در این مقاله مروری می کنیم بر ده پرونده هالیوودی مرموز که هنوز هم درباره آن ها قطعیت کامل و توافق نظر همگانی وجود ندارد:

* 1- باب کِرین:

جسد این ستاره فیلم قهرمان هوگان، ژوئن 1978 در آپارتمانی در اسکاتسدیل آریزونا در حالی پیدا شد که معلوم بود بر اثر ضربه های چماق مرده است. پل شریدر در فیلم اتوفوکوس (2002) ماجرای این قتل را بررسی کرده است. پرونده قتل کرین در 1990 از نو گشوده شد و رد آن به جان هنری کارپنتر، یکی از دوستان کرین، رسید که به اتهام این قتل محاکمه شد ولی در سال 1994 او هم تبرئه شد و ماجرا هم چنان حل نشده باقی مانده است.

* 2- دیوید کارادین:

جسد ستاره فیلم های بیل را بکش و کونگ فو که مدتی هم رقیب بروس لی بود در ژوئن 2009 در اتاق هتلی در بانکوک با حلقه داری بر گردنش پیدا شد. کالبدشکافی خصوصی جسد او که به خواست خانواده اش انجام گرفت معلوم کرد که کارادین بر اثر خفگی جان سپرده است. نتیجه تکان دهنده تر کالبدشکافی این بود که با توجه به شکل پیچیده شدن حلقه دار به دور گردن کارادین و وضعیت جسدش معلوم بود دلیل مرگ، خودکشی نبوده. به گفته پلیس بانکوک، مستخدم هتل، جسد کارادین را در حالت نشسته پیدا کرده بود در حالی که طنابی به دور گردنش پیچیده شده بود و سر دیگر طناب هم به میله ای درون کمد بسته شده بود.

* 3- الیزابت شورت:

این بازیگر نوظهور 22 ساله در لس آنجلس به طرز بسیار بی رحمانه ای کشته شد. دختر بینوا سرانجام با مرگش توانست به آرزوی دیرینه اش یعنی شهرت برسد چون رسانه ها جنجال بزرگی پیرامون ماجرا به راه انداختند و او را «کوکب سیاه» لقب دادند. ماجرای قتل هرگز به درستی حل و فصل نشد. جیمز الروی معروف در رمان نئونوآرش با عنوان کوکب سیاه که در سال 1987 منتشر شد به همین قضیه پرداخت و برایان دی پالما نیز که در سال 2006 بر اساس این رمان، فیلمی به همین نام ساخت.

* 4- جرج ریوز:

ستاره فیلم ماجراهای سوپرمن 45 ساله بود که در سال 1959 جنازه اش را روی تخت خوابش در خانه اش در بورلی هیلز پیدا کردند، در حالی که گلوله ای به گیجگاهش شلیک شده بود. گرچه در زمان خودش این ماجرا را که فیلم هالیوودلند هم در سال 2006 بر اساس آن ساخته شد، خودکشی قلمداد کردند، مادر او که اعتقادی به قضیه نداشت تحقیقات جداگانه خودش را آغاز کرد. عده ای حدس می زدند که معشوقه سابق ریوز یعنی تونی منیکس بازیگر، پشت ماجرا بوده و آن را هدایت کرده است.

* 5- جک نانس:

جسد او که از بازیگران محبوب دیوید لینچ (در فیلم های کله پاک کن، تویین پیکز و مخمل آبی) بود در دسامبر 1996 پیدا شد. دلیل مرگ، لخته شدن خون در مغز بر اثر وارد شدن ضربه ای بر سر بود. از قرار معلوم نانس در مغازه دونات فروشی کوچکش در جریان درگیری با دو مرد بر اثر ضربه مشتی که بر سرش وارد شد نقش زمین شده و جان سپرده است. البته فرضیه دیگری هم وجود دارد که او بر اثر ناهشیاری حاصل از مستی به خودش صدمه زده، چون الکل موجود در خونش هنگام مرگ زیاد بوده است. به هر حال بی اختیار فکر نامعقول به ذهن آدم خطور می کند که شاید اگر او در فیلم های غریب لینچ، به خصوص کله پاک کن که هم چنان یکی از عجیب ترین و تفسیرناپذیرترین فیلم های تاریخ سینما به حساب می آید (و جک نانس در آن نقش اصلی را هم بازی کرد) ظاهر نشده بود شاید با مرگی چنین مرموز و بی معنی درواقع «لینچی» از دنیا نمی رفت!

* 6- جون بِنت رمزی:

این کودک بامزه و دوست داشتنی از شرکت کنندگان در مسابقه زیبایی کودکان بود که در خانه اش در کلرودا کشته شد، در حالی که شش سال بیش تر نداشت و معلوم شد که والدینش تنها هشت ساعت پیش از کشف جسد او نامه ای دریافت کردند که در آن در ازای برگرداندن دخترشان تقاضای 118000 دلار باج شده بود. سوء ظن بیشتر متوجه والدین جون بنت شد که البته به شدت اصرار بر بی گناهی خود داشتند و حتی در سال 2000 کتابی با عنوان مرگ معصومیت را هم در این باره منتشر کردند. مادر جون بنت درست پیش از آن که فردی به نام جان مارک کار به کشتن او اعتراف کند از دنیا رفت. البته او بعداً که آزمایش های دی ان ای نشان داد نمی توانسته در صحنه قتل حضور داشته باشد آزاد شد. به هر حال والدین جون بنت بی گناه شناخته شدند و نتیحه گیری نهایی، حاکی از دخالت شخص سوم ناشناسی در ماجرای قتل داشت.

* 7- مرلین مونرو:

ماجرای مرگ ناگهانی و مرموز این ابرستاره ی هم چنان محبوب که در سال 1962 بر اثر افراط در مصرف داروهای خواب آور به حال اغما رفت و دیگر برنگشت قطعاً یکی از معروف ترین معماهای جنایی نه فقط هالیوود بلکه تاریخ سینماست. در آن زمان، مرگ او را رسماً خودکشی اعلام کردند، ولی همیشه حدس و گمان هایی در باب رخدادهای مرتبط با مرگ او وجود داشته، به خصوص که پس از مرگ معلوم شد بسیاری از لوازم شخصی او گم شده است. برخی نظریه ها حاکی از قتل او توسط مافیا به عنوان نوعی انتقام جویی از ریس جمهور جان اف.کندی و برادرش رابرت است که از قرار معلوم هر دو با مونرو ارتباط داشتند، ولی نظریه های دیگری هم حکایت از آن دارد که شاید همین دو برادر در پس ماجرای قتل بوده اند. هنوز هیچ نتیجه گیری قطعی در مورد این قضیه وجود ندارد.

* 8- نیکول براون سیمپسن:

جسد نیکول براون سیمپسن و فاسقش ران گلدمن در 1994 بیرون ملک شخصی سیمپسن ها در برنت وود کالیفرنیا کشف شد که با ضربه های چاقو کشته شده بودند. شوهر سابق نیکول براون، او.جی.سیمپسن، بازیگر معروف سیاهپوست، پس از پیدا شدن دستکش های خونی او و الیافی از لباسش و رد خونی به جا مانده از کف کفش هایی با سایز کفش های او در صحنه قتل، به اتهام ارتکاب این دو قتل محاکمه شد، ولی با همه این ها او در 1995 از اتهام ارتکاب هر دو قتل تبرئه شد، هرچند که پس از آن هرگز متهم دیگری معرفی نشده است.

* 9- تامس اینس:

اینس که با عنوان «پدر وسترن» شناخته شده، کارگردان و ستاره فیلم های صامت بود که در نوامبر 1924 از قرار معلوم در قایق تفریحی متعلق به ویلیام رندالف هرست معروف (غول رسانه ای که شاهکار اورسن ولز همشهری کین بر اساس زندگی او ساخته شده) بیمار شد و او را به ساحل آوردند. اما چهار روز بعد طبق اعلام رسمی بر اثر سکته قلبی درگذشت. شایعه ها حاکی از آن که هرست با شلیک گلوله بر سر اینس، او را کشته و بیماری دروغی بیش نیست. حکایت هایی وجود دارد مبنی بر این که هرست، محبوبه اش مریون دیویس، را در وضعیت ناجور و توجیه ناپذیری با چارلز چاپلین دید که او هم در قایق بود. بر اساس این حکایت، اینس پس از شنیدن صدای جیغ دیویس سراسیمه خودش را به نزد آنها رسانده و هرست به طور اتفاقی به مرد بینوا و از همه جا بی خبر شلیک کرده است.

* 10- ویلیام دزموند تیلر:

بازیگری که کارگردان شد و در 1908 خانواده اش را ترک کرد و سال ها بعد که در هالیوود دوباره سر و کله اش پیدا شد اسمش را از پیت تَنر به ویلیام دزموند تیلر تغییر داد. از 1914 تا 1922 او بیش از شصت فیلم کوتاه و بلند کارگردانی کرد و مدتی رییس اتحادیه کارگردانان سینما بود. اما در 1922 جنازه اش را در خانه اش در هالیوود پیدا کردند که گلوله ای به پشتش اصابت کرده بود. چند شاهد گفتند که مرد جوانی را موقع خروج از خانه جناب تیلر دیده اند. با این حال هرگز کسی در ارتباط با این قتل دستگیر نشد. یکی از فرضیه هایی که مطرح شد این بود که ویلیام دیویس راننده خانم میبل نورمند (بازیگر و دوست تیلر) کسانی را که برای میبل کوکایین می آورده اند به پلیس لو داده بود و قتل تیلر احتمالاً مربوط به مواد مخدر بوده است. شخصیت بسیار مشهور نورما دزموند در شاهکار معروف بیلی وایلدر، سانست بولوار، تلفیقی از نام میانی ویلیام دزموند تیلر و نام خانوادگی میبل نورمند است.
منبع:نشریه فیلم شماره 437