كاربرد رنگ در فضاي داخلي


 






 
گروه معماران و طراحان رستاك را مي توان جزو معدود شركت هاي معماري دانست كه صاحب سبك خاص در زمينه معماري داخلي و زيباشناختي مي باشد. معماري داخلي يكي از مهمترين شاخه هاي علم معماري است كه متأسفانه در ايران كمتر مورد توجه قرار مي گيرد.
گروه معماران و طراحان رستاك در پي آنند كه براي فضاي داخلي محيط اطراف شما طرحي نو دراندازند.
از ديرباز رنگ ها بر زندگي ما انسان ها تأثير قابل توجهي داشته اند و اين حجم تأثيرپذيري وقتي بيشتر روشن مي شود كه به اين واقعيت توجه كنيم به طور متوسط دو سوم وقت مان را در محيط هاي بسته سپري مي كنيم و احساسي كه از محيط پيرامون به دست مي آوريم، رابطه مستقيمي با رنگ و نور محيط مان دارد. حتي گاهي رنگ ديوارها مي تواند بيش از تغيير مبلمان و ساختار اساسي يك فضا، نتايج چشمگيري را باعث شود.
وقتي بهتر به نوع برخوردي كه با رنگ در زندگي مان داريم دقت مي كنيم، مي بينيم اكثر ما نسبت به رنگ ها شرطي شده ايم و خود را در حصاري از رنگ هاي معقول،‌ بي روح، خنثي و كم رنگ قرار مي دهيم.
تاكنون چند بار آگاهانه درباره رنگ ديوارها، سقف و كف اتاق هاي تان فكر كرده ايد؟ از همين امروز با حساسيت بيشتري به رنگ محيط اطراف تان توجه كنيد، به اطراف همين اتاقي كه در آن نشسته ايد و مشغول مطالعه اين مطلب هستيد. اگر نسبت به آنچه مي بينيد علاقه اي احساس نمي كنيد، مي توانيد آگاهانه براي تغيير رنگ هاي فضاي اطراف، همين حالا دست به كار شويد. اما قبل از آن چند سؤال مهم را مدنظر قرار دهيد:
*در اين اتاق چه نوع فعاليتي انجام مي گيرد؟
*سقف بلند است يا كوتاه؟
* مي خواهيد فضا را بزرگ تر كنيد يا كوچك تر؟
*فضايي گرم تر مي خواهيد يا سردتر؟
اگر خواهان كوچك تر كردن فضاي موردنظر هستيد، رنگ هاي خانوادگي گرم مثل قرمز، سرخابي، نارنجي و زرد، اثر دلخواه شما را دارا خواهند بود. اين رنگ ها خاصيتي قوي، درخشان و انگيزاننده را القا مي كنند. در فضاهايي هم كه صرفاً براي غذا خوردن كاربرد دارند، رنگ هاي اين چنيني تا حدود زيادي اشتهاآورند و جذابيت بسيار زيادي براي بيننده دارند.
در مواردي كه مي خواهيد به فضا احساس گرما و حرارت بدهيد و در فضاهايي كه دماي پايين تري دارند هم اين رنگ هاي تند و آتشين با ايجاد شور و هيجان، حس خاصي به فضا وارد مي كنند.
يكي از تأثيرات دسته رنگ هاي گرم در محيط هاي اجتماعي، پر حرف كردن افراد و دادن اعتماد به نفس به ساكنين فضاهاست. يكي از اين رنگ هاي دسته گرم، قرمز است. وقتي اين رنگ در حجم گسترده به كار برده مي شود، حجم ترشح هورمون آدرنالين در خون را افزايش مي دهد و باعث ايجاد تپش قلب مي شود و جريان خون را هم بالا برده و در نتيجه احساسي از گرما به مخاطب دست مي دهد.
 
از سوي ديگر امكان دارد در مقابل اين طيف هاي گرم، در مواردي خواهان محيطي ساكت تر، آرام تر و راحت تر باشيد. در اين صورت دسته خانوادگي رنگ هاي سرد مثل سبز، فيروزه اي، بنفش تيره و آبي، شما را براي رسيدن به اين هدف ياري مي كنند. اين رنگ ها باعث انبساط خاطر و وسعت فكر هم مي شوند كه براي اتاق خواب يا اتاق مطالعه مي تواند بسيار مطلوب باشد.
به طور كلي چرخه رنگ ها از 12 رنگ خالص تشكيل شده است كه منشأ همه آنها سه رنگ اصلي زرد، قرمز و آبي مي باشد و از تركيب رنگ هاي اصلي، رنگ هاي متنوعي با درجه هاي روشن و تيره حاصل مي شود. طيف سبز تا بنفش، رنگ هاي سرد را تشكيل مي دهد كه تأثير اين رنگ ها به طور كلي كند كردن فعاليت هاي متابوليستي بدن است و در عين حال فضايي بسيار آرام و خنك را تداعي مي كند. در نقطه مقابل رنگ هايي مثل قرمز، زرد، نارنجي، صورتي و قهوه اي، رنگ هاي گرم را تشكيل مي دهند و تأثير اين رنگ ها در دكوراسيون داخلي منازل و فضاهاي مختلف تا آنجاست كه احساس زنده بودن، شجاعت و غني بودن را القا مي كند و اين احساس برگرفته از رنگ ها مي تواند كمك شاياني به چيدمان منازل كند. براي مثال اگر مي خواهيد سالن نشيمن، احساسي از شادماني و درخشندگي را تداعي كند، رنگ هايي مثل زرد ليمويي در كنار سبز پيشنهاد مي شود. رنگ ليمويي بر ديواره هاي فضاي اتاق نشيمن، فضا را گرم تر و صميمي تر جلوه مي دهد. در كنار اين تأثير بصري اگر مايليد فضايي از منزل مسكوني يا محل كار شما رويايي و رمانتيك جلوه كند، رنگ بنفش در كنار آبي مناسب است و براي رنگ كوسن ها، انتخاب رنگي دو درجه تيره تر پيشنهاد مي شود.
يكي از رنگ هايي كه احساس امنيت، ايمني و آرامش را در فضاها ايجاد مي كند، رنگ سبز است كه سكوتي عميق را در كنار انبساط خاطر به بيننده منتقل مي نمايد و براي اتاق هاي پذيرايي و نشيمن تداعي سر زندگي و شادي مي باشد. همچنين در مورد كركره يا پرده اتاق نشيمن، رنگي مناسب است كه تضاد كمتري با رنگ ديوار همجوار خود داشته باشد. اما در مورد رنگ مبلمان، قاليچه ها و رويه صندلي ها از درجاتي تيره تر از رنگ ديوارها استفاده شود تا رنگ ها درهم آميخته نگردد و تعادل بصري خوبي به فضا بدهد.
در مورد سقف ها هرچه رنگ ها روشن تر باشد، بهتر است و به حفظ نور هم كمك مي كند ولي اگر هدف كوتاه تر كردن سقف ها بود، رنگ هاي تيره اين منظور را حاصل مي كند. رنگ كف اتاق ها معمولاً بين تيره متغير يا به روشني رنگ ديوارها مي باشد.
نكته اي كاربردي كه هنگام انتخاب رنگ كف اتاق ها مدنظر قرار مي گيرد، اين است كه چنين رنگ هايي به حد كافي براي نشان ندادن چرك، لك و فرسودگي، تيره باشند. در صورتي كه مايل به استفاده از رنگ هاي روشن تري هستيد، آنها را در بخش هايي از ساختمان به كار ببريد كه حداقل رفت و آمد يا كمترين ميزان نظافت را نياز داشته باشند. در مورد اتاق غذاخوري استفاده از رنگ هاي روشن و متوسط براي ديوارهاي اتاق، فضاي شاد و گرم و دوستانه اي را فراهم مي آورد. هرچه رنگ ديوار اتاق غذاخوري با رنگ هاي طبيعي غذاها همگون باشد، احساس بهتري را القا مي كند. در مورد روميزي يا دستمال سفره، استفاده از رنگ هاي متضاد كمك مي كند تا غذاها به خوبي به چشم بيايند.
ساختن قالب هاي تصويري گوياتر و همگون تر با كاربرد فضاها كمك مي كند تا در هر فضا احساس بهتري داشته باشيم و معجزه دنياي رنگ ها به ما اين امكان را مي دهد تا با نگاهي اصولي به اين پارامترها تأثير بصري بهتري در ذهن ناظرين بر جاي بگذاريم.
منبع: نشريه كوچه ما، شماره 8.