نقطه شروع

Dragon Age از آن دسته بازی هایی بوده که از زمان معرفی تا عرضه تغییرهای بسیاری را به خود دید.عنوانی که در ابتدا شباهت های فراوانی با دیگر ساخته BIOware یعنی Baldurs Gate داشت؛ اما به مرور زمان تغییر کرده و سبک و سیاق جدیدی به خود گرفت.این در حالی بود که در طول دو سال، استدیوی سازنده بازی یعنی BIOware تریلرهای کاملا متفاوتی از این عنوان به نمایش درآورد.پس از گذشت سال ها بالاخره در نوامبر سال 2009 این بازی با نام Origins: Dragon Age عرضه شد و توانست به یکی از بهترین عناوین نقش آفرینی (RPG)چند سال اخیر تبدیل شود.عنوانی که برای چندمین بار به همگان ثابت کرد BIOware این قابلیت را دارد که در کنار ساخت عناوینی چون Mass Effect یک نقش آفرینی کلاسیک نیز عرضه کند.در هر صورت با این که هنوز 1 سال هم از عرضه شماره اول نمی گذشت.BIOware nv در جولای امسال، ادامه این عنوان را معرفی و در ادامه یک تریلر نیز از آن منتشر کرد.عنوانی که تاکنون همه جزییاتش فاش نشده:اما قرار است در ماه مارچ سال 2001 عرضه شود.

آنچه می دانیم

برخلاف شماره اول که بازیباز در آن می توانست همه ویژگی های شخصیت اصلی را خود تعیین می کند در DA2 با یک شخصیت از قبل تعیین شده به نام Hawke رو به رو هستیم که از نژاد انسان ها بوده و بازیباز تنها می تواند جنسیت، ظاهر و کلاس او را تغییر دهد.شخصیتی که طبق اطلاعات منتشر شده یکی از بازماندگان Blight بوده و قهرمان Kirkwall به حساب می آید.داستان این شماره قرار است در منطقه جدید روایت شده و مدت زمانی معادل یک دهه را پوشش دهد.همچنین قرار است شهر جدیدی به نام Kirkwall را نیز به نمایش درآورد.البته شخصیت های دیگری چون خواهر و برادر شخصیت اصلی (Bethny و Craver)نیز در بازی حضور خواهند داشت.در کنار این تغییرهای گسترده داستانی، با توجه به اطلاعات منتشر شده، گیم پلی بازی نیز دچار تغییرهای فراوانی شده و به نظر می رسد تیم سازنده تلاش کرده بازی را به نسبت گذشته بیشتر شبیه به سری بازی های Mass Effect و به خصوص شماره دوم کند.در همین راستا سیستم دیالوگ های بازی تغییر کرده و نهایتا در هر مکالمه تنها سه گزینه در اختیار بازیباز قرار می گیرد که هر کدام با یک شکل به نمایش درآمده و نشان گر سه حالت خوب، تند و شرورانه هستند.این سیستم دیالوگ حتی از لحاظ ظاهری نیز مانند ME2 به صورت یک چرخه طراحی شده است.برخلاف شماره اول که از یک اکشن مبتنی بر تاکتیک تیمی بهره می برد سعی شده در DA2 اکشن بازی سینمایی تر شده و بیشتر مورد توجه بازیبازهای عادی قرار گیرد.به همین خاطر سه نوع حمله اصلی ر بازی وجود دارد و بازیباز برای حمله به دشمن های خود می تواند از این سه نوع استفاده کرده و چند ضرب های مختلفی را اجرا کند.البته این قابلیت نیز وجود دارد که با نگه داشتن یک کلید (RT در نسخه X360)نوع دوم ضربه ها فعال شده و بازیباز از سه حمله جدید بهره ببرد که با در نظر گرفتن تعداد قبلی به 6 عدد می رسند.با این حال طبق گفته های مسئولین BIOware nv در DA2 نیز همچون گذشته، تاکتیک در حمله ها نقش خواهد داشت.به همین خاطر می توانید همچون ME2 با عنوان اصلی بازی را متوقف کرده و به هم تیمی های خود دستورهای مختلفی بدهید.هر چند این توضیحات به نظر جالب می رسند اما طبق گفته منتقدانی که این عنوان را تجربه کرده اند، مکانیسم تاکتیک حمله موجود در DA2 بیشتر شبیه به ME2 است تا عنوان اصلی و این نشان از این دارد که تمرکز BIOware بیشتر به سمت بازیبازهایی رفته است که از میان DA:O و ME2 عنوان دوم را می پسندیدند.
بازی از همان موتور گرافیکی عنوان اصلی استفاده می کند و سعی شده در زمینه های مختلف پیشرفته تر شود.همچنین تایید شده که با هماهنگ شدن این موتور گرافیکی با سخت افزار موجود قرار است در هر صحنه تعداد بیشتری شخصیت و دشمن را به صورت همزمان مشاهده کنیم که خود یکی از عوامل بهبود یافته نسبت به عنوان اصلی است.جالب این که به خاطر ثابت بودن شخصیت اصلی، برخلاف DA:O تمامی دیالوگ های موجود در بازی صداگذاری شده اند که این یکی از نکاتی است که تیم سازنده در این مدت مانور زیادی روی آن داد است.در پایان باید به این نکته اشاره کرد که طبق گفته های BIOware می توان از ذخیره های عنوان اصلی استفاده کرد و دنیای موجود در بازی را نسبت به عملکرد خود در عنوان اصلی تحت تاثیر قرار داد.

از شایعه تا حقیقت

طبق اطلاعات منتشر شده به نظر می رسد دوربین بازی در نسخه PC نسبت به گذشته نزدیکتر شده تا بتواند نبردهای بازی را به نحو بهتری به نمایش درآورد.این در حالی است که حالت ایزومتریک دروبین در نسخه Pc یکی از برتری های آن نسبت به نسخه های کنسولی به شمار می رفت؛ اما اکنون شاهد آن هستیم که از DA2 حذف شده است.البته چندی پیش یکی از اعضای تیم سازنده در مصاحبه با یک مجله اعلام کرده بود که زاویه دید ایزومتریک همچون گذشته در بازی موجود است؛ اما در ادامه به نظر رسید که در برداشت و ترجمه صحبت های این بازیساز اشتباه هایی رخ داده است.با این حال با در نظر گرفتن تمامی تغییرها مشخص است که هدف BIOware ارتقای DA:o نبوده بلکه سعی دارد تا این عنوان را نیز بیش از پیش به ME2 شبیه کند تا بتواند از محبوبیت این عنوان و البته مخاطب بیشتر از این سبک بازی ها استفاده کرده و سود بیشتری برای EA فراهم کند.
منبع:بازی رایانه شماره39