لوازم مورد نیاز:

ــ رنگ اکرولیک قهوه ای ــ سفید ــ صورتی
ــ اکلیل پودری به رنگهای دلخواه
ــ پفکی
ــ قلم موی گرد
ــ کاغذ پوستی
ــ روغن جلا
ــ تینر فوری برای شستن
ــ قلم مو
ــ اسکاتیو (برای رقیق تر کردن رنگ)
ــ کاربن زرد یا سفید
ــ پالت آبرنگ
ــ بلوز مشکی
توجه: قبل از شروع کار حتماً مقداری روزنامه روی میز می گذاریم. چون روزنامه قدرت جذب بالایی دارد، از پس دادن رنگ به نقاط دیگر جلوگیری می کند.
در داخل بلوز هم مقدار زیادی روزنامه می گذاریم که رنگ به پشت لباس سرایت نکند.
-طرح مورد نظر را روی کاغذ پوستی کپی می کنیم و کاغذ پوستی را به پارچه سنجاق می کنیم.
-کاربن را زیر کاغذ پوستی می گذاریم. (سنجاق باید روی کاغذ پوستی و پارچه باشد. چون اثر سنجاق به کاربن سرایت می کند و روی پارچه منتقل می شود.)
-رنگ اکرولیک قهوه ایی را با روغن جلا ترکیب می کنیم.
با قلم موی پهن روی طرح مورد نظر را رنگ می کنیم. (اگر رنگ خیلی خشک شد کمی اسکاتیو را در قسمت دیگر پالت می ریزیم و قلم مو را به اسکاتیو آغشته می کنیم و دوباره به رنگ مورد نظر می زنیم)
-بعد از خشک شدن برای پر رنگ تر شدن کار، دوباره آن را رنگ می کنیم. (رنگ اول رنگ آستر است. رنگ آمیزی دوم رنگ اصلی محسوب می شود.)
-بعد از خشک شدن رنگ قهوه ای، چند دایره ی کوچک صورتی را به وسیله قلم مو در قسمت های مختلف می گذاریم.
-بعد از اتمام رنگ زمینه کمی روغن جلا را در پالت با اکلیل ترکیب می کنیم و هم می زنیم. با قلم مو به صورت یکنواخت یا کم و زیاد به قسمت رنگ شده می کشیم. برای درخشش بیشتر، بالای سر پرنده را به صورت نیم دایره اکلیل و روغن جلا می زنیم.
-برای برجسته کردن پرنده کمی پفکی را با رنگ اکرولیک سفید داخل پالت می ریزیم. کمی آب مخلوط می کنیم (طوری که به غلظت ماست در آید) و با قلم موی تمیز خوب هم می زنیم.
-قلم مو را به پفکی آغشته می کنیم. قسمت سر و شکم پرنده را رنگ می کنیم.
-برای کشیدن بال و دم پرنده قلم مو را در جهت شیارهای بال می کشیم. (این کار باعث می شود بال و دم پرنده به صورت زنده در آید.
-بعد از خشک شدن پارچه را به پشت برگردانده و با اتوی بدون بخار اتو می کنیم. (حرارت اتو باعث برجستگی پرنده می شود.)
-برای جلوگیری از ترک خوردن پفکی و دوام آن رنگ سفید اکرولیک را با روغن جلا ترکیب می کنیم و بار دیگر روی قسمت بدن پرنده می کشیم. (به همان صورتی که توضیح داده شد) و اجازه می دهیم خشک شود.
-کمی رنگ اکرولیک مشکی را با روغن جلا در پالت ترکیب می کنیم. نوک پرنده را با قلم موی ظریف به صورت هاشور با رنگ مشکی رنگ آمیزی می کنیم.
-چشم پرنده را به صورت یک دایره ی کوچک با رنگ مشکی رنگ می کنیم.
-برای سایه های قسمت سر و شکم پرنده، کمی رنگ خاکستری در پالت می سازیم. با قلم مو به صورت ضربه های ملایم روی قسمت سر و شکم پرنده می زنیم.
-برای زیر شکم پرنده کمی خاکستری ملایم می زنیم و با قلم مو محو می کنیم.
-قسمت های بالای بال پرنده را با رنگ خاکستری تیره رنگ می کنیم. (برای اینکه بال پرنده عمق بیشتری پیدا کند می توانیم بعضی قسمت ها را تیره و روشن کنیم. مخصوصاً به قسمت پایین بال پرنده تیرگی بیشتری بدهیم و قسمت شیارهای بال را با قلم موی ظریف و رنگ خاکستری تیره به صورت مرز جدا کنیم.)
در نهایت برای شستن و تمیز کردن قلم موهایی که با روغن جلا کار شده، کمی تینر فوری را در پالت می ریزیم و قلم موها را با تینر فوری تمیز می کنیم و با دستمال خشک می کنیم.
منبع: بانو،شماره- 27