اسرار خانه داري


 

نویسنده: مريم عامريان




 

علاج پرز لباس
 

لباس هايي که از بعضي پارچه هاي ضخيم مثل ماهوت و مخمل تهيه مي شود، خيلي زود انواع و اقسام پرزها و مو را به خود مي گيرد، که نه با تکان دادن پاک مي شود و نه با برس کشيدن. براي زدودن همه نوع پرز از روي اين گونه لباس ها، تکه يي نوار چسب برداريد و به آرامي روي قسمت هاي پرز گرفته ي لباس بکشيد. خواهيد ديد که همه ي موها و پرزها به آساني جذب نوار چسب خواهند شد.

مراقبت از لباس هاي پشمي:
 

شستشو:
 

لباس هاي پشمي را هيچ گاه در ماشين لباسشويي نيندازيد. طبق علائم راهنماي لباس که معمولاً در قسمت داخل آن دوخته مي شود، اينگونه لباس ها را با دست و در آبي با دماي چهل درجه ي سانتي گراد بشوييد. به علاوه، اگر آنها را در آب ولرم محتوي يک قاشق گليسرين آبکشي کنيد، نرم و لطيف مي شوند و باعث خارش پوست بدن نيز نخواهند شد.

خشک کردن:
 

لباس هاي پشمي را روي بخاري، شوفاژ يا بند رخت در آفتاب رها نکنيد. همچنين از خشک کردن آنها در ماشين خشک کن بپرهيزيد. اين لباس ها را بر سطحي صاف و تميز پهن کنيد تا در هواي اتاق خشک شوند. مي توانيد يک پارچه ي کتاني سفيد را روي سيني پهن کنيد و لباس پشمي را روي آن بگذاريد تا خشک شود.
 

اتو کردن:
 

بهترين روش براي برطرف کردن چروک لباس هاي پشمي، اين است که آنها را در بخار حمام قرار دهيد تا چروک ها برطرف شود. اگر مجبور شديد لباسي را اتو کنيد، پارچه يي نمدار روي آن پهن کنيد و با قرار دادن اتو روي درجه ي دو (متوسط) لباس را با آرامي اتو بزنيد. اتو را مستقيماً روي لباس نکشيد.

شفافيت لباس
 

براي آنکه شفافيت لباس رنگي پس از شستشو نيز همچنان حفظ شود، پيش از آنکه براي نخستين بار آن را بشوييد، محلولي از يک سطل آب سرد و يک مشت نمک درست کرده و لباس را ابتدا درون اين محلول خيس کرده، سپس شستشو بعدي را انجام دهيد.

نگهداري چرم
 

چرم از هر نوعي که باشد، نياز به مراقبت دارد تا عمر بيشتري داشته باشد.
1- در مرحله ي اول آن را گردگيري و خوب تميز کنيد.
2- حداقل ماهي يک بار با يک روغن گياهي که درصد شيميايي کمتري دارد، (روغن نارگيل) چرم را چرب کنيد.
3- حداقل ماهي يک بار با واکس چرم، پوشاک يا کفش چرمي را واکس بزنيد.
4- و آخرين نکته؛ چرم را شب چرب کرده يا واکس بزنيد و بگذاريد تا صبح بماند، زيرا اگر چرمي را که چرب کرده يا واکس زده ايد بلافاصله بپوشيد، در معرض گرد و خاک قرار گرفته، غبار را به خود جذب مي کند و رنگ آن کدر خواهد شد. ضمناً اگر چرم با پاک کردن گرد و خاک تميز نشد، مقداري کف صابون درست کرده با فرچه يي نرم روي آن بکشيد و سپس با پارچه يي نرم و تميز خشک کنيد و صبر کنيد تا چرم خوب خشک شود. بعد آن را چرب کنيد يا واکس بزنيد.
منبع: 7 روز زندگي- شماره 85