پژوهشگر: نیلوفر اسعدی‌بیگی




 
اگر به دنبال ورزشی هستید که بدون کمترین تجهیزاتی بتوان آن را انجام داد و در عین حال با انجام تمرینات بدنی، روح شما نیز به آرامش دست یابد، اگر به دنبال تقویت کشش عضلانی وآرامش ذهنی خود هستید پس بیشتر در مورد یوگا بخوانید و اطلاعات کسب کنید.
اکثر افراد فکر می کنند که یوگا ورزشی جدید و مدرن است، در حالی که بیش از ۳ هزار سال از عمر یوگا در هندوستان می گذرد. کلمه یوگا که اصل و ریشه اش در زبان سانسکریت است به معنای برقرار کردن اتحاد است، اتحاد میان بدن با ذهن و ذهن با روح.
اگر چه یوگا شامل تمریناتی بدنی است، اما در حقیقت تمرینی برای شیوه بهتر زندگی کردن است. مهم ترین و اصلی ترین هدف یوگا آموزش ذهن، جسم، تنفس و برقراری ارتباط با روح آدمی است.
یوگا بر سلامت جسم و روان تأثیرات مثبتی دارد، از جمله افزایش انعطاف پذیری بدن، افزایش قدرت و بنیه فرد، کمک به حفظ تعادل و....
به علاوه خیلی از افرادی که یوگا کار می کنند، بر این عقیده هستند که یوگا باعث خواب راحت تر آنها شده، استرس و تنش را کاهش می دهد و آرامش ذهن را بهبود می بخشد.
از آنجا که استرس همیشه و همه جا گریبانگیر بشر در جهان و زندگی امروزی است، بی فایده ندیدیم تاثیر این ورزش مفید را بر استرس بیان کنیم.
تکنیک های مختلف یوگا از مدت ها پیش به عنوان عواملی که به کنترل و مهار استرس کمک می کنند، شناخته شده اند. در حقیقت نرمش و انجام حرکات فیزیکی، کنترل تنفس، پاک کردن ذهن از افکار مزاحم، آرامش بخشیدن و آرام کردن بدن و ذهن، همگی راهکارهایی هستند که این ورزش مفید در مواجهه با استرس پیش روی انسان قرار می دهد.
این نکته مهم را نیز از یاد نبرید که هرچه بیشتر و مداوم تر این ورزش مفید را انجام دهید از اثرات مثبت آن بیشتر بهره خواهید برد.

نرمش، حرکات فیزیکی و استرس

حرکات فیزیکی خاص و گوناگونی در یوگا وجود دارد که برخی به صورت حرکات نرمشی آرام هستند و با تمرکز انجام می گیرند و بعضی دیگر سریع بوده و بیشتر شبیه ورزش های آمادگی جسمانی هستند. این مجموعه حرکات آن گاه اهمیت می یابند که بدانیم برای رهایی از استرس و تنش هیچ تمرین خاصی به تنهایی پاسخگو نبوده و باید تمرین هایی را متناسب با شخصیت و شرایط بدنی خودتان انتخاب کنید. هر تمرینی که باعث حفظ سلامت بدن و ترشح اندروفین شود، همزمان کاهش و رهایی از استرس را در پی خواهد داشت.
وقتی دچار استرس می شوید این تنش در بدن باقی مانده و باعث انقباض عضلانی بدن می شود. این حالت ممکن است حتی با بروز درد نیز همراه باشد و یوگا با انجام حرکات کششی به طور خاص این تنش ها را از نواحی مختلف بدن از جمله کمر و شانه ها رها می کند.

کنترل تنفس

فردی که تمرینات یوگا را انجام می دهد، در حین انجام یک سری تمرینات بدنی، همزمان باید به تنفس خود نیز دقت داشته و حرکات بدن را با دم و بازدم خود منطبق کند.
این موضوع یکی از ویژگی های منحصر به فرد یوگاست که توجه و آگاهی انسان را نسبت به تنفس به عنوان عاملی برای حفظ آرامش بدن جلب می کند. علی رغم این که تنفس یک امر غیر ارادی است و ما برای ادامه حیات مجبور به تنفس هستیم، اما می توانیم با کمک یوگا نفس ها را تعدیل و تنظیم کنیم.
این نکته از چنان اهمیتی برخوردار است که می گویند تنها دانستن و به کار بردن این مطلب که تنفس عمیق راهی سریع برای مبارزه با شرایط استرس آور است، می تواند در شرایط حاد کمک بزرگی به ما کند.

پاک کردن ذهن از افکار مزاحم

ذهن ما همیشه فعال است و به طور دائم از یک فکر به فکر دیگر می رود، تصاویر و اتفاقات ممکن برای آینده را به تصویر می کشد و گاهی نیز در اتفاقات گذشته گیر می افتد. این مجموعه فعالیت های ذهن، خسته کننده و استرس آور است. در این مورد نیز یوگا تکنیک های خاصی برای روبه رویی با این ذهن بازیگوش ارائه می دهد. یکی از این راه ها همان کنترل و دقت در تعداد تنفس و دم و بازدم است، چرا که هر دم و بازدم دقیقا به لحظه حال مربوط است، شما در گذشته یا آینده تنفس نمی کنید و تنها در همین لحظه مشغول تنفس هستید. تمرکز بر دم و بازدم برای رهایی از سایر افکار، راهی مثبت و کارآمد است. همچنین انجام حرکات بدنی یوگا باید با دقت و ظرافت انجام شود. همین نکته اگر به درستی انجام پذیرد، در طول تمرین، جایی برای بازی ذهن نمی گذارد.

آرام کردن بدن

هر برنامه یوگا با حداقل ۵ الی۱۰ دقیقه زمان برای آرام شدن بدن به اتمام می رسد. اگر چه این مرحله ممکن است در آغاز سخت باشد اما در بلند مدت منجر به آرامش ذهن و بدن می شود. پس از این مرحله ما با حالتی شاداب و با حس قدرتمند بودن در برابر استرس های زندگی روزانه به دنیای واقعی بر می گردیم.
منبع:
آفتاب:
http://www.aftabir.com