نویسنده: مرضیه حمیدیان شورمستی



 

کاستاریکا و تجربه نخستین رئیس جمهور زن

کاستاریکا یکی از کشورهای آمریکای لاتین است که دارای نظام جمهوری است. این کشور فاقد ارتش دائمی است، نبود ارتش مربوط به وقوع یک جنگ داخلی در زمان انتخابات فیگارو در سال 1948 در کاستاریکاست که 44 روز ادامه داشت و طی آن دو هزار نفر کشته شدند. این جنگ با میانجیگری مجامع جهانی به پایان رسید و پس از آن ارتش این کشور منحل شد و هزنیه تشکیل ارتش صرف حفظ منابع طبیعی شده است. نبود ارتش و آرامش نسبی در این کشور باعث شده که این کشور نقش ایجاد کننده صلح را در آمریکای لاتین به عهده داشته باشد. شعار این کشور کار و آشتی ملی است. از ویژگی های مهم این کشور استانداردهای بالای زندگی و سابقه طولانی برقراری صلح است. در 28 می 2010 چینچیلا به عنوان یکی از اعضای حزب آزایبخش ملی (PLN) به عنوان رئیس جمهور کاستاریکا جانشین اسکار آریاس شد و سوگند ریاست جمهوری را ایراد کرد.
اولین انتخابات صادقانه و آزادانه در تاریخ این کشور انتخابات ریاست جمهوری در سال 1899 بود. کاستاریکا پانزدهمین کشوری بود که رئیس جمهور خود را به واسطه انتخابات آزاد برمی گزید. تاریخ سیاسی این کشور نشان می دهد کاستاریکا یک تجربه طولانی در دموکراسی و احترام به حقوق بشر دارد.
حزب وحدت سوسیال مسیحی و حزب آزادیبخش ملی دو حزب اصلی کاستاریکا هستند. رئیس جمهور در کاستاریکا به عنوان رئیس حکومت و رئیس دولت ایفای نقش می کند که به همراه معاون اول با رأی مردم برای چهار سال انتخاب می شوند و این دوره قابل تمدید نیست. همچنین 57 کرسی در مجلس نمایندگان این کشور وجود دارد که نمایندگان نیز برای چهار سال انتخاب می شوند.
اولین رئیس جمهور زن جمهوری کاستاریکا و یکی از موفق ترین سیاستمداران این کشور لائورا چینچیلا در 28 مارس 1959 در کارمن سنترال سن خوزه به دنیا آمد. پدرش رافائل آنجل چینچیلا موس دیابانی و مادرش ایلی میراندا کاستیلو است. در 28 ژوئن 1982 با ماریو آلبرتو مادریگا دیاز ازدواج کرد و سه سال بعد از او جدا شد. بعد از جدایی از مادریگا دیاز با یک وکیل اسپانیایی به نام خوزه ماریوریکو کوته آشنا شد و سرانجام در 26 مارس 2000 با وی ازدواج کرد. چینچیلا در رشته سیاست عمومی دارای مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه جورج تاون است. وی فعالیت های سیاسی خود را با شرکت در NGO ها در آمریکای لاتین و آفریقا آغاز کرد. تمرکز اصلی چینچیلا در زمینه هایی همچون اصلاحات قانونی و مسائل مربوط به امنیت عمومی بود. او در سال های 1996 - 1994 به عنوان معاون اول وزیر امنیت عمومی رئیس جمهور منصوب شد. در سال 2006 - 2000 به عنوان موفق ترین فعال ایالت سن خوزه معرفی شد. در دوره بعد فاصله بین 2010 - 2006 به عنوان یکی از دو معاون اصلی رئیس جمهور وقت کاستاریکا فعالیت می کرد. لائورا در سال 2008 از سمت خود استعفا داد تا برای انتخابات سال 2010 خود را آماده کند. در هفتم ژوئن 2009 به عنوان نماینده اول حزب آزادیبخش ملی با اختلاف رأی 15 درصد بیشتر نسبت به دیگر رقبای هم حزبی خود وارد فعالیت های انتخاباتی شد که این موضوع به وی قدرت بیشتری داد تا موفق تر ظاهر شد.
او مدت ها وزیر ارشد دادگستری این کشور بوده است و توانایی های وی در این سمت مردم را متقاعد کرد که او می تواند با اتکا به تجربیاتش به مقابله جدی با جرم و جنایت در کاستاریکا بپردازد. این زن توانست در سال گذشته با قدرت کامل و کسب رأی 46/76 درصد عنوان ریاست جمهوری را به دست آورد. لائورا چینچیلا ششمین زن رئیس جمهور در آمریکای لاتین است.
چینچیلا با شعار بهبود امنیت، بهبود شرایط سیاست خارجی، توسعه سیاست های مربوط به ایجاد اشتغال، بهبود شرایط مالیاتی و نیز افزایش صادرات وارد عرصه رقابت های انتخابات ریاست جمهوری شد. پس از انتخابات 2010 او توانست از 57 کرسی مجلس نمایندگان 23 کرسی به دست آورد، هر چند که مخالفان او که حامیان آریاس هستند دست از تلاش برای مخالفت با او بر نمی دارند. البته این رئیس جمهور در حادترین شرایط کاستاریکا زمام امور آرام ترین دموکراسی آمریکای لاتین را به دست گرفت چرا که ناامنی، فقر و کسری بودجه به دلیل بروز بحران های مالی از بزرگ ترین مشکلات این کشور به حساب می آید.
چینچیلا یک سیاستمدار محافظه کار است که مخالف خود را با قوانین مربوط به سقط جنین و ازدواج همجنس گراها با یکدیگر اعلام کرده و برای جلوگیری از وقوع آن تلاش می کند. وی برای افزایش محبوبیت خود با رهبران سرشناس حقوق بشری دنیا وارد تعامل شد. برخورد شدید با شرارت، بنیاد گرایی، تجاوز جنسی و نیز حمایت ویژه از حقوق زنان از جمله مواردی است که چینچیلا در انجام آنها مصمم است. به محض اینکه به ریاست جمهوری منصوب شد قراردادهای بسیاری در خصوص امنیت شهروندان و مسائل مربوط به حفظ محیط زیست و مسائل اجتماعی منعقد شد کرد. این بانوی حزب آزادیبخش ملی به عنوان سیاستمداری معرفی شد که دنیا را برای اجرای سیاست های بهتر آماده می کند. البته لائورا توسط دولت انگلستان حمایت می شود و ملزم به اجرا و حمایت برخی از سیاست های انگلستان که در دولت های قبلی هم ایجاد می شد، بود و بیان داشت که انگلستان باید روابطش را با کاستاریکا ادامه دهد.
سیاست های این زن رئیس جمهور به طور کلی حول محور مسائل امنیتی و مخالفت شدید علیه جرایم غیر قانونی است. وی به مردم کاستاریکا وعده داد تا با قاطعیت هر چه بیشتر، اعتدال و صداقت حکومت کند و در ادامه سیاست های قبلی این کشور به روابط اقتصادی خود با آمریکا ادامه دهد و به گسترش روابط تجاری با چین و سنگاپور همت و تلاش کند تا مذاکرات درباره توافقنامه مربوط به روابط آمریکای لاتین با اتحادیه اروپا را به جریان بیندازد. بنابر عقیده چینچیلا ایجاد آموزش و پرورش مطلوب، خدمات بهداشتی، مراقبت مناسب از سالمندان و کودکان، مسکن مطلوب، اقتصاد پر رونق و رقابتی و صنعت پاک و سبز از ویژگی های یک کشور امن است و وی مدعی شد که کاستاریکا را باید به کشوری امن تر تبدیل کرد. یکی از ویژگی های بارز سیاست های چینچیلا این است که هیچ فرد یا گروه خاصی با سیاست های او مخالفت شدیدی ندارد و این یکی از دلایل موفقیت این بانوی سیاستمدار است. مردم کاستاریکا معتقدند چینیچلا مخالف جدایی دولت از کلیساست و با سیاست های رهبران پیشین که موافق این جدایی بودند به شدت مخالف است. او به شدت با اسکار شلر که از حامیان سکولاریسم است، مخالفت می کند و به شدت به کلیسای کاتولیک احترام می گذارد.
منبع: همشهری دیپلماتیک ش 48