نویسنده: جسیکا توثمن
مترجم: محمود کریمی
منبع فارسی :راسخون



 
این موضوع هنگامی که اتفاق افتاد، شاید حساسیت شما را بر نیانگیخته باشد و حتی اگر برانگیخته باشد احتمالاً شما حتی یک ثانیه هم به آن فکر نکرده اید. اما ما فکر کرده‌ایم. دوست من فکر کردیم. در سال 2005 تلسکوپ فضایی اسپیتزر (Spitzer) که در سال 2003 به فضا پرتاب شده بود. مدرک قاطعی ارسال کرد که کهکشان راه شیری یک کهکشان مارپیچی ساده آن طور که شما در تمام طول زندگی‌تان متصور بوده‌اید، نیست. در واقع یک کهکشان مارپیچی مسدود است. بنابراین به جای باز دادن زیبایی که به صورت مارپیچ از یک کره مرکزی بیرون آمده‌اند، یک میله‌ی بزرگ چاق از این سو به آن سوی قسمت میانی وجود دارد و بازوان کهکشان ما از دو طرف آن جوانه می‌زنند.
سال‌ها بود که دانشمندان درباره‌ی این احتمال به مباحثه پرداختند و تلاش می‌کردند تا با مدرک قطعی درباره‌ی یکی از این دو شکل به نتیجه برسند و هنگامی که این کار را کردند اتفاق خاصی رخ نداد. برخی از خروجی‌های خبرهای اصلی وقت کمی بر روی آنتن را به آن اختصاص دادند و جامعه اخترشناسی هم برای یک مدت کوتاهی درباره‌ی آن صحبت نمود. هنگامی که همه‌ی دوستداران فضا موضوع را دانستند هر کسی غیر از آنها به جهل شادمندانه خویش ادامه دادند و نمی‌دانستند که کهکشانی که آن‌ها در آن زندگی می‌کردند را به طور کاملاً غلط تصور می‌نمودند.
در این جا چند تا از بزرگ‌ترین خطاهایی که به عنوان حقیقت مشهورند را مطرح می‌کنیم:

کوه اورست یک کوه خیلی خیلی بزرگ است، اما آیا بلندترین در جهان است. درحقیقت خیر. یک کوه در مقایسه با ارتفاع آن از سطح دریا بلندترین محسوب می‌شود اما مطابق اصول فنی کوهی بلندترین است که از قاعده تا قله‌ی آن بلندترین باشد و مانوکیا در رقابت بلندترین کوه بودن اورست را شکست می‌دهد.
پس بالای سطح دریا مانوکیا (در هاوایی) 13799 فوت (4206 متر) بلندی دارد اما هنگامی که از قسمت عظیم آن که در زیر آب قرار دارد حساب می‌کنیم، ارتفاع آن به 33465 فوت (10200 متر) می‌رسد. اما اورست این تازه به دوران رسیده‌ی متکبر حقیر 29029 فوت (8848 متر) از سطح دریا بالاتر است بدون این که قسمتی از آن زیر سطح دریا قرار داشته باشد.
اما شرمساری دراین جا به پایان نمی‌رسد. کوه کلیمانجارو هنوز مطرح نشده است. کلیمانجارو 19340 فوت (5895 متر) از بالا تا پایین است. بنابراین به بلندی اورست نیست. اما اورست توسط دیگر دوستانش رشته کوه های هیمالیا، که همگی با هم در سال یک چهارم اینچ رشد می‌کنند و قله اورست را بالاتر می‌برند، محاصره شده است. اما از طرف دیگر کلیمانجارو تنهاست و در حال بالا آمدن از همواری نسبی تانزانیا آن هم به طور تنها می‌باشد.
منبع:Howstuff works.com