مجسمه طلا در دستان سياست
مجسمه طلا در دستان سياست
مجسمه طلا در دستان سياست
سرگذشت هشتاد و دومين دوره اسکار
مي دانيد در اسکار امسال :
1- «نقطه کور» و «يک مرد جدي» اولين فيلم هاي نامزد اسکار «بهترين فيلم» بودند که از سال 1995 و فيلم «چهار عروسي و يک تشييع جنازه» تنها در دو رشته نامزد دريافت تنديس طلايي شدند .
2- کاترين بيگلو و جيمز کامرون اولين زوجي هستند که بعد از جدايي با فيلم هايشان براي دريافت اسکار بهترين کارگرداني با يکديگر رقابت مي کنند .
3- «پرشس: براساس نوول «پوش» اثر سفاير» اولين نامزد تنديس بهترين فيلم است که توسط يک فيلمساز آفريقايي / آمريکايي کارگرداني شده است .
4- ايوان رايتمن و جيسن رايتمن (براي درام «رو هوا» ) دومين پدر و پسري بودند که به طور مشترک براي تهيه کنندگي يک فيلم نامزد تنديس بهترين فيلم شدند . زوج اول ماريو سِچيگوري بودند براي فيلم «پستچي » (مايکل ردفورد،1994).
5- در ابتدا قرار بود ساشا بارون کوئن و بن استيلر جايزه بخش بهترين چهره پردازي را به طور مشترک اهدا کنند . کوئن مي خواست در شکل و شمايل يک ناوي ( ساکنان پاندورا در آواتار) ظاهر شود و استيلر هم در نقش مترجم او ؛ و البته قرار بود کوئن به عنوان يک ناوي مونث شوخي خودماني با جيمز کامرون داشته باشد ولي در نهايت آکادمي از اين ايده صرف نظر کرد تا باعث رنجش کامرون نشود .
نکاتي کوچک اما جالب درباره مهم ترين فيلم هاي اسکار 82
2- آواتار (برنده 3 جايزه از 9): اولين فيلم علمي تخيلي (به طور مشترک با «منطقه 9») که بعد از سال 1982 و فيلم «اي . تي . موجود فرازميني» نامزد اسکار بهترين فيلم شد ؛ و البته مشترکا با انيميشن «بالا» اولين فيلم هاي سه بعدي بودند که نامزد اسکار بهترين فيلم شدند .
3- شوريده دل (برنده 2 جايزه از 3): مگي جيلنهال تنها نامزد در رشته هاي بازيگري امسال است که قبل از نامزدي اسکار در هيچ يک از سري جوايز انتخاب منتقدان ، گلدن گلوب، انجمن بازيگران يا بفتا به عنوان نامزد دريافت جايزه بازيگري معرفي نشده است .
4- پرشس (برنده 2 جايزه از 6): لي دنيلز دومين کارگردان آفريقايي / آمريکايي است که نامزد اسکار بهترين کارگرداني مي شود . نامزد اول جان سينگلتن بود براي فيلم «the Hood Boyz'N ». جفري فلچر اولين آفريقايي / آمريکايي است که اسکار بهترين فيلمنامه را برد .
5- بالا (برنده 2 جايزه از 5): اولين انيميشن بلند رايانه اي و دومين انيميشني که نامزد دريافت اسکار بهترين فيلم شد . «ديوو دلبر» (1991) اولين انيميشن نامزد دريافت اين جايزه بود . «بالا» سومين انيميشن پيکسار است که به طور متوالي بعد از «راتاتويي»(2007) و «وال – اي » (2008) اسکار بهترين انيميشن را برنده مي شود .
6- اراذل بي آبرو(برنده 1 جايزه از 8) : اين دومين نامزدي کوئنتين تارانتينو در رشته هاي بهترين کارگرداني و بهترين فيلمنامه ارژينال بود . نامزدهاي اول او براي «داستان عامه پسند»( 1994) بوده است .
7- سفر ستاره اي / پيشتازان فضا (برنده 1 جايزه از 4) : دومين فيلم از مجموعه فيلم هاي «سفر ستاره اي» که برنده تنديس طلايي شده است . اولين فيلم اين مجموعه که در سال 1979 ساخته شد هم دست پر اسکار را ترک کرده بود .
8- نقطه کور(برنده 1 جايزه از 2 ) : ساندرابولاک با فتح اسکار بهترين بازيگر زن نقش اول ، بدل به اولين بازيگري شد که در اين سال هم تنديس طلايي (براي بهترين بازيگر ) و هم جايزه تمشک طلايي (براي بدترين بازيگر ) را برده است . بولاک شب قبل از مراسم اسکار به خاطر بازي بدش در «همه چيز درباره استيو» جايزه بدترين بازيگر زن را از سي امين دوره جوايز تمشک طلايي دريافت کرد.
9- رو هوا( فقط نامزد 6 جايزه ) : جيسن رايتمن 32 ساله بدل به جوانترين کارگرداني شد که دوبار نامزد دريافت اسکار بهترين کارگرداني شده است .
10- منطقه 9 (فقط نامزد 4 جايزه): اولين فيلم علمي تخيلي ( به طور مشترک با «آواتار») که بعد از سال 1982 و فيلم « اي . تي . موجود فرازميني » نامزدي اسکار بهترين فيلم شد .
11- يک مرد جدي ( فقط نامزد 2 جايزه ) : کم فروش ترين فيلم حاضر در ميان ده نامزد اسکار بهترين فيلم . فروش داخلي اين کمدي کمي بيش از 9 ميليون دلار و فروش خارجي آن حدود 5/16 ميليون دلار بوده است .
12- جولي و جوليا (فقط نامزد 1 جايزه ) : مريل استريپ با نامزدي اسکار براي اين فيلم شانزدهمين نامزدي خودش را تجربه کرد که رکوردي تاريخي (و احتمالا دست نيافتني ) براي يک بازيگر به شمار مي رود . کاترين هپبرن با دوازده نامزدي دومين بازيگر پر افتخار اسکار از لحاظ تعداد نامزدي ها است .
برگزاري مراسم با دو مجري
تلاش براي جلب مخاطبان تلويزيوني
تهيه کنندگان جديد و تصميماتشان
حضور چشمگير بلاکباسترها
«قفسه رنج» و تهيه کننده خاطي اش
حذف اجراي زنده ترانه ها
پيرامون تبليغات و شمار بينندگان اسکار
عجايب کليپ يادبود در گذشتگان
نطق پيروزي راجر راس ويليامز
اتفاقات شاخص
در طول مراسم ، يادبود ويژه اي براي جان هيوز (کارگردان مرحوم) برگزار شد . متيو برادريک، جان کراير ، مکالي کالکين ، آنتوني مايکل هال ، جاد نلسن ، مالي رينگوالد و آلاي شيدي برگزار کننده اين ياد بود انحصار بودند که از دوره 77 به بعد نمونه اش ديده نشده بود .
در طول سخنراني لوئيز سيهويس برنده اسکار بهترين مستند بلند براي «خليج کوچک» (cove) ، دوربين هاي شبکه ABC ناگهان به ميان حضار کات خوردند . دليل اين حرکت بيرقي بود که ريک اوبري ، مربي دلفين ها بر بالاب سرش گرفت و رويش نوشته شده بود : «Text Dolphin to 44144» ( احتمالا به منظور نوعي حرکت حمايتي با جمع آوري پيام کوتاه ) : نشريه « راهنماي تلويزيون» از اين لحظه به عنوان «سريع ترين کات ناخواسته » نام برد و شان مينز منتقد فيلم درباره آن نوشت :« اين لحظه نشان داد که عاري بودن مراسم اسکار از شور و هيجاني اصيل و واقعي ، عمدي است ».
حرف ها و شوخي هاي جالب و ماندگار اين دوره استيو مارتين :« ببين ، اون لعنتي هلن ميرنه ».
الک بالدوين :« استيو ، اون خانوم هلن ميرنه ».
استيو مارتين در مورد حضور اکثريتي يهودي ها در هاليوود اينطور شوخي کرد : « در فيلم اراذل بي آبرو ، کريستف والتز نقش افسر نازي را بازي مي کند که فکر و ذکرش پيدا کردن يهودي ها است . خوب کريستف ( در حالي که دستانش را باز مي کند و همه حضار را مورد اشاره قرار مي دهد ) لانه زنبور اينجاست !» .
نيکولاس اِشمرکين وقتي اسکار بهترين انيميشن کوتاه را براي «لوگوراما» گرفت، گفت: « تقريبا شش سال طول کشيد تا اين فيلم 16 دقيقه اي را بسازم . با اين حساب فکر مي کنم حدودا 36 سال ديگه طول بکشه تا با يک فيلم بلند برگردم ».
وقتي جفري فلچر اسکار بهترين فيلمنامه اقتباسي را براي «پرشس» گرفت : « اين جايزه متعلق به هر کسي است که روزهايش را صرف کار کردن روي روياهايش مي کند . تمام پسران و دختران پرشس مانندي که در گوشه و کنار دنيا زندگي مي کنند ».
مونيک به محض دريافت اسکار بهترين بازيگر نقش مکمل براي بازي فوق العاده اش در «پرشس» گفت : « ميخواهم از آکادمي تشکر کنم که نشان داد اين جايزه ميتونه براي بازيگري باشه و نه سياست».
خوان خوزه کامپانلا برنده اسکار بهترين فيلم خارجي زبان براي «راز چشمهايشان» ( آرژانتين ) گفت : « ممنونم که گويش ناوي ها را يک زبان خارجي حساب نکرديد».
جف بريجز بعد از دريافت اسکار بازيگري براي فيلم «شوريده دل » گفت : « از پدر و مادرم ممنونم که منو ترغيب به حضور در اين حرفه فوق العاده کردند . مادر و پدرم شيفته اين حرفه و صنعت سينما بودند . اين جايزه به همان اندازه اي که تجليل از منه ... تجليل از آنها هم هست » .
باربرا استرايسند به محض اين که پاکت حاوي نام برنده بهترين کارگرداني (کاترين بيگلو براي قفسه رنج ) را باز کرد گفت :« خوب، زمانش فرا رسيده » ( منظورش فتح اسکار کارگرداني توسط يک زن بود ).منبع: نشريه همشهري ماه شماره 43.
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}