نویسنده: شهاب سبزی



 

امتیازات:

گیم پلی جالب بر پایه استفاده از جادو، ایده ی استفاده و ترکیب جادوها در وسعتی بزرگ حس طنز موجود در بازی.

معایب:

باگ های پر تعداد؛ کنترل ضعیف کاراکتر بازی؛ چک پونیت های نا عادلانه!
خوب ارزش 15
14 گرافیک
14 موزیک و صدا
16 گیم پلی
هیچ کس نمی تواند نقش جادو به عنوان یکی از عناصر اصلی در بازی های نقش آفرینی فانتزی را نادیده بگیرد. اگرچه تاکنون در بسیاری بازی ها تا حد زیادی به این عنصر پرداخته شده اما به جرأت می توان گفت هیچ عنوانی به اندازه ی Magicka در استفاده از این عنصرجسارت به خرج نداده است (با این که بازی نقش آفرینی هم نیست)، به طوری که پایه و اساس بازی را عنصر جادو تشکیل داده است. داستان بازی بسیار ساده آغاز می شود و بازیباز در نقش یک جادوگر (که نامش مشخص نمی شود) میبایست از سرزمین های مادری خود دور شده و دنیا را از دست یک ساحره ی شیطان صفت که دنیا را به آشوب کشانده است نجات دهد. اگر چه تمام داستان بازی به همین یک جمله خلاصه می شود، ولی شخصیت بازی در طول مراحل به مکان های گوناگونی مراجعه می کند و با افراد مختلفی آشنا می شود که اگر چه نقش زیادی در داستان بازی نخواهند داشت، اما به خاطر دیالوگ های خنده داری که بین آن ها رد و بدل می شود می توانند به یکی از بخش های به یادماندنی بازی تبدیل شوند!
مهم ترین تمرکز گیم پلی Magicka روی استفاده از جادو و ترکیب آن است. شخصیت بازی این قابلیت را دارد تا المان های مختلف را با هم ترکیب و در مقابل دشمن از آن استفاده کند. هر کدام از الما ن ها دکمه ی مربوط به خود را روی کیبورد دارند و برای استفاده از آن ها تنها کافیست دکمه را فشار دهید و سپس روی دشمن مورد نظر کلیک راست کنید. این عمل به نظر ساده می رسد. البته تا زمانی که مجبور شوید المان ها را با هم ترکیب کرده تا جادو های مختلف را بسازید. به عنوان مثال می توان عناصر آب و سرما را با هم مخلوط کرد و یخ به دست آورد یا با ترکیب آتش و آب، بخار تولید کرد. حال این نکته را هم در نظر بگیرید که همین جادو های تولید شده را می توان با عناصر دیگر مخلوط کرد تا جادوی پیشرفته تری به دست آورد! خود بازی در راهنمایی های بین مراحل اشاره می کند که هزاران (طبق حسابی که خودم انجام دادم40000) جادوی ترکیبی در بازی وجود دارد که برای چنین عنوانی عدد فوق العاده ای به شمار می رود. (البته از این امر هم نمی توان صرف نظر کرد که تعداد جادو ممکن است باعث سر در گمی بازیباز شود!) جدا از این موارد عکس العمل های عناصر مختلف روی همدیگر و واکنش مبتنی بر واقعیتی که این عناصر روی دشمن ها و حتی خود شما می گذارند در نوع خود شاهکار است! به عنوان مثال هنگامی که از عنصر آب استفاده کنید ممکن است خیس شوید و این خیس شدن از سرعت حرکت شما کم می کند. به همین خاطر باید از عنصر آتش استفاده کرده تا خود را خشک کنید. یا هنگامی که خیس هستید نمی توانید از عنصر برق استفاده کنید زیرا باعث می شود از میزان سلامتی تان کم شود. در HUD بازی پنج جای خالی وجود دارد که می توانید آن ها را با عناصری که در اختیار دارید پرکرده و جادوی مورد نظر رابسازید. البته هر چه عنصرهای بیشتری را به طور همزمان حمل کنید از سرعت حرکت شما کاسته شده و دشمنان سریع تر به شما آسیب می رسانند، به این معنی که نمی توانید یک جادوی پنج عنصری آماده کرده تا بعدها از آن استفاده کنید. علاوه بر جادوهایی که در اختیار دارید همیشه می توانید از سلاح های سرد و گرمی که از طریق شکست دادن رییس های پایانی مراحل به دست می آورید استفاده کنید. خوشبختانه کنار هم قرار گرفتن این سلاح ها با جادو، بخش اکشن بازی را پر قدرت کرده است. گاهی هم سلاحی در اختیارتان قرار می گیرد (به عنوان مثال مسلسل!) که با دنیای فانتزی بازی هیچ گونه همخوانی ندارد، ولی به بالا رفتن حس طنز بازی بسیار کمک می کند. با این که مراحل بازی اکثراً کوتاه هستند و بخش تک نفره ی بازی نسبت به بازی های مشابه زیاد طولانی نیست، اما زمان زیادی از بازیباز صرف امتحان کردن جادوها و استفاده از آن ها می شود. این عمل با این که به نظر خسته کننده می رسد اما می تواند تجربه ی جالبی را برای بازیباز رقم بزند، چرا که هر بار که یک جادوی به خصوص را روی یک دشمن امتحان کنید، نتیجه ی منحصر بفردی را هم مشاهده خواهید کرد. دشمنان بازی از تنوع لازم برخوردارند و تفاوت های نقاط ضعف و قوت به خوبی در آن ها رعایت شده، اما در اکثر اوقات خیلی ساده تر از چیزی که باید باشند عمل می کنند و راحت کشته می شوند. البته اگر موفق شوید مؤثرترین جادو برای از بین بردنشان را پیدا کنید، دشمن های بازی عملاً مانعی برایتان به شمار نخواهند رفت. با این وجود
نکته ای که ممکن است آزار دهنده شود انتخاب جادوی نامناسب برای یک دشمن خاص است که می توان خودتان را به کشتن بدهد. برخی از جادوها همان میزان آسیبی را که به دشمن ها وارد می کنند را به شما هم وارد می کنند تا استفاده از آن ها توسط بازیباز به حداقل برسد.
با وجود نکات مثبتی که در بازی وجود دارد بازی بی نقص هم نیست. بزرگ ترین مشکل بازی (غیر از باگ ها) کنترل آن است. کنترل شخصیت بازی با موس صورت می گیرد و برای این که به یک آیتم خاص رجوع کنید باید نشان گر موس را روی آن آیتم نگه دارید. مشکل زمانی پیش می آید که بین شما و آیتم مورد نظر یک مانع وجود داشته باشد تا شخصیت بازی به طور حتم پشت مانع گیر کند، زیرا قادر به دور زدن موانع نیست و برای رسیدن به یک آیتم خاص همیشه مستقیم ترین مسیر برای رسیدن به آن را طی می کند. این مسئله در زمان مبارزات حتی بیشتر برایتان دردسر ساز می شود. مشکل دیگری که در بازی وجود دارد محل چک پوینت های بازی است که اصلاً معلوم نیست سازندگان بر اساس چه اصولی آن ها را انتخاب کرده اند! در اکثر اوقات از ابتدا تا انتهای یک مرحله تنها یک چک پوینت وجود دارد تا در صورتی که هر جای مرحله کشته شده و از بازی خارج شوید، در صورت ادامه ی بازی به ابتدای مرحله بازگردید. Magicka از لحاظ گرافیک یک عنوان جذاب است که با رنگ آمیزی متنوعش می تواند بازیباز راضی کند. طراحی دشمنان خوب از آب در آمده و تنوع لازم در ظاهر شان به چشم می خورد. علاوه بر این محیط های بازی هم متنوع هستند و در هر مرحله با محیط جدیدی مواجه می شوید که از لحاظ رنگ و لعاب با مراحل قبل کاملاً متفاوت است. با این وجود اگر چه همه چیز از لحاظ هنری زیبا و چشم نواز به نظر می رسد، در بخش گرافیک فنی بازی مشکلات زیادی به چشم می خورد. اول از همه این که بازی پر از باگ های گرافیکی است و احتمال این که هم شما و هم
دشمن ها در محیط ها گیر کنید وجود دارد. افکت های دود و رعد و برق کیفیت لازم را ندارند و گاهی کیفیت بافت ها به شدت افت می کند. با این که بازی به سیستم مورد نیاز بالایی نیاز ندارد، اما سرعت فریم ناپایدار در تمام طول بازی با شما همراه خواهد بود. در موسیقی بازی تا حد ممکن سعی شده است که حس طنز و سادگی حفظ شود، با این حال در بعضی نقاط، موسیقی بازی تم حماسی به خود می گیرد که با حال و هوای بازی زیاد همخوانی ندارد. صدا پیشگی شخصیت ها به خاطر بالا بردن حس طنز، به زبان سوئدی و تلفیق آن با زبان های دیگر (مانند انگلیسی شکسته و غلمبه سلمبه!) انجام شده است که شاید در اوائل برای بازیباز قابل هضم نباشد، اما در ادامه به یکی از اجزای جالب بازی تبدیل می شود. متأسفانه Magicka درگیر باگ ها و مشکلات فنی زیادی شده که همین عامل می تواند باعث افت کیفیت بازی شود (تا لحظه ی نوشتن مقاله 13 آپدیت برای رفع مشکلات بازی منتشر شده است!) جدا از این مسائل بازی می تواند بسیار سرگرم کننده باشد و بازیبازهای علاقه مند را تا انتها با خود همراه کند؛ به خصوص این که خیلی کم پیش می آید چنین ایده ی نابی (استفاده از جادو) با این مقدار پیچیدگی به یک بازی تزریق شود.
در اکثر مبارزات بیش از یک نوع دشمن به شما حمله می کند که برای از بین بردن هر نوع باید از نوع خاصی جادو استفاده کنید. اگر چه استفاده از تنها یک جادو می تواند به همه ی دشمن ها آسیب برساند، اما میزان این آسیب بر روی دشمن های مختلف متفاوت است. (1) هوش مصنوعی دشمن بالا نیست و هر کدام تنها به یک شیوه ی خاص به شما حمله می کنند. به عنوان مثال دشمن های تصویر فوق تنها از یک فاصله ی مشخص به سمت تان تیر اندازی می کنند. (2) در برخی مبارزات یا رهایی هم در کنار شما با دشمن می جنگند اما به هیچ وجه نمی توان روی آن ها حساب کرد زیرا خیلی زود کشته می شوند. تنها کمکی که این افراد به شما می کنند کند کردن حرکت دشمن ها و بستن راه آن هاست. (3) دسترسی به عنصرهای هشت گانه بسیار راحت صورت می گیرد و HUD بازی هم مکانی را برای یادآوری کردن دکمه ی هر کدام از این عنصرها را برایتان در نظر گرفته است. (4) گاهی رییس های پایانی مراحل قبل به یک دشمن ساده در مرحله ی بعد تبدیل می شوند و باید با تعداد زیادی از آن ها در یک منطقه مبارزه کنید.
منبع: بازی یارانه شماره نشریه: 41