نویسنده:جینا وانیم
مترجم: جواد یقموری


 
نوشتن بهترین ابزار برای پیشرفت در فیلمنامه نویسی است. اما بعضی وقت ها شما نیاز به استراحت و وقفه ای در نوشتن دارید و در این هنگام برای قوت بخشیدن به نوشته نه ابزار وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.
1. سینما بروید
نه صرف فیلم دیدن، بلکه آنها را تجزیه و تحلیل کنید. فیلمی شبیه به ایده ای را که شما روی آن کار می کنید ببینید. یک ساعت مچی همراه داشته باشید و زمان عوض شدن پرده ها را ثبت کنید. متوجه باشید که نقطه عطف پرده ها در کجا رخ می دهد. مثلا (اولین نقطه عطف در دقیقه 25 فیلم درباره چگونگی تأثیر نقاط عطف و حس حاکم بر فیلم و روند آن فکر کنید. آیا فیلم با حس و هیجان کمی شروع می شود؟ اگر این طور است آیا نقطه عطف اول دیر اتفاق افتاده است؟ در پایان فیلم چه احساسی دارید؟ آیا قانع شده اید؟ آیا احساس غریب و نادری دارید یا ناامید و مأیوس هستید؟ چه اتفاقی در فیلم افتاده و چه چیزی اتفاق نیفتاده است؟ در کدام نقطه مجذوب فیلم شده اید؟ آیا زمان را فراموش کرده بودید؟ اگر این گونه است چه اتفاقی افتاد که زمان را فراموش کردید یا چه اتفاقی رخ داد که زمان را دوباره به یاد بیاورید؟ چگونه این فیلم را توصیف می کنید، به وسیله طرح یا به وسیله اعمال شخصیت اصلی؟ کدام شخصیت جالب بود و به اندازه کافی پرداخت شده بود؟ بعد از پایان فیلم، داستان زندگی شخصیت ها چگونه باید ادامه پیدا کند؟ آیا بعد از اتمام فیلم در مسیر رفتن به خانه هیجانات شما آرام گرفته یا هنوز تحت تأثیر فیلم هستید؟ فیلم های موفق قابلیت درگیر کردن تماشاگر و سپری کردن زمان را دارند. بررسی این مطالب در پیشرفت فیلمنامه شما مؤثر خواهد بود.
2. دی وی دی ببینید
البته هر دی وی دی منظور نیست، بلکه دی وی دی باید همراه گزارش باشد. امروزه تعداد زیادی از دی وی دی ها هستند که منتشر شده اند یا از نو همراه گزارشات و تفسیرهای کارگردان های مؤلف پخش می شوند. این ابزار فوق العاده ای برای سازندگان فیلم یا نویسندگان است. به اعتقاد من از این راه شما اطلاعات زیادی را یاد خواهید گرفت که در نوشتن کمکتان خواهد کرد. اگر نویسنده (گزارشگر) کارگردان هم باشد، خیلی بهتر است. ابتدا فیلم را ببینید، سپس دقت کنید که درباره چه صحبت می کنند.
3. فیلمنامه بخوانید
شاید یکی از بهترین ابزارها برای نویسندگان تازه کار و حتی با تجربه همین باشد. شما اگر قصد دارید فیلمنامه نویس شوید، خواندن اثر دیگر نویسنده ها برایتان ضروری است و راهی غیر از این وجود ندارد. وقتی فیلمنامه ای را می خوانید، می بینید که اطلاعات زیاد و مفیدی را برای نوشته خودتان به دست می آورید. بررسی کنید که نویسنده چه کنشی را در یک صفحه توصیف می کند. آیا او هر کنش درونی و غیر قابل مشاهده را هم توصیف می کند و اگر این گونه است چقدر و چرا؟ چه مقدار یک صحنه یا موقعیت را توصیف می کند؟ شکل توصیف چگونه است؟ اگر بتوانید طرح نهایی فیلمنامه (طرح نهایی چیزی است که استودیوی تولید آن را خریده) را همراه با طرح نهایی و دستکاری شده استودیو (فیلمنامه نهایی فیلمبرداری شده) بخوانید، آن وقت می توانید تغییرات را مقایسه کرده و به راهی خوب دست یابید.
4. به مجلس سخنرانی بروید
اگر در شهرهای بزرگ زندگی می کنید، در آنجا جاهای زیادی وجود دارد که شما می توانید صحبت های فیلمنامه نویسان را درباره فیلمنامه شان بشنوید. حتی شنیدن سخنان یک رمان نویس که درباره خودش و مراحل نوشتن رمانش صحبت می کند برای فیلمنامه نویسان مفید و کمک کننده است.
5. مردم را ببینید
عادت من این است که با آینه یا از پشت شیشه های دودی که کسی خبردار نمی شود این کار را انجام می دهم. اما اگر آنها با خبر شوند بازی تمام شده است، زیرا کارهایشان آگاهانه و جهت دار می شود. این تمرین نویسنده ها را برای شخصیت پردازی کمک می کند. مطالعه مردم ابزار زندگی برای نویسنده هاست. روزی زنی را قدم زنان دیدم که بر سر بچه ای که نزدیکش بود داد و بیداد می کرد. وقتی این کار را تمام کرد، من نگاه سریعی به بچه انداختم. او یک عروسک پلاستیکی بود. این اتفاق می تواند ماجرایی را به دنبال خودش داشته باشد.
چگونه باید به طور مختصر ویژگی های فیزیکی اشخاص را توصیف کنید؟ چگونه باید اعمال آنها را توصیف کنید؟ همچنین درباره لباس آنها یادداشت بردارید. آیا اشیایی که دور و بر آنهاست اشاره روشنی به ویژگی و صفات آنها دارد؟ مثل یک کلاه صورتی و عینک شاخی شکل (نماد حزب طرفدار محیط زیست) و یا یک نماد مذهبی.
به خودتان جواب دهید. واکنش این شخص نسبت به مرگ، بردن بلیت لاتاری، درخواستی که از او می شود، تهدید و عشق چیست؟
شما می توانید سابقه کامل و بی عیبی را برای افراد بیگانه درست کنید؟
6. به جلسات بحث و گفت و گو بروید
در آخر هفته یا روز برگزاری سمینار فیلمنامه نویسی به دانشگاه ها و آموزشگاه های منطقه خودتان سری بزنید. گوش دادن به این که دیگران چه حرف هایی در مورد تکنیک های فیلمنامه نویسی دارند، همیشه باعث به وجود آمدن چشم اندازهای جدیدی می شود.
7. کتاب بخوانید
یک قصه کلاسیک یا معاصر را انتخاب کنید. موقع خواندن از این که نویسنده چگونه شخصیت ها را توصیف می کند یادداشت برداری کنید و ببینید او چه کلمات و صفاتی را استفاده می کند. آیا اعمال شخصیت ها را می نویسد؟ از چه فعل هایی استفاده می کند؟ آیا نویسنده های موفق صحنه یا موقعیت را در یک حمله توصیف می کنند؟ آنان چگونه جملات خود را می سازند؟ به تفاوت اصلی بین داستان و فیلمنامه توجه داشته باشید. داستان ها می توانند درونی باشند (احساسات و افکار شخص را توصیف کنند) در حالی که توصیف در فیلمنامه باید قابل مشاهده و عینی باشد و هرگز نباید افکار شخصیت را شرح دهد. گفت و گوهای داستان غالبا سست و ضعیف هستند، اما در فیلمنامه به گفت و گوهای پرحرارت و قاطع نیازمندیم.
8. تجسم کنید
این نوعی از تعمق و تفکر است که نویسنده ها را یاری می کند. خودتان را در حالت خوابیده یا نشسته قرار دهید. مدتی نفس عمیق بکشید. بدنتان را شل کنید و سرتان را صاف نگه دارید. این تنها کاری است که به فکرتان آرامش می دهد. به تدریج هر فکری را از سرتان بیرون کنید. خودتان را در مکانی که معمولا در آنجا می نویسید تجسم کنید (روی میز کامپیوتر یا کنار کامپیوتر کیفی کوچک) و تصور کنید که فیلمنامه را تمام کرده اید. تصور کنید که فیلمنامه ای که اسم شما روی آن حک شده، تمام شده است. هر روز این تجسم را تکرار کنید. به زودی تصور شما به واقعیت می پیوندد و طرحتان را به پایان خواهید رساند. این تمرین را در هر صحنه ای از فیلمنامه که می نویسید تکرار کنید. تصور کنید که فیلمنامه تان را به یک تهیه کننده می فروشید، وکیل می گیرید، چک بزرگی را به دست می آورید، فیلم ساخته می شود و جایزه آن را به دست می آورید.
9. یک کتاب فیلمنامه نویسی بخوانید
خواندن یک کتاب فیلمنامه نویسی شما را در یافتن کوچک ترین و جدیدترین تکنیک های نوشتن یاری خواهد کرد. حتی اگر آن را قبلا خوانده باشید، می بینید که اتفاقا چیزهای جدیدی پیدا خواهید کرد یا بعضی روش های فراموش شده را به یاد خواهید آورد.
حرف آخر:
خواه و ناخواه شما در مرحله نوشتن فیلمنامه خشکی قلم و ذهن یا ضایع شدن وقت را تجربه می کنید. استفاده هر یک از این ابزارها و تکرار آنها فیلمنامه نویسی شما را قطعا ارتقا خواهد بخشید. فایده های دیگر این ابزارها الهام بخشیدن و به وجود آوردن ایده های جدید است و حتی اساس عذابی را که هنگامی ناتوانی از نوشتن در شما به وجود می آید، از بین می برد. دست برندارید!!!
منبع : ماهنامه فیلم نگار شماره 23