نویسنده: معمصومه مرادپور



 

دوشنبه 1357/5/23 -14 اوت 1978- 9 رمضان 1398

-در ساعت 9، جمعیتی حدود 800 نفر ضمن خروج از منزل اقای سید محمد حسین مجتهدی، روحانی شهرستان بهبهان، تظاهراتی برپا کردند و تعدادی از شیشه های برخی از ساختمان های عمومی و خصوصی را شکستند، همچنین در تظاهرات دیگری که در ساعت
18 بر پا شد، یک نفر به شهادت رسید و 4 نفر مجروح شدند.
-در ساعت 10/40، تظاهراتی از سوی حدود 60 نفر در کاشان برپا شد. در این تظاهرات شیشه های سینما سیلور سیتی شکسته شد و عده ای دستگیر شدند.
-اعلامیه ای از سوی آقایان شریعمداری، گلپایگانی و مرعشی با مضمون اظهار تأسف نسبت به حوادث و وقایع اخیر شهرهای ایران منتشر شد.
-اعلامیه ای با امضای «دانشجویان مسلمان مبارز دانشگاه تبریز» درباره درگیری مأموران گارد دانشگاه با دانشجویان در روز 1357/2/18 - که به شهادت عده ای از دانشجویان منجر گردید- منتشر شد.
-اعلامیه ای با امضای شش نفر از روحانیون مشهد، آقایان سید کاظم مرعشی، ابوالحسن شیرازی، علی فلسفی، حسین موسوی شاهرودی، محمد مهدی نوغانی و حسنعلی مروارید اظهار تأسف نسبت به حوادث شهرهای اصفهان و شیراز منتشر شد.
-حدود ساعت 12، پس از پایان مراسم روضه خوانی در مسجدالرضا در مشهد عده ای حدود 60 نفر تظاهراتی برپا کردند و شعارهایی در حمایت از امام سردادند و 13 نفر آنها به دست مأموران دستگیر شدند.
-پس از خاتمه نماز جماعت ظهر، مراسمی در تهران با حضور جمعیتی حدود 2 هزار نفر و سخنرانی اقای سید جواد هشترودی در مسجد امام حسین(ع) واقع در میدان شهناز برگزار شد. در پایان حدود صد هزار نفر شعارهایی در حمایت از امام سردادند که با دخالت مأموران متفرق شدند.
-در پی تظاهراتی که امروز در کردستان برپا شد، دو نفر شهید و 60 نفر مجروح شدند.
- در پی دستگیری شیخ علی انصاریان در داراب- استان فارس - تظاهراتی با شرکت مردم این شهر در اعترض به این اقدام رژیم برپا شد و در آن یک نفر به شهادت رسید.
-در پی دستگیری سید احمد فقیه به جرم ایراد سخنرانی علیه رژیم در استهبان- استان
فارس- تظاهراتی با شرکت جمعیتی حدود 3 هزار نفر برپا شد. در این تظاهرات ساختمان حزب رستاخیز به آتش کشیده شد و یک نفر از تظاهرکنندگان مجروح و یک نفر به شهادت رسید.
-در ساعت 14/45، مراسمی در اراک با حضور جمعیتی حدود هزار نفر و سخنرانی آقای قدرت الله نجفی در مسجد تقی خان برگزار شد. در پایان ضمن برپایی تظاهرات و سردادن شعار در حمایت از امام، حدود 5 نفر دستگیر شدند.
-در ساعت 15، عده ای از اهالی شهسوار در اعتراض به دستگیری محمد تقی عبدوست در مسجد جامع این شهر اجتماع کردند و پس از پایان مراسم سخنرانی آقای شیخ عبدالوهاب مؤمنی، تظاهراتی با شرکت حدود 500 نفر برپا شد (گزارش دیگری از ساواک، آمار تظاهرکنندگان 700 الی 800 نفر اعلام شده است). در این تظاهرات شیشه های چندین شعب بانک، اداره و... شکسته و حدود سه نفر شهید، 17 نفر مجروح و 65 نفر نیز دستگیر شدند.
-در ساعت 21/30، مراسم بزرگداشتی در شاهپور- استان آذربایجان غربی- با حضور حدود 300 نفر و سخنرانی آقای اروج محمد غفاری در مسجد جامع برگزار شد و در پایان ضمن برپایی تظاهرات از سوی حدود 40نفر، شیشه های دو شعبه بانک ملی و صادرات شکسته شد و حدود 25 نفر دستگیر شدند.
-پس از دستگیری پنج نفر از روحانیون خرم آباد به جرم ایراد سخنرانی علیه رژیم، تظاهراتی از سوی مردم این شهر در اعتراض به این اقدام برپا شد. در این تظاهرات 3 نفر به شهادت رسیدند، همچنین این شهر نیز از برگزاری نماز جماعت خودداری کردند.
-در ساعت 22، مراسمی در تهران با حضور جمعیتی حدود هزار نفر و سخنرانی آقای محمد چاووشی در مسجد لرزاده برگزار شد. در پایان ضمن سردادن شعار در حمایت از امام و علیه رژیم، حدود 4 نفر دستگیر شدند.
-در ساعت 22، جمعیتی حدود هزار نفر ضمن خروج از مسجد حاج آقا بزرگ واقع در بیست متری جوادیه تهران تظاهراتی برپا کردند و شعارهایی در حمایت از امام سردادند و در نهایت با دخالت مأموران منفرق شدند.
-در ساعت 22/30، مراسمی در تهران با حضور جمعیتی حدود 2 هزار نفر وسخنرانی آقای مبلغی در مسجد حضرت عباس واقع در خیابان خاوران برگزار شد. در پایان ضمن برپایی تظاهرات شیشه های چندین شعب بانک شکسته شد و حدود 17 نفر دستگیر شدند.
-در ساعت 23، پس از پایان مراسم روضه خوانی در خرمشهر، تظاهراتی با شرکت جمعیتی حدود هزار نفر برپا شد. در این تظاهرات شیشه های یکی از شعب بانک فرهنگیان و تعدادی از اماکن شکسته شد و حدود 10نفر دستگیر شدند.
-در پایان امروز، تظاهراتی در فسا، استان فارس- از سوی حدود 150 نفر برپا شد.

سه شنبه 1357/5/24 - 15 اوت 1978- 10 رمضان 1398

-در پی شهادت یکی از جوانان شهرستان بهبهان در تظاهرات روز گذشته، از ساعت 8 الی 9، مراسم بزرگداشتی با حضور جمعیتی حدود 2 هزار نفر در مسجد معماران این شهرستان برگزار و در پایان تظاهراتی برپا شد، همچنین اکثر مغازه های این شهرستان تعطیل بود.
-محمدرضا پهلوی به مناسبت فرا رسیدن روز 28 مرداد (رسانه های حکومت از آن به عنوان «قیام ملی» نام بردند) دستور داد تا 62 زندانی سیاسی و 649 زندانی عادی را در روز 27 مرداد آزاد کنند.
-بازار بزرگ، بازار رضا و حدود 80 درصد از مغازه های خیابان های مشهد تعطیل بود.
-بازار تبریز تا ساعت 13 امروز همچنان تعطیل بود.
-در پی برپایی تظاهرات در بهبهان و انتشار اعلامیه از سوی روحانیون اهواز درباره اعلام عزای عمومی، حدود 85 درصد مغازه های بازار اهواز تعطیل بود.
-اطلاعیه ای با عنوان «کشتار و خونریزی در شهسوار به دستور شاه» درباره جزئیات تهاجم نیروهای مسلح رژیم به روزه داران این شهر منتشر شد.
-در ساعت 10، پس از پایان مراسم تدفین یکی از شهدای تظاهرات داراب- استان فارس- تظاهراتی با شرکت جمعیتی حدود 2 هزار نفر بر پا شد. در این تظاهرات شیشه های یکی از شعب بانک صادرات و ساختمان حزب رستاخیز شکسته شد و حدود 21 نفر به دست مأموران دستگیر شدند.
-روحانیون فسا- استان فارس- به توصیه سید حسین ارسنجانی، در اعتراض به دستگیری دو تن از روحانیون این شهر، از برگزاری نماز جماعت خودداری کردند.
-در ساعت 13/30، جمعیتی حدود 6 هزار نفر به منظور استماع سخنرانی آقایان سید جواد هشترودی و محمد الهی در مسجد امام حسین (ع) واقع در میدان شهناز تهران اجتماع کردند، اما به دلیل عدم حضور این دو سخنران و عنوان اینکه نامبردگان توسط دولت دستگیر شده اند، حدود 2 هزار نفر با فرستادن صلوات و سردادن شعار در حمایت از امام و علیه رژیم تظاهراتی برپا کردند.
-در ساعت 13/45، پس از پایان مراسم در مسجد صاحب الزمان کرج، تظاهراتی با شرکت حدود 200 نفر برپا شد. در این تظاهرات شیشه های چندین شعب بانک و سینما شکسته شد و حدود 3 نفر دستگیر شدند.
-در ساعت 15، تعدادی از شیشه های دو شعبه بانک صادرات و ملی همدان از سوی عده ای شسته شد و دو نفر دستگیر شدند.
-در ساعت 18، جمعیتی حدود هزار نفر ضمن خروج از مسجد النبی نارمک، شعارهایی در حمایت از امام و علیه رژیم سردادند و شیشه های یک اتومبیل پلیس را شکستند و در نهایت با دخالت مأموران متفرق شدند.
-در ساعت 21، جمعیتی حدود 4 هزار نفر به منظور استماع سخنرانی شیخ محمد چاووشی در
مسجد لرزاده واقع در خیابان خراسان تهران اجتماع کردند و پس از آگاهی از دستگیری ایشان، از مسجد خارج و اقدام به برپایی تظاهرات نمودند.
-در ساعت 23، مراسمی در تهران با حضور حدود 500 نفر و سخنرانی آقای فاکر در مسجد حضرت امیر واقع در امیر آباد شمالی برگزار شد. در پایان این مراسم اعلامیه ای دراعتراض به حکومت و اعلامیه دیگری با امضای «اتحادیه فرش فروشان تهران» مبنی بر تعطیل بازار در روز 1357/5/25، در میان جمعیت توزیع شد.
-در پایان امروز در میاندوآب- استان آذربایجان غربی- با شرکت جمعیتی حدود 2 هزار نفر و سخنرانی آقای مجد در مسجد جامع برگزار شد. در پایان حدود صد نفر ضمن خروج از مسجد شعارهایی در حمایت از امام و علیه رژیم سر دادند که با دخالت مأموران متفرق و حدود 21 نفر دستگیر شدند.
-در ساعت 24، پس از پایان مراسم سخنرانی در مساجد زنجیر و آقا محمد تقی مراغه- استان آذربایجان غربی- تظاهراتی با شرکت جمعیتی حدود 2 هزار نفر برپا شد.
-در ساعت 24، در پی تجمع حدود 20 نفر از اهالی نجف آباد اصفهان، یک نفر دستگیر شد.

چهارشنبه 1357/5/25- 16 اوت 1978- 11 رمضان 1398

-در ساعت یک بامداد، یک باب مغازه مشروب فروشی واقع در سه راه بوذر جمهری تهران از سوی افراد ناشناسی به آتش کشیده شد.
-صبح امروز اعلامیه ای از سوی آیات ثلاثه قم به مناسبت حوادث اخیر منتشر و توزیع شد.
-تلگرافی از سوی داریوش فروهر از تهران برای آیت الله خادمی به اصفهان مخابره شد.
-بازار تهران و شمیران در اعتراض به اقدامات رژیم و کشتار فجیع مردم شهرهای اصفهان و شیراز و محاصره نظامی دیگر شهرهای ایران تعطیل بود.
-آیت الله محمد صدوقی با انتشار اطلاعیه ای به مناسبت شهدای اخیر شهرهای اصفهان و
شیراز و سایر شهرها، روز پنجشنبه 12 ماه مبارک رمضان را عزای عمومی اعلام کرد.
-اعلامیه ای با امضای «جوانان مسلمان خوزستان» درباره مبارزه و در نهایت برقراری حکومت اصیل اسلامی به رهبری امام خمینی منتشر شد.
-اعلامیه ای با امضای هفت تن از علمای یزد در محکوم کردن جنایات رژیم شاه در شهرهای مختلف به خصوص اصفهان و شیراز منتشر شد.
-در ساعت 11/30، حدود 40 نفر از زنان چادری مشهد با روی سرگذاشتن قرآن، تظاهراتی برپا کردند و شعارهایی علیه رژیم سردادند که با دخالت مأموران متفرق و 2 نفر آنها دستگیر شدند.
-از ساعت 13/30 الی 14/50، مراسمی در تهران با حضور جمعیتی حدود 3 هزار نفر و سخنرانی آقای حقی در مسجد امام حسین(ع) واقع در میدان شهناز برگزار شد. در پایان ضمن برپایی تظاهرات حدود 10 نفر دستگیر شدند.
-در ساعت 15، دو نفر از دانش آموزان همدان به جرم شکستن تعدادی از شیشه های یکی از شعب بانک صادرات این شهر دستگیر شدند.
-در ساعت 21/15، یک باب مغازه مشروب فروشی واقع در خیابان فرح آباد ژاله تهران از سوی افراد ناشناسی به آتش کشیده شد.
-پس از اقامه نماز مغرب و عشا، مراسمی درتهران با حضور جمعیتی حدود هزار نفر و سخنرانی آقای علم الهدی در مسجد امام جعفر صادق(ع) واقع در خیابان شهباز جنوبی برگزار شد. در پایان حدود 250 نفر ضمن برپایی تظاهرات و سردادن شعار در حمایت از امام تعدادی از شیشه های یکی از شعب بانک صادرات را شکستند و با دخالت مأموران
متفرق شدند.
-در پایان امروز مراسمی در چالوس با حضور حدود 70 نفر از بانوان و سخنرانی آقای شیخ محمد محمدی در مسجد جامع برگزار شد. در خاتمه دو اعلامیه با امضای امام به مناسبت حوادث اخیر شهرهای اصفهان و شیراز و دیگری تحت عنوان «پیام بانوان و دوشیزگان مسلمان خراسان» در مسجد توزیع شد.
منبع: نشریه 15 خرداد، شماره 16.