این روزها که تب اینترنت پر سرعت بین کاربران خانگی هم فراگیر شده، انتخاب یک مودم برای اتصال ADSL را هم باید یکی از دغدغه های مهم مشتاقان اینترنت دانست. حالا دیگر کاربران فارغ از پیشنهادات شرکت های ارائه کننده خدمات اینترنت می توانند بر اساس نیازهای خود، مودمی را از میان انواع مودم موجود در بازار انتخاب کنند که بر اساس تعداد اتصالات موجود، نحوه دسترسی به شبکه تقسیم بندی شده و در اکثر موارد می تواند به عنوان یک Access point بی سیم نیز انجام وظیفه کند.
مودمی که این بار آن را با چند اتصال مختلف ADSL در تهران تست کردیم و به دلایل نتایج خوب آزمایش هایمان تصمیم به معرفی آن گرفتیم، یکی از محصولات Zyxel با نام p660hw است. این مدل را می توان یک مدل کاملاً به صرفه و ارزان دانست که در کمپانی سازنده آن از نظر امکانات چیزی برایش کم نگذاشته و تقریباً اکثر احتیاجات کاربران خانگی و حتی شرکت های کوچک را برآورده می کند.
برای اثبات این ادعا کافی است پشت دستگاه را نگاه کنید و ببینید که چهار پورت اترنت در آن تعبیه شده و شما به راحتی می توانید چهار کامپیوتر موجود در شبکه تان را از طریق کابل شبکه به این مودم متصل کنید. استاندارد مودم های دیگر برای تعداد پورت اترنت، معمولاً یک یا دو پورت است.
مدل P660hw هر چیزی که شما برای ایجاد یک ارتباط وایرلس احتیاج دارید در اختیار شما قرار می دهد و شما می توانید در یک محیط به شعاع ده متر، پهنای باند و اتصال اینترنتی که از طریق شرکت ارائه کننده خدمات اینترنت خود دریافت می کنید به اشتراک بگذارید. علاوه بر آن یکی از ویژگی های فوق العاده این مودم فایروال داخلی آن است که می تواند خیال شما را از نظر ایمنی کامپیوترهایی که به شبکه داخلی تان متصل هستند راحت کند و از تهدیدهایی مثل حملات Dos مصون بدارد.
از طرف دیگر یکی از تأکیدات زایکسل در طراحی نرم افزار این مودم که به صورت مبتنی بر وب در اختیار شماست، مننوی ساده و همه فهم آن است که به شما امکان می دهد به راحتی مودم خود را تنظیم کنید. یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد و خیلی کارآمد این مودم امکان اولویت دادن به مصرف پهنای باند از طریق نرم افزار مدیریت مودم است. به این ترتیب شما می توانید برای کاربردهای مختلف مثل تلفن اینترنتی (VOIP)، بازی (Xbox live) و انواع دیگر کاربردهایی که ممکن است از پنهای باندتان انتظار داشته باشید اولویت تعیین کنید و به اینترنت تان کیفیت مطلوبی ببخشید؛ به عنوان مثال با استفاده از این نرم افزار کاربردی موقع بازی، دیگر به دلیل دانلود یک بیت تورنت، دچار اختلال نخواهید شد.
نکته جالب در مورد این مودم در تست های ما بسیار پایدار و خوب عمل کرد، این است که چند شرکت معتبر ارائه کننده سرویس اینترنت پر سرعت در کشور، آن را به عنوان مودم پیشنهادی و باکیفیت به کاربران خود توصیه می کنند.

طراحی:

این مدل از مودم های زایکسل، طراحی ساده و جمع و جوری دارد و روی آن 9 ال ای دی تعبیه شده که تمام اطلاعات مربوط به شبکه تان را از اتصال به مخابرات منطقه تا دریافت و ارسال اطلاعات، به ساده ترین شکل ممکن ارائه می کند. از طرف دیگر یکی از تأکیدات زایکسل در طراحی نرم افزار این مودم که به صورت مبتنی بر وب در اختیار شماست، منوی ساده و همه فهم آن است به شما امکان می دهد به راحتی مودم خود را تنظیم کنید.

ویژگی ها

ـ چهار پوت اینترنت سرعت
ـ فایروال داخلی
ـ شبکه بی سیم (Wifi) با حداکثر سرعت 54 مگابیت درثانیه
ـ تنظیمات مبتنی بر وب
اشتراک گذاری اینترنت با روش NAT
امکان فیلتر کردن کامپیوترها بر اساس مک آدرس

نقاط قوت و ضعف

+ تنظیمات فوق العاده ساده/ چهار پورت اترنت
- طراحی قدیمی و ساده

دانستنیهای دیجیتال

اگر دنبال مودمی می گردید که کار شما را لنگ نگذارد، نیاز به Restart های پیاپی نداشته باشد و امکانات مناسبی برای شبکه کوچک خانه یا محل کار شما داشته باشد، این مودم برای شماست.
منبع: ویژه نامه دانستنیهای دیجیتال ش ـ مهرماه 89