بین ال سی دی های سونی، مدل KDL-55EX500 علاوه بر زیبایی چشمگیرش، قابلیت های خوبی نیز دارد. اگر نداشتن پورت اترنت و نداشتن بعضی از گزینه ها و تنظیمات پیشرفته تصویر را نادید ه بگیریم، گزینه خوبی برای خرید به شمار می رود.
سری براویای تلویزیون های سونی فناوری های جالبی دارد که همه در EX500 گنجاند ه شده اند. یکی از آنها سیستمی به نام BRAVIA Sync است که با آن می توان د ستگاه های سازگار با تلویزیون، همچون سیستم پخش بلو-ری، سینما خانگی و دوربین های هندی کم را با ریموت تلویزیون کنترل کرد. سیستم هوشمند کاهش نویز MPEG نیز فناوری دیگری است و کمک می کند تصاویر صاف و بدون پارازیت دید ه شوند.
موتور پردازشگر EX500 نسخه 2 براویاست. این پردازند ه همزمان با کاهش نویز، کنتراست و جزئیات تصویر را نیز افزایش
می د هد و به لطف آن تصاویر بسیار شفاف و زند ه دید ه می شوند. منوی Eco سونی که این پانل به آن تجهیز شد ه است با خاموش کرد ن کامل تصویر و محدود کرد ن میزان نور خروجی، باعث کاهش مصرف برق تا 23 وات می شود.
کیفیت تصویر این پانل واقعا عالی است. یکی از ویژی های بسیار مهم آن سرعت نمایش 120 هرتز است. یعنی تصاویر بسیار پرسرعت ورزشی، فیلم یا بازی آن قدر صاف و آرام دید ه می شوند که کابر هیچ بخشی از آن را از دست نخواهد داد. در ضمن فناوری های Lightsensor و Ambient sensor نیز به صورت خود کار، رنگ و نور تصویر را با توجه به نور محیط تنظیم می کنندو باید واقعا این نمایشگر را برای عملکرد خوب در چنین محیط هایی تحسین کرد. با این همه تفاسیر باید بگوییم با EX500 ، کاربر مطمئن است که در همه حال تصاویر با کیفیت و شفاف هستند.
این محصول 7 پورت HD و یک پورت داخلی USB دارد و کاربر می تواند هارد اکسترنال یا USB را به آن وصل کرد ه و عکس، فیلم و موسیقی های مورد علاقه اش را با دوستان و اعضای فامیل در تلویزیون تماشا کند. از جمله اتصالات KDL-EX500 می توان به چهار پورت HDMI، دو تا در پشت و دو تا در کنار پانل، یک پورت USB، خروجی AV برای صدای استریو، خروجی نوری صدای د یجیتال، دو ورودی کامپوننت و ورودی های VGA و RF اشاره کرد. متاسفانه این پانل پورت اترنت یا همان LAN و S-Video ندارد.
درباره د قت رنگ هم باید بگوییم EX500 به ویژه در مورد رنگ های طوسی بسیار خوب و د قیق است اما گاهی در نمایش رنگ مشکی، در مقایسه با دیگر تلویزیون هایی که پس زمینه LED دارند، ضعیف عمل می کند.

مشخصات فنی

رزولوشن تصویر: 1080×1920
صفحه نمایش:55
پردازشگر تصویر: نسخه 2 براویا EX500
وزن:26/7 کیلوگرم
ابعاد: 231/4×38/2×01/5
کنتراست:1:150000
نسبت تصویر: 16:9
زاویه دید: 178 درجه
پشتیبانی از فرمت های : 576i/P، 1080i/p،720p و 480i/p
اتصالات: چهار پورت HDMI ، یک پورت USB، خروجی AV، دو ورودی کامپوننت و ورودی های VGA و RF

نقاط قوت و ضعف

+ > کیفیت عالی تصویر
> رنگ های شفاف و عمیق
- > آبی دید ه شد ن برخی از تصاویر تیره به جای مشکی و نداشتن بعضی از گزینه های تنظیمات پیشرفته تصویر

دانستنیهای دیجیتال

سونی در زمینه طراحی و تولید تلویزیون جزء برند های بسیار قد یمی به شمار می رود و همیشه محصولات خوبی ارائه کرد ه است. KDL-EX500 نیز یکی از همین بهترین هاست.
منبع: همشهری دانستنی های ویژه نامه دیجیتال