نویسنده: علی اکبری




 

از گفتن کار اشتباه ابا نداشته باشید

بسمه تعالی
در مکتب اسلام هر مسلمان موظف است که از خود وصیت نامه ای بر جای بگذارد. البته تا اینجا که یادم هست تاکنون چندین وصیت نامه نوشته ام که متأسفانه به علت این که سعادت شهادت را نداشتم، آنها قدیمی شده است. و این وصیت نامه جدیدم است. البته اینجانب معتقدم که، هر کس هر کاری کرده و هر توشه ای که جمع آوری نموده باشد، با خود به آن دنیا خواهد برد و آن پروردگار یکتاست که باید قضاوت نماید.
شاید بیش از دو سال است که آمادگی شهادت را به نظر خودم دارا می باشم ولی نظر خودم شرط نیست، بلکه نظر خداوند تبارک و تعالی شرط است. وصایایم را به ترتیب ذیل ذکر می نمایم. امید است که تمام دوستان مؤمن و معتقد در آخرت، شفاعت ما را نمایند.
1. تنها مکتب رهایی بخش مستضعفین از دست مستکبرین، مکتب انقلاب اسلام می باشد.
2. برای این که در این دنیای زودگذر گرفتار انحراف نفس نشوید، همیشه به یاد خدا باشید.
3. جهت ادامه انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی و متصل شدن به انقلاب جهانی مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، همیشه سراپا گوش به فرمان امام و یاران صدیق و مؤمن امام که عملاً در خدمت انقلاب و اسلام عزیز بوده اند باشید.
4. ماهی یک بار به قبرستان شهدا بروید و درس مبارزه و ایثار و گذشتن از دنیا و پیوستن به شهدای صدر اسلام تاکنون را فرا گیرید.
5. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تا حد امکان از نظر عقیدتی و سیاسی و نظامی تقویت نمایید و به خصوص سپاه را در یک سازماندهی واحد و طی یک ضوابط واحد در سر تا سر مملکت اسلامی بسط و گسترش دهید.
6. از این که کاری اشتباه انجام داده اید، از گفتن آن ابا نداشته باشید. (حتی امام هم گفتند در مورد دولت موقت اشتباه کردم و از ملت عذرخواهی کردند.)
7. سیاستمداران همیشه باید از افرادی مخلص و صادق و با تقوا باشند تا بتوانند سیاست مکتب اسلام را پیاده نمایند.
8. سعی را برای نیروهای جوان بر جذب بگذارید، نه دفع.
9. سعی کنید تحمل عقیده مخالف را عملاً انجام دهید، مانند شهید دکتر سید محمد بهشتی.
10. از اختلافات داخلی به خاطر رضای خدا و خون شهدای انقلاب اسلامی بپرهیزید.
11. سعی شود که قانون اسلام در مورد همه به طرز یکسان اجرا شود و فرقی بین یک فرد عادی و سپاهی و روحانی و دولتمرد نباشد.
12. اگر کسی مسئول شد، موظف است که بر کار زیردستانش تا حد امکان و توان نظارت نماید، و گرنه باید از آن مسئولیت کنار رود.
13. سعی شود که در سه وزارتخانه آموزش و پرورش و وزارت کشور و وزارت خارجه بهترین و مکتبی ترین افراد وارد شوند و اگر چنانچه در این سه وزارتخانه مسامحه شود، مسئولین در پیشگاه خداوند مسئول خواهند بود.
14. زندان های جمهوری اسلامی باید دانشگاه باشد و سعی بشود. اصلاً ساختمان هایی که جدیداً جهت احداث زندان ساخته می شود، با معیار کاملاً اسلامی باشد و متعهدترین و مکتبی ترین افراد بازجو و زندان بان باشد.
15. در کردستان صفوف ضد انقلاب با مردم جدا شود و با ضد انقلاب با قاطعیت و با مردم محروم و مستضعف کُرد، با مهربانی هر چه تمام تر عمل شود.
امید است که مسأله «زمین» به نفع مستضعفین در حکومت اسلامی حل شود و دنیا ما را در این مورد الگو قرار دهد.
16. از تهمت زدن بدون علم و آگاهی به دیگران شدیداً پرهیز کنید.
17. اگر چنانچه جنازه ام پیدا شد، در بهشت زهرا خاک نمایید.
18. تمام اموالم به بی بضاعت های واقعی طی تشخیص همسر و خواهرم و برادرم تقسیم شود.
19. در پایان این نکاتی که ذکر کرده ام، هر کس در رابطه با مسئولیتش جهت رضای خدا اگر درست است اجرا نماید، وگرنه اجرا ننماید و خودم به این نتیجه رسیده ام که تمام اعضای خانواده ام کاملاً آمادگی شهادتم را بخصوص همسرم و خواهرم و مادرم و برادرانم و پدرم دارا می باشند. امید است که همگی مرا حلال بنمایند.
ناصر کاظمی
9 / 3 / 61
منبع: اکبری، علی؛ (1390) وصیت یاران، تهران: یازهرا(س)، چاپ اول.