ایرلند یکی دیگر از کشورهای اروپایی است که مردم آن به خوردن غذاهای تازه و کم‌ادویه معروف هستند. آنها علاقه خاصی به غذاهای آبکی و حتی سوپ دارند و غذای سنتی‌شان خوراکی است که با گوشت بره تهیه می‌شود و آن را در بیشتر میهمانی‌هایشان سرو می‌کنند. در این مطلب به سراغ این غذا، ارزش تغذیه‌ای آن و عادت‌های غذایی مردم این کشور رفته‌ایم.

عادت‌های غذایی ایرلندی‌ها

ویژگی بارز غذای ایرلندی، کیفیت و تازگی مواد اولیه آن است. بیشتر غذاها با کمی آب و بدون ادویه خاصی پخته می‌شوند. البته به غیر از نمک و فلفل که جزو جدایی‌ناپذیر هر غذایی هستند. ایرلندی‌ها به غذاهایشان سس هم اضافه نمی‌کنند. در واقع آنها بیشتر به سالم بودن غذا اهمیت می‌دهند تا خوشمزه بودن آن، درنتیجه اساس اغلب غذاهایشان سبزی‌ها، غلات و البته سیب‌زمینی پوره‌شده با کره است.
دومین پای ثابت سفره ایرلندی‌ها، انواع سوپ است؛ سوپ سبزی، سوپ جو و سوپ دریایی. به دلیل اینکه اطراف این کشور یا بهتر است بگوییم جزیره را آب فراگرفته، صید انواع ماهی‌ها بسیار رایج بوده و در غذاهایشان هم از این محصولات دریایی زیاد استفاده می‌کنند. سالمون و لابستر نمونه‌هایی از آنها هستند. در این کشور سالانه فستیوال‌های زیادی برای معرفی جدیدترین ماهی‌ها و لابسترها برگزار می‌شود که می‌توانید در آنها انواع محصولات دریایی تازه را پیدا کنید. به غیر از ماهی، از گوشت بره هم برای پخت غذا استفاده می‌شود مثلا برای شام یک تکه‌ گوشت سرخ‌شده و آب‌‌دار با کلم و سیب‌زمینی آبپز، می‌خورند.
نان به غیر از اینکه بخش مهمی از غذای ایرلندی را شامل می‌شود جزیی از فرهنگ این کشور نیز هست. صنعت نان در ایرلند بسیار پیشرفته است. یکی از معروف‌ترین نان‌های ایرلندی که مانند نان جو قهوه‌ای رنگ است با آرد گندم، شیر و کره درست می‌شود. در ضمن، فراموش نکنید که نوشیدنی‌ مرسوم و البته غیرالکلی ایرلندی‌ها نیز چای است.
مواد لازم (برای4 نفر)

گوشت بره

300

گرم

550

کیلوکالری

سیب‌زمینی متوسط

4

عدد

320

کیلوکالری

پیاز خرد شده

2

لیوان

50

کیلوکالری

هویج حلقه حلقه شده

3

لیوان

75

کیلوکالری

جعفری

1

لیوان

25

کیلوکالری

نمک و فلفل سیاه

 

به‌مقدار لازم

0

کیلوکالری


طرز تهیه

برای شروع تمام مواد را نگینی خرد کنید. آنها را لایه لایه در قابلمه‌ای روی هم بچینید. به این ترتیب: پیاز سپس سیب‌زمینی و بعد هویج. روی تمام مواد، تکه‌های گوشت بره را بچینید. ادویه‌ها را اضافه و اینقدر این کار را تکرار کنید تا همه مواد به پایان برسند. به مواد 2 لیوان آب اضافه کنید و اجازه دهید تا این مخلوط روی شعله ملایم و به‌مدت 2 ساعت حرارت ببیند. به این ترتیب خوراک شما مغزپخت و آماده خوردن خواهد شد.

این غذا چند کالری دارد؟

این خوراک تقریبا دارای 1020 کیلوکالری انرژی است. در صورتی که این مواد به 4 قسمت تقسیم شوند، هر بخش 255 کیلوکالری انرژی خواهد داشت که در صورت خوردن آن با نان میزان کالری دریافتی 200 کیلوکالری دیگر نیز اضافه می‌شود.

گوشت بره؛ منبع روی

یکی از لذیذ‌ترین انواع گوشت قرمز، گوشت بره است آن هم به‌دلیل چربی فراوانی که دارد (تقریبا 2 برابر گوشت گوساله). بررسی‌ها نشان داده‌اند که با خوردن 100 گرم گوشت بره 9 گرم چربی دریافت می‌شود. البته این ماده غذایی منبع پروتئین هم هست به این ترتیب که 22 گرم پروتئین در 100 گرم گوشت بره وجود دارد. این گوشت دارای روی فراوانی نیز هست. مطالعه‌ها نشان داده‌اند که با خوردن 100 گرم گوشت بره تقریبا نیمی از نیاز روزانه به این ماده معدنی تامین خواهد شد زیرا نیاز به آن تقریبا 7 تا 9 میلی‌گرم است در حالی که در این مقدار گوشت 4 میلی‌گرم روی وجود دارد. فراموش نکنید که نیاز به این ماده معدنی با داشتن رژیم غذایی گیاهخواری، رژیم‌های لاغری طولانی‌مدت، بیماری‌های التهابی روده، مصرف مقادیر بالای مکمل کلسیم، بیماری‌های کلیوی، دیابت و حتی مصرف زیاد الکل افزایش پیدا می‌کند.

سیب‌زمینی؛ منبع پتاسیم

این سبزی نشاسته‌ای که در گروه نان و غلات جای می‌گیرد به دلیل کربوهیدرات فراوان منبع انرژی سهل‌الهضم است. بنابراین در صورت ابتلا به بیماری‌های گوارشی که معده و روده آزرده هستند و بدن به انرژی نیاز دارد، بهتر است سیب‌زمینی در برنامه غذایی روزانه گنجانده شود. فراموش نکنید که هر سیب‌زمینی متوسط 80 کیلوکالری انرژی داشته و یک واحد نان و غلات به حساب می‌آید. در ضمن، این ماده غذایی منبع پتاسیم نیز هست بنابراین فشارخونی‌ها می‌توانند آن را به جای نان و برنج در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانند تا هم انرژی مورد نیازشان را دریافت کنند و هم پتاسیم را به عنوان یک عامل کنترل‌کننده فشارخون بگیرند. البته به این افراد مصرف سیب‌زمینی‌های تنوری یا آبپز شده توصیه می‌شود نه سرخ‌شده زیرا در این صورت میزان کالری دریافتی چند برابر شده و می‌دانید که اضافه وزن و چاقی خود یکی از عوامل تشدید‌کننده فشارخون هستند.

هویج؛ منبع بتاکاروتن

این سبزی نارنجی عالی‌ترین منبع بتاکاروتن است به طوری که با خوردن آن بیشترین میزان بتاکاروتن یا پیش‌ساز ویتامین A دریافت خواهد شد. البته وجود همین ماده مغذی همراه آهن می‌تواند جذب این ماده معدنی را افزایش دهد بنابراین خوردن هویج در کنار گوشت می‌تواند یک اقدام پیشگیرانه یا بهبوددهنده کم‌خونی ناشی از فقر آهن باشد. علاوه بر اینها مطالعه‌ها نشان داده‌اند که ارتباط معنی‌داری بین عادت به خوردن هویج و ابتلای فرد به بیماری‌های قلبی آن هم بر اثر گرفتگی عروق وجود دارد. به طوری که به میزان قابل توجهی میزان مرگ و میر در کسانی که هویج را در برنامه غذایی روزانه‌شان گنجانده‌اند آن هم بر اثر بیماری‌های قلبی کمتر دیده می‌شود.

اگر کم‌خونی‌دارید

بهتر است گوشتتان را با آبلیموی تازه، حلقه‌های گوجه فرنگی و هویج میل کنید به این ترتیب میزان جذب آهن موجود در این غذا بیشتر خواهد شد. حتی می‌توانید چند تکه جگر سرخ‌شده به محتویات این غذا اضافه کنید به این ترتیب میزان آهن دریافتی تان بیشتر نیز می‌شود.

اگر یبوست‌دارید

می‌توانید با افزودن چند حلقه فلفل دلمه‌ای میزان فیبر دریافتی را بالا ببرید. در ضمن خوردن این غذا با نان سنگک که از آرد سبوس‌دار تهیه شده است نیز کمکی خواهد بود برای کاهش شدت یبوست البته در کنار یک بشقاب سالاد کاهو که با روغن زیتون و آبلیمو طعم‌دار شده است.

اگر فشارخون‌دارید

می‌توانید به جای گوشت قرمز از سینه مرغ استفاده کنید و خوردن این غذا با نان را کنار بگذارید و بر مقدار سیب‌زمینی که با این غذا می‌خورید، اضافه کنید. افزودن چند حبه سیر و کرفس به‌دلیل خاصیت کاهندگی فشارخون و مصرف این خوراک با ماست نیز به شما توصیه می‌شود.
می‌توانید به جای گوشت قرمز از سینه مرغ استفاده کنید و خوردن این غذا با نان را کنار بگذارید و بر مقدار سیب‌زمینی که با این غذا می‌خورید، اضافه کنید. افزودن چند حبه سیر و کرفس به‌دلیل خاصیت کاهندگی فشارخون و مصرف این خوراک با ماست نیز به شما توصیه می‌شود.
منبع : هفته نامه سلامت