امام خمینی (ره) و مهدویت
 
چکیده
اولین برکت انتظار فرج، وقتی خواهد بود که انسان منتظر بفهمد چه نوع ظلمتی جلوی ظهور نورانی امام را گرفته و موجب شده که امام همچنان در غیبت باقی بمانند. انسان ها باید در گره زدن جان خود به خدا نقشی فعال داشته باشند و این کار با کمک امامی معصوم که واسطه بین انسان ها و خداوند است انجام می گیرد(1) و در این حالت است که انتظار با تمام شور و حرارت شروع می شود و انسان ها از جهان مادی و ماشینی شده فاصله می گیرند، زیرا: «ساکنان جهان ماشینی، با همه چیز مثل ماشین رفتار می کنند، آنان طبیعت را سرد و بی عاطفه می یابند و خودشان هم مثل آن می شوند.»(2)

تعداد کلمات 2140/ تخمین زمان مطالعه 11 دقیقه


 

نویسنده: استاد اصغر طاهر زاده

 

اولین برکت انتظار

کسی که با فرهنگ انتظار آشنا باشد ظلمات زمانه بر او حاکم نمی شود؛ چنین کسی بدون آن که به غاری پناه ببرد، در جامعه به وظیفه خود مشغول است و در عین حال، مواظب است که گرد و غبار ظلمانی آخرالزمان بر او ننشیند، زیرا او می داند که از یک طرف، خداوند چه شرایطی را با حاکمیت امام معصوم، برای بشریت رقم خواهد زد و از طرف دیگر، می بیند که با غیبت امام معصوم (ع) چگونه باطل، جای حق را گرفته است. چنین انسانی می تواند خودآگاهی و دل آگاهی لازم را به مردم زمانه خود نیز بدهد. تا بفهمد چگونه گرفتار ظلمات زمانه شده اند و راه برون رفت از این شرایط چیست؟


رمز ورود به فرهنگ انتظار

انسانی که منور به نور بصیرت شد، می داند که مشکل اصلی کدام است و چه نوع زندگی را باید مد نظر انسان ها قرار دهد. در آن صورت است که معلوم می شود اشکال اساسی وضع موجود جهان چیست و چرا مشکلاتی مثل بیکاری و مواد مخدر گریبان بشریت را گرفته و چرا هر چه تلاش می شود هیچ راهی برای برون رفت از آنها پیدا نمی شود. اگر به خوبی روشن شد که ظلمات آخرالزمان به چه معنی است، آن افق نورانی شروع به طلوع می کند و انسان وارد فرهنگ انتظار می شود و چنین حالتی یقیناً به ظهور حضرت صاحب الامر(ص) ختم خواهد شد؛ چون انتظار، به معنی حقیقی آن، پدیدار شده است.اگر مشکلات اصلی بشر امروز، صرف بیکاری و فساد جوانان و مواد مخدر و امثال اینها باشد که هر انسان معمولی هم می تواند آنها را به عنوان یک مشکل بفهمد و برای رفع آنها تلاش کند و خواستار جامعه ای خالی از آنها باشد. ولی آن چیزی که اولیای الهی می فهمند و منتظر آن هستند، چیز دیگری است.
اگر مشکلات اصلی بشر امروز، صرف بیکاری و فساد جوانان و مواد مخدر و امثال اینها باشد که هر انسان معمولی هم می تواند آنها را به عنوان یک مشکل بفهمد و برای رفع آنها تلاش کند و خواستار جامعه ای خالی از آنها باشد. ولی آن چیزی که اولیای الهی می فهمند و منتظر آن هستند، چیز دیگری است، بسیار بالاتر از این نوع خواسته ها، در همین رابطه، باید آن حجابی که روح ایمان را در صدر اسلام پوشانده بشناسیم تا به آن نحو که مقام معظم رهبری (رحمه الله) ترسیم کردند وارد فرهنگ انتظار شویم و بفهمیم که چرا ائمه (ع) تلاش کردند تا «اسلام را به همان مسیری که پیغمبر پیش بینی کرده بودند، برگردانند».(3)


فرهنگ غرب ظلمت نهایی آخر الزمان

از آخرین پیام رسمی امام خمینی (ره) در تاریخ 2 / 1 / 1368 چنین برداشت می شود که ظلمت نهایی که در آخر الزمان رخ می نماید، خود را در فرهنگ غرب استکباری نشان داده و همه ظلمات ممکن را به صحنه آورده و این غیر از ظلمی است که محمد علی شاه و یا مظفر الدین شاه انجام دادند. نه آن ظلمت ها، ظلم آخر الزمانی بود و نه مقابله با آنها به اسم فرهنگ انتظار و عزم برای زمینه سازی حاکمیت حضرت ولی عصر (عج) انجام شد. به همین جهت، ملاحظه فرمودید که با رفع ظلم قاجار، رضاخان و سلسله پهلوی ظهور کرد و اکثریت جامعه، در ابتدای امر، نتوانستند متوجه ظلمات او شوند، زیرا با فرهنگ انتظار به مقابله با سلسله قاجار نرفته بودند.
امام خمینی( رحمه الله) به ما نشان دادند، طاغوتی که باید با تمام وجود با آن مقابله کنیم و حکومت جهان حضرت مهدی (عج) را جایگزین آن نماییم. در فرهنگ غرب ظهور کرده و آن نور حقیقی هم که باید با این ظلمت درگیر شود، در دست ما است. ایشان در همین رابطه می فرمایند: «انقلاب مردم ایران، نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت (عج) است».(4)


رسالت اصلی انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی به یک انقلاب جهانی نظر دارد که توسط صاحب الامر (عج) به وقوع می پیوندد. و به تعبیر حضرت صادق (ع) «ان قائمنا اذا قام اشرقت الارض بنور ربها.(5) هنگامی که قائم ما قیام کند، زمین به نور پروردگار روشن می شود و تاریکی یکسره از بین می رود.» لازمه این قیام، انقلابی است که تمام مناسبات فرهنگ استکباری را در هم بریزد.
از آن جایی که انقلاب اسلامی ایران، نقطه شروع انقلاب حضرت مهدی (عج) است، باید با همان روش حضرت بقیه الله (عج) را با فرهنگ استکباری روبه رو شود؛ یعنی نفی فرهنگ کفر و نه مدارا با آن. چون بنا به فرمایش حضرت امام خمینی (ره) باید به ایجاد حکومت جهانی اسلام فکر کنیم و این با مدارا با فرهنگ کفر ممکن نیست. ایشان می فرمایند: «باید دولت جمهوری اسلامی تمام سعی و توان خود را در اداره هر چه بهتر مردم بنماید. ولی این بدان معنا نیست که آنها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانی اسلام است منصرف کند.» (6) همچنین ایشان در سخن هشدار گونه ای خطاب به مسئولان فرمودند: «مسائل اقتصادی و مادی، اگر لحظه ای مسئولین را از وظیفه ای که بر عهده دارند، منصرف کند، خطری بزرگ و خیانتی سهمگین را به دنبال دارد.» (7)
 
پس غفلت از مقابله با جهان استکباری، اولاً خطری بزرگ پیش می آورد و بعد روحی و تربیتی جامعه را از حماسی بودن به خوشگذرانی و رفاه طلبی تغییر می دهد؛ ثانیاً خیانتی عظیم محسوب می شود چون در حقیقت، پشت کردن به هدف اصلی انقلاب اسلامی است. زیرا با شروع انقلاب اسلامی، شرایط برای کنار زدن پرده ای که بین ما و امام زمان (عج) قرار دارد به خوبی فراهم شده است. به همین علت باید فعالیت ها را در نفی ظلمات روح استکباری و ایجاد حکومت جهانی اسلام شروع کرد و این به معنی درگیری نظامی با جهان استکبار نیست، بلکه کافی است با روحیه انتظار، چشم ها را به چیزی بالاتر از آنچه غرب استکباری، زندگی می نامد، بدوزیم و این راه ظلمانی را نفی کنیم که این بزرگ ترین قدم و سخت ترین آن است و کم هزینه هم نیست.


آثار توجه به رهنمودهای حضرت امام (ره)

به خوبی روشن است که هر اندازه به امام خمینی (ره) و رهنمودهای او نزدیک شویم، حجاب بین خود و امام عصر (عج) را کم کرده ایم و به دنبال آن، جامعه از پرتو انوار حضرت صاحب الامر (عج) در جای جای زندگی فردی و اجتماعی بهره مند، به خوبی روشن است که هر اندازه به امام خمینی (ره) و رهنمودهای او نزدیک شویم، حجاب بین خود و امام عصر (عج) را کم کرده ایم و به دنبال آن، جامعه از پرتو انوار حضرت صاحب الامر (عج) در جای جای زندگی فردی و اجتماعی بهره مند، و زمینه ظهور فراهم تر خواهد شد. در مقابل، به هر اندازه که از امام خمینی (ره) و راهی که جلوی ما گشوده است دور می شویم، حجاب بین خود و حضرت صاحب الامر (عج) را بیشتر خواهیم کرد.و زمینه ظهور فراهم تر خواهد شد. در مقابل، به هر اندازه که از امام خمینی (ره) و راهی که جلوی ما گشوده است دور می شویم، حجاب بین خود و حضرت صاحب الامر (عج) را بیشتر خواهیم کرد.
ملاحظه فرمودید که در هشت سال دفاع مقدس، چگونه نور وجود حضرت امام زمان (عج) به نحوی خاص احساس می شد، ولی همین که به اسم و برای سازندگی و اصلاحات و غیره به ظلمات فرهنگ غرب نزدیک شدیم غیبت ایشان شدیدتر شد. نور ظهور امام زمان (عج) مثل نور خداوند است؛ خداوند جلوه ای می کند، اگر قلب آماده باشد جلوه ای دیگر می نماید، باز اگر قلب آماده تر شود، جلوه بیشتری می کند، تا آن جا که ان شاء الله قلب انسان محل ظهور نهایی انوار خداوند می شود ظهور و فرج حضرت صاحب الامر (عج) نیز نهایتی دارد که وقوعش در آخرالزمان است، اما نوع ارتباط ها و شرایط اجتماع، ظهور را شدت و ضعف می بخشد.


راه انتظار، راه حقیقی امام (ره)

امام خمینی(ره) روشن کرده است که برای کنار زدن پرده غیبت، باید جانانه به صحنه آمد؛ چون اولاً انقلابی به وقوع پیوسته که سبک و سیاقش، مهدوی است و ثانیاً باید به فکر حکومت جهانی باشیم و در این راه بدانیم که «شکستن فرهنگ شرق و غرب، بی شهادت میسر نیست.» (8) و این است معنی انتظاری که تقدیر شیعه را تا اوج کمال، رقم می زند ایشان تأکید می کرد که فرهنگی وجود دارد که حجاب نور مهدی (عج) شده و باید با آن مقابله کرد و شاخصه آن ضد قدسی بودن آن است؛ چه در جلوه لیبرالیسم به سرکردگی آمریکا. فرهنگ غربی، نور مهدی (عج) را در حجاب نگه داشته و ذهن مردم جهان را با انواع برنامه های شیطانی در کنترل خود قرار داده است تا هرگز به حاکمیت امام معصوم فکر نکنند، اگر هم می خواهند معنویت را در زندگی خود وارد کنند، باید حاکمیت آمریکا را در دهکده جهانی بپذیرد، رجوع به حضرت مهدی (عج) تمام این حجاب ها را پس می زند و تاریخ را تا حاکمیت امام معصوم جلو می برد.
بسیار مشکل است که آدم متوجه شود روح این مسلمان نماز خوان، همان روح فرهنگ غربی است و مانع ظهور نور حضرت مهدی (عج) شده، مگر این که جایگاه حضرت مهدی (عج) را درست بشناسیم و خود را در انتظار او نگه داریم و با حاکمیت لیبرال دموکراسی غربی همه چیز را تمام شده ندانیم. در چنین شرایطی می توان فهمید که هر کس اسلامی را تبلیغ کرد که سر سازش با غرب داشت، تبلیغ او نه در فرهنگ انتظار جای می گیرد و نه نسبتی با انقلاب دارد؛ چرا که حضرت امام خمینی (ره) شاخصه انقلاب را مقابله با فرهنگ غربی تعیین فرمودند، زیرا فرهنگ مدارا با کفر، به کفر رسمیت می بخشد. و این کار یک نوع کنار آمدن با شیطان است.


فرهنگ انتظار، طریق مبارزه با جنگ نرم

با تقویت فرهنگ انتظار، نه تنها انقلاب اسلامی از غرب زدگی داخلی آزاد می شود، بلکه روحیه عبور از غرب، در تمام مردم جهان به وجود می آید به شرطی که راه امام خمینی (ره)- که همان راه واقعی انتظار است - گشوده بماند و در آن صورت است که ملت ما از جنگ نرمی که دشمن ایجاد کرده به خوبی می گذرد و دشمن را به صورتی فوق العاده مأیوس می کند. اگر می خواهید دختران و پسران و همسرانتان برایتان بمانند و دشمن، آن ها را از شما نگیرد، باید با رویکرد عبور از غرب به خط امام (ره) و اهداف انقلاب اسلامی نظر نمایید تا شما نیز شامل این روایت باشید که رسول خدا (ص) فرمودند: « افضل العباده انتظار الفرج؛ (9) برترین عبادت، انتظار فرج است.»
حضرت روح الله (ره) به ما پیام داده است که امروز، خدا ما را مسئول کرده است که راه ظهور حضرت را بگشاییم، همان طور که به عهده امام زمان (عج) این وظیفه را گذاشته که در اولین فرصت که زمینه آماده شد ظهور کند. به تعبیر ایشان: «امروز خداوند ما را مسئول کرده است. نباید غفلت نمود. امروز با جمود و سکون و سکوت باید مبارزه کرد و شور و حال و حرکت انقلاب را بر پا داشت.» (10)


حاصل سخن

در حال حاضر، جز راه امام خمینی (ره) برای ورود به اردوگاه منتظران مهدی (عج) راهی در میان نیست و تا راه امام خمینی (ره) را درست نفهمیم و در آن پرورش نیابیم، هیچ ورودی در فرهنگ انتظار نداشته ایم. اگر فرهنگ انتظار را درست بشناسیم و خود را وارد چنین فرهنگی کنیم، به خوبی احساس می کنیم که از همه جهات، تغییر کرده ایم، اعم از روحیه حماسی که در ما پیدا می شود و یا اندیشه عمیقی که در معارف اسلامی پیدا می کنیم. زیرا با فرهنگ انتظار می توان از حجاب ظلماتی آخر الزمان عبور کرد و با زندگی دیگری آشنا شد، یعنی زندگی در کنار حضرت مهدی (عج) و در کنار رسول خدا (ص) اما اگر وارد چنین انتظاری نشویم، ظلمات آخرالزمانی با ظاهر دینی اش ما را می فریبد، چنان چه پیامبر (ص) می فرمایند: «زمانی بر امت من پیش می آید که از قرآن جز نقش آن، و از اسلام جز نام آن باقی نمی ماند. مسلمان نامیده می شوند، در حالی که بیش از همه مردمان از آن دورند. مساجدشان آباد است، ولی از هدایت خالی است.» (11)
 

نمایش پی نوشت ها:

1. امام صادق (ع): «نحن فیما بینکم و بین الله حجاب». همان، ج 2، ص 95.
2. پروفسور ویلیام چیتیک، علم جهان و علم جان، ص 106.
3. مقام معظم رهبری «حفظه الله»، عید غدیر 1384.
4. 2/ 1/ 1368.
5. الارشاد، ج 2، ص 381.
6. 2/ 1/ 1368.
7. صحیفه امام، ج 21، ص 328.
8. صحیفه امام، ج 21، ص 327.
9. کمال الدین و تمام النعمه، ج 1، ص 287.
10. صحیفه امام، ج 21، ص 325.
11. ثواب الأعمال، ص 253.

منبع: نشریه امان، شماره 36.