دشمنان گوگل


 

ترجمه: سيد حسين علوي لنگرودي




 
به عقيده برخي از کارشناسان جهاني اينترنت، "گوگل" خود را نخود هر آشي مي کند و همين مسئله، دشمنان بسياري را براي اين غول اينترنتي ايجاد کرده است
شرکت گوگل توانسته با ابتکارات و نوآوري هاي متعدد در حوزه هاي گوناگون موقعيت خود را به عنوان برترين موتور جست و جوي اينترنتي در سرتاسر جهان تثبيت کند و به هيچ رقيبي حتي ياهو و مايکروسافت، اجازه نزديک شدن به خود را ندهد. هم اکنون، بيش از دو سوم بازار جست و جوي اينترنتي در آمريکاي شمالي، اروپا و آسيا در اختيار شرکت گوگل قرار دارد و اين شرکت از محل جذب آگهي هاي تجاري پر شمار، سود هنگفتي به جيب زده و مي زند.
با اين همه، تسلط کامل بر بخش جست و جوي اينترنتي و يکه تازي گوگل در اين عرصه نتوانسته اشتهاي سيري ناپذير مديران اين شرکت را آرام کند و به همين دليل، شاهد آن هستيم که در سال هاي اخير، شرکت گوگل وارد عرصه هاي گوناگون ديگري شده است که ارتباط چنداني با جست و جوي اينترنتي نداشته و در برخي موارد ناهمگون به نظر مي رسد.
استراتژي جديد شرکت گوگل مبني بر سرک کشيدن به حوزه هاي مختلف نه تنها رقباي اين شرکت را آشفته و نگران کرده است، بلکه بسياري از دولتمردان و سياست مداران اروپايي و آمريکايي را نيز به تکاپو انداخته تا براي محدود کردن و قانونمند کردن فعاليت هاي گوگل و البته ساير شرکت هاي اينترنتي اقدام کنند.
 
چندي پيش، قانونگذاران آمريکايي و همتايان آنها در اتحاديه اروپا در اقدامي هماهنگ، کميسيوني را تشکيل دادند که وظيفه اش بررسي فعاليت هاي اخير شرکت گوگل و تطبيق دادن آن با قوانين و مقررات موجود است. اين کميسيون همچنين وظيفه دارد تا با تدوين و اجراي مقررات جديد، از احتمال ورود شرکت گوگل به پاره اي از حوزه هاي حساس و غير مرتبط با فعاليت اين شرکت بکاهد.

گوگل هراسي
 

در "سيليکون ولي" (مرکز تجمع شرکت هاي فناوري ايالات متحده)، يکي ا پرسش هاي اوليه اي که هر سرمايه گذاري مطرح مي کند، اين است که اگر گوگل با ورود به حوزه فعاليت شما به رقيب شما تبديل شود، چه خواهيد کرد و چگونه خواهيد توانست از ميدان رقابت با گوگل سربلند بيرون آييد؟ تجربه نشان داده است که پس از ورود گوگل به بسياري از حوزه ها و آشنا شدن کاربران و مصرف کنندگان با ابتکارات و نوآوري هاي متعدد گوگل، بيشتر رقبا يا از ادامه کار منصرف و يا به ورشکستگي و سقوط کشيده شده اند. به عنوان مثال، با ورود گوگل به بخش اطلاع رساني پروازهاي بين المللي، بسياري از شرکت هاي مسافرتي و هوانوردي با کاهش شديد کاربران و مشتريان مواجه شدند، چرا که بسياري از بازارهاي قديمي و مستحکم خود را در دستان با کفايت گوگل ديدند. شبيه همين مسئله درباره صنعت ويديوهاي آن لاين و خدمات محلي نيز اتفاق افتاد و با ورود گوگل به اين حيطه ها بود که قواعد بازي، تغيير پيدا کرد و بازار رقابت دچار عدم توازن و نابساماني از نوع "گوگلي" شد.
با وجود تمام اين مسايل و موج جود فزاينده "گوگل هراسي" اکثر قريب به اتفاق کاربران اينترنت بر اين واقعيت اتفاق نظر دارند که مهم ترين عامل در موفقيت و يکه تازي شرکت گوگل در بسياري از حوزه هاي فعاليتش، عملکرد درخشان و ابتکارات متعدد و
شگفت انگيز دست اندرکاران اين شرکت بوده و هست. گوگل همان شرکتي است که با ايجاد شبکه اجتماعي فراگيري چون فيس بوک، رقباي صاحب نام و قدرتمندي چون ياهو و مايکروسافت را غافلگير کرد و بر زمين زد و با ارائه خدماتي چون گوگل مپ و گوگل ارث رقبا را از نزديک شدن به خود ناتوان ساخت. بنابراين، بي دليل نيست که به عقيده اغلب کاربران اينترنت، نام گوگل، مترادف شده است با جست و جو در اينترنت و وسيله اي براي رفع تمامي نيازهاي آن لاين و مجازي کاربران.

گوگل؛ همگام با تغييرات
 

صاحب نظران دنياي اينترنت و رقباي اصلي شرکت گوگل بر اين واقعيت اذعان دارند، که شرکت گوگل توانسته است همگام با تغييرات فناوري حرکت کرده و از ابداع وسايل و فناوري هاي جديد براي تنوع بخشيدن به ويترين محصولات و خدمات خود بهره گيرد. گسترش خدمات اينترنتي به تلفن هاي همراه و عمومي شدن بسياري از کاربردهاي تخصصي اينترنت و رايانه، نه تنها موجب تضعيف موقعيت ممتاز گوگل نشد، بلکه باعث شد تا بازارهاي تحت کنترل اين شرکت، بيشتر و متنوع تر شود.
به طور کلي، گوگل در حال پيشروي در همان مسيري است که شرکت مايکروسافت در سال هاي دهه 1990 آن را طي کرد. در آن سال ها، شرکت مايکروسافت توانست با معرفي سيستم عامل ويندوز، گوي سبقت را از تمام رقبا بربايد و به حاکم بلامنازع دنياي نرم افزارهاي رايانه اي بدل شود و اغلب کاربران رايانه در سرتاسر جهان را به محصولات جذاب و ساده خود معتاد سازد. در آن سال ها، کمتر کسي فکر مي کرد که سيستم عامل نوپاي ويندوز بتواند توان رقابت با سيستم هاي داس يا اپل را داشته باشد، اما با گذشت زمان مشخص شد که اعتياد از نوع رايانه اي و نرم افزاري اش، پديده اي شگفت انگيز و بي سابقه است.
به عقيده بسياري از کارشناسان و صاحب نظران دنياي اينترنت، اکثر کاربران اينترنت و به عبارت روشن تر، "اينترنت نوردان" به شدت به گوگل و محصولات گوناگون آن معتاد شده اند و کمتر قانون و دستورالعمل ملي و فراملي قادر به ترک دادن اين معتادان خواهد بود.
منابع:
اکونوميست
نشريه دانشمند، شماره 582.