لوازم مورد نیاز:

1.کاشی در رنگ های صورتی، قرمز، زرد، آبی، ...
2.انبر کاشی
3.چسب چوب
4.مواد دوغاب سفید (پودر خاک سنگ، سیمان سفید)

طرز آماده سازی:

-ابتدا طرح مورد نظر که همان گل ها می باشد را روی قاب عکس بکشید.
-برای ایجاد گل ها هم می توانید از گلبرگ ها به شکل اشک و هم به شکل دایره استفاده کنید. برای به دست آوردن گلبرگ دایره از کاشی مربعی که دارید (کاشی کامل یک چهارم کاشی، یک شانزدهم کاشی) ابتدا مربع را به یک هشت ضلعی تبدیل کنید و بعد اضافات نوک تیزی که باقی مانده را بگیرید. در این صورت یک کاشی به شکل دایره خواهید داشت.
-برای مرکز گل ها هم از یک شانزدهم و برای گلبرگ ها از یک چهارم استفاده کنید، با جابجایی رنگ ها می توانید گل های متفاوت و در عین حال با یک هارمونی رنگی نزدیک و آرام به وجود آورید.
-برای ایجاد اشک (گلبرگ گل) از یک چهارم کاشی در این گل ها استفاده شده است. ابتدا 3 ضلع مربع را با انبر بزنید و سپس آن ضلع را گرد کنید.
نکته: برای به دست آوردن کاشی به اندازه ی یک چهارم ابتدا انبر را با زاویه ی 90 درجه در وسط کاشی قرار دهید و آن را به دو نیمه ی مساوی تقسیم کنید (اصطلاحاً به آن یک دوم کاشی گفته می شود). سپس یک دوم را از قسمت جلوی آن به دو نیمه ی مساوی تقسیم کرده که به آن یک چهارم گفته می شود، اگر یک هشتم را از قسمت جلوی آن به دو نیمه ی مساوی دیگر تقسیم کنید به آن یک شانزدهم می گویند و اگر یک شانزدهم را به دو نیمه تقسیم کرده یک سی و دوم گفته می شود.که یک سی و دوم کوچکترین قطعه مساوی ما در تقسیم بندی منظم است.
-پس از کامل شدن گل های روی قاب عکس، روی زمینه را با کاشی رنگ صورتی که به طور نامنظم خرد کرده اید پر کنید. هرچه فاصله کاشی ها کمتر باشد کار زیباتر است. همان طور که قبلاً گفته شده کاشی ها باید همانند پازل کنار هم قرار بگیرند.
-بعد از پر شدن زمینه، 24 ساعت صبر کنید تا کاملاً چسب چوب خشک شود، سپس روی آن دوغاب بدهید.

مراحل تهیه ی دوغاب:

-میزان پودر خاک سنگ و سیمان چه سیاه و چه سفید مساوی است. هم می توانید از پیمانه و هم از مشت دست استفاده کنید. این مواد را با هم مخلوط کرده تا به صورت پودر یک نواختی شود. سپس مقداری از آن را داخل ظرفی ریخته و کم کم به آن آب اضافه کنید تا به صورت یک خمیر با چگالی بالا برای سطوح صاف و چگالی متوسط برای سطوح سفالی تبدیل شود. سپس دوغاب را بر روی سطح مورد نظر بریزید طوری که تمام منافذ خالی کاملاً پر شود. سپس بگذارید 3 تا 4 دقیقه بگذرد. بعد از زمان ذکر شده اضافات را با دست جمع کنید و مجدداً 3 الی 4 دقیقه صبر کنید و بعد روی سطح جسم مورد نظر را با پارچه تمیز کنید.
منبع: بانو،شماره- 27