سردرد عارضه ی بسیار شایعی است و با افزایش تنش های شغلی و اجتماعی، صنعتی شدن جامعه و هم چنین اوضاع اقتصادی افراد میزان آن هم بالاتر می رود.
بخش عظیمی از سردردها عصبی هستند و تنها یک تا دو درصد سردردهای جامعه علت عضوی مانند تومور مغزی یا ضایعه ی فضاگیر دارند. علامت های غیراختصاصی فراوانی مانند یک سرماخوردگی ساده یا عفونت کوچک، آلودگی هوا، ‌تغییر عادات غذایی و تغییرات هورمونی می توانند موجب سردرد شوند. این بار شما را با سردردهایی که مهم و قابل بررسی هستند و باید آن ها را جدی بگیرید آشنا می کنیم.
1. تغییر در کیفیت سردرد بسیار مهم است. اگر همیشه سردردتان آرام بوده و با مسکن تسکین می یافته، ‌اما حالا مقاوم شده یا کیفیت آن تغییر کرده و باید مورد بررسی قرار بگیرد.
2. فاصله های زمانی و شدت سردرد مهم است. برای مثال اگر قبلاً‌ هفته ای یک بار به سردرد مبتلا می شدید، ‌اما الان روزی سه بار سردرد دارید باید به پزشک مراجعه کنید.
3. سردردی که شما را از خواب بیدار کند. سردسته ی این نوع سردردها،‌ سردردهای عروقی مانند میگرن است.
4. با این که عللی چون بی خوابی، عدم استراحت کافی،‌فشار خون و ... می توانند باعث ایجاد سردرد شوند، ‌اما اگر سردرد شما بلافاصله اول صبح شروع و در طول روز کمتر شود، ‌باید به آن مشکوک شوید. به طور طبیعی ما در طول خواب با افزایش نسبی فشار داخل جمجمه مواجه ایم و اگر مثلاً ضایعه ای فضاگیر در آنجا باشد، این افزایش نسبی فشار را تحمل نمی کند و سردرد رخ می دهد.
5. سردردی که همراه تهوع و استفراغ است. البته بسیاری از سردردها مثل میگرن با چنین نشانه ای همراه هستند،‌اما اگر تهوع در اوایل صبح پدید آید و با استفراغ سردردتان کم شده و اشتها پیدا می کنید باید بررسی شوید.
6. سردردهای گروه اطفال را ـ بخصوص اگر تکرار شونده باشند ـ باید جدی گرفت. بچه ها نمی توانند سردرد را بشناسند یا از آن شکایت کنند، ولی با تغییر در اشتها، کاهش فعالیت و بازی یا تغییر در اشتیاق به درس خواندن بازتاب آن را نشان می دهند.
7. سردرد گروه سالمندان هم خطرناک است. اگر سردرد ناگهانی، ‌مزمن و مقاوم به درمان طبی باشد باید بررسی شود.
8. سردرد همراه با فوتوفوبی (ترس از نور)، ‌مننژیت یا همراه با علایم چشمی مثل دو بینی، ‌کاهش دید، ‌تغییر میدان بینایی و تاری دید اگر در فواصل کوتاه یک ماه باشد باید از نظر علل مغزی مورد بررسی قرار گیرد.
منبع: 7 روز زندگی شماره 142