سرحال تر کند.
افراد اين گروه بهتر است يد خون را از نمک يددار دريافت کنند، زيرا سديم بالا موجب احتباس آب و چاقي مي شود.
معده ي اين گروه محصولات لبني را خوب تحمل نمي کند. البته نسبت به گندم و غلات نيز عکس العمل بهتري از خود نشان نمي دهد.
خون اين افراد رقيق است و ديرتر منعقد مي شود.
ورزش بهترين راه تخليه ي فشارهاي عصبي در اين گروه است.

گروه خوني A
 

دومين دسته ي گروه خوني بعد از O، گروه خوني A است که افرادي با اين گروه خوني مستعد ابتلاء به بيماري هاي قلبي، ديابت و سرطان هستند ظاهراً احتمال ابتلاي به سرطان سينه در اين گروه بالاست.
افراد اين گروه به صورت طبيعي لاغرند.
متابوليسم آنها بر خلاف گروه O است. مثلاً غذاهاي حيواني موجب افزايش سوخت و ساز در گروه خوني O و کاهش سوخت و ساز در گروه خوني A مي شود.
سيستم گوارشي آنها حساس بوده و به مرور زمان از گوشتخواري به سمت گياهخواري متمايل مي شوند و به سختي مي تواند چربي ها و پروتئين هاي حيواني را هضم کند. سبزي، سويا، ماهي و محصولات دريايي، آرد و ميوه براي آنها مفيد است.
 
براي اين گروه خوني، بسيار حائز اهميت است که غذاهاي خود را به صورت طبيعي، تازه، خالص و سالم مصرف کنند.
گروه خوني A، داراي پايين ترين سطح اسيد معده هستند و به همين دليل احتمال بروز سرطان معده در اين افراد بيشتر از ساير گروه هاست.
به دليل عدم توانايي کافي در جذب ويتامين B12، کم خوني در اين گروه زياد است.
بيشترين انرژي خود را از پروتئين هاي گياهي بدست مي آورند و تحمل گوشت براي شان راحت نيست.
دانه هاي باقالي در اين افراد ايجاد مشکل مي کنند.
غذاهاي حاوي سويا به سوخت و ساز بدن آنها کمک مي کند و در هضم غذا بسيار مؤثر است.
سبزيجات نيز در کمک به سوخت و ساز و تحريک دستگاه هاضمه ي اين افراد مؤثر است و اين دقيقاً همان کاري است که آناناس براي اين گروه انجام مي دهد.
خوردن غذاهاي حيواني، سوخت و ساز بدن آنها را کند مي کند و غذاهاي گياهي نيز عکس اين عمل را در بدن آنها انجام مي دهد.
به علت پايين بودن ميزان اسيد معده، دستگاه گوارش نيز عمل هضم را به آرامي انجام مي دهد که اين امر موجب احتباس مايعات در شکم شان مي شود. افراد اين گروه نمي توانند لبنيات را به خوبي حل کنند و با هضم چربي هاي اشباع (جامد) مشکل دارند.
افراد اين گروه با انجام حرکات ورزشي، احساس ضعف و ناراحتي مي کنند، اما انجام ورزش هاي سبک و يوگا، نشاط و سرزندگي را به آنها هديه مي دهد.

گروه خوني B
 

سيستم ايمني اين افراد، متعادل و سازگار و دستگاه گوارش شان قوي و قابل انعطاف است.

گروه خوني AB
 

اين گروه هم مانند گروه خوني A، داراي ترشح کم اسيد معده هستند و مانند گروه B با خوردن گوشت سازگارند.
در مقابل ويروس ها، حساسيت ها و بيماري هاي سيستم ايمني، مقاومتر از بقيه ي گروه هاي خوني هستند.
دستگاه گوارش حساستري دارند.
اين افراد بسيار حساس بوده و بايستي با در نظر گرفتن حد تعادل، از تمام گروه هاي غذايي به طور مختلط استفاده کنند.
گوشت را به همراه سبزيجات يا پنير حاصل از شير سويا مصرف کنند.
اين افراد وقتي عضلات شان کمي قليايي مي شود، سرحال ترند.
مغز مياني گندم در گروه O و B قليازا و در گروه خوني AB و A اسيدزا است.
کم بودن اسيد معده در اين گروه، مانند گروه خوني A و سازگاري اش با مواد گوشتي مانند گروه خوني B است. به همين دليل اين گروه مي توانند گوشت بخورند، اما نمي توانند آنها را هضم کنند و در نتيجه در صورت چربي در بدن شان ذخيره مي شود.
در اين گروه فشارهاي عصبي در لحظات اوليه، خوب تحمل مي شود، اما اگر همچنان ادامه يابد، مي تواند با ايجاد اضطراب و استرس، سيستم قلب و عروق و ايمني را تحت تأثير قرار داده و منجر به بروز سکته و سطان گردد.
منبع: 7 روز زندگي- شماره 85