نویسنده: دکتر غلامعلی حداد عادل



 

هدیه رهبر انقلاب به ملت های منطقه

در حاشیه همایش ادوار بسیج دانشجویی، فرصتی دست داد تا با دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، گفت و گویی هر چند کوتاه درباره تحولات اخیر خاورمیانه داشته باشیم. وی در تحلیل بیداری شکل گرفته در کشورهای اسلامی عنوان کرد بزرگترین هدیه ای که رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه های نماز جمعه به این کشورها دادند، درک درست از اسلام ناب است. ماحصل این گفت و گو در ادامه تقدیم می شود.
فضایی که غرب طی دوره تسلط و استعمار خود برای مسلمانان به وجود آورده بود، راهی برای انقلاب و دگرگونی باز نمی گذاشت. به عنوان نمونه، قبل از انقلاب، برای مبارزه هم برای ایران، معیار تعیین می کردند، معتقد بودند مبارزه مانند فیزیک، علم است و برای آموختن آن، باید به منابع غربی مراجعه کرد. در این بین آنها حتی به فرهنگ مردم مسلمان نیز رحم نکردند و آن را زیر چکمه های خود لگدمال کردند. آنها مدام القا می کردند با حکومت اسلامی نمی شود کشور را اداره کرد. در چنین فضایی امام خمینی (ره) با تکیه بر خدا و توده ملت شروع به روشنگری کرد. مردم به خیابان ها آمدند و با دست خالی انقلاب شکوهمند اسلامی را به پیروزی رساندند.
توفیقات جمهوری اسلامی ایران در راه مبارزه، با سلطه، نور امیدی به دل های ملت های مسلمان منطقه تاباند. این واقعیت ها باعث شد که مردم در کشورهای اسلامی با الگو گرفتن از انقلاب اسلامی ایران دست به خیزش عظیم بزدند. در باب الگو گرفتن از ایران باید اضافه کنم که مردم منطقه همچون انقلاب چه گوارا، سازمان مخفی زیرزمینی نداشتند، از جنگل به شهر حمله نمی کردند و دست به ترور نزدند. توده مردم با الگو گرفتن از ایران به خیابان ها آمدند که این قیام یادآور بهمن 57 برای ما بود.
وقتی ملت های منطقه سرنوشت جمهوری اسلامی ایران را می بینند که طی سالیان دراز با دست خالی در مقابل ابر قدرت های شرق و غرب ایستادگی کرده و به پیروزی رسیده، چرا از الگوی ایران اسلامی استفاده نکنند؟
مقام معظم رهبری درک درست از اسلام ناب را به ملت های منطقه هدیه دادند. اگر به سخنان مقام معظم رهبری در نماز جمعه تهران قبل از سقوط حسنی مبارک دقت کنیم، به نمونه واضحی از این فرهنگ ناب دست خواهیم یافت.
این سخنان در حالی ایراد می شد که مبارک هنوز بر سر قدرت بود و مردم در میدان التحریر قاهره نشسته بودند و هم زمان گوش می کردند. توجه کنیم چه اتفاقی در جهان اسلام افتاده که رهبری فارغ از قید و بندهای روابط سیاسی می آید و حرف دل ملتی را به یک ملت دیگر انتقال می دهد؛ این همان فرهنگ نابی است که رهبر انقلاب به ملت های منطقه هدیه کرده است.
به واسطه این فرهنگ، ابرقدرت ها تمام ارکان تسلط خود بر جوامع منطقه را در تزلزل می بینند. بی جهت نیست که سراغ هر تحلیلگر یا سیاستمدار غربی می روید، فقط امیدوار است که از پس انقلاب های منطقه، سکولارها به قدرت برسند؛ یعنی کابوس این فرهنگ ناب اسلامی آنها را به تکاپو انداخته که نکند نمونه دیگری مانند انقلاب اسلامی در منطقه به وجود بیاید.
آنها در این راستا، فعالیت های گسترده ای هم انجام دادند. به عنوان نمونه تصمیم گرفتند ایران را محل ناامنی قرار دهند و علیه آن قطعنامه حقوق بشر صادر کنند تا از الگو شدن آن جلوگیری کنند. فرانسه در دوره استعمار و بعد از آن، افکار خود را در تونس که نزدیک ترین کشور مسلمان به اروپاست، به گونه ای تبلیغ کرد که امروز باورش نمی شود با وجود احزاب دیگر، حزب اسلام گرا را انتخاب کنند. در لیبی و مصر هم چنین اوضاعی است. تأثیر فرهنگ ناب اسلامی در مقابل تمام این هجمه ها را ببینید. تأثیرهای این فرهنگ حتی فراتر هم رفته است. مردم آمریکا در خیابان وال استریت چادر می زنند و می گویند ما از مردم مصر و تظاهراتشان در التحریر الگو گرفته ایم. استکبار برای بقای خود چاره ای ندارد جز اینکه چهره صادرکننده این الگو و فرهنگ ناب را مخدوش جلوه دهد.
منبع: همشهری دیپلماتیک شماره 54