نویسنده: دکتر حسن روحانی




 

دشمن،(1) امروز به بهانه بحث هسته ای می خواهد مردم ما را تحت فشار قرار دهد. آن چیزی که این سحر دشمن را باطل می کند و باطل السحر خواهد بود، اتحاد و همبستگی و مقاومت و اطاعت از رهبری است. در اینجا چند نکته در زمینه بحث هسته ای به عرض شما می رسانم. درست است که دشمن ما به ظاهر قوی پنجه است و دشمنان ما دارای عِدّه و عُدّه هستند، اما تقابل با مسئله هسته ای ایران که یک مسئله ملی ماست، برای آنها کار آسانی نخواهد بود. من در این زمینه، ده نکته را فهرست وار عرض می کنم تا روشن شود که چرا دشمن در این مصاف مشکلات فراوانی دارد و چالش و مقابله با ایران برای آنها کار آسانی نخواهد بود:
1. مشکل اول، ادعاهایی که آنها دارند، با عمل آنها سازگار نیست و به اصطلاح رطب خورده ای هستند که نمی توانند منع رطب کنند. امریکایی ها و غربی ها خودشان بزرگ ترین متخلف نسبت به معاهده NPT هستند. چون این معاهده در مواد1، 2 و 6 می گوید کشورهایی که دارای سلاح هسته ای هستند باید آن را کاهش دهند و به تدریج منهدم کنند و از بین ببرند. اما آنها در طول این سی و چند سالی که از تصویب این معاهده گذشته است، نه تنها سلاح های هسته ای خود را از بین نبرده اند و حتی کاهش نداده اند. بلکه همواره آنها را زیادتر و پیشرفته تر کرده اند. از طرف دیگر،‌ طبق بند 4 این معاهده، به کشورهایی که عضو این معاهده هستند، باید در زمینه فنّاوری هسته ای صلح آمیز، از طرف کشورهای صنعتی کمک شود که هیچ وقت این اقدام از سوی آنان انجام نشده است. بلکه برعکس کشورهای قدرتمند، همواره در راه پیشرفت آنها مانع تراشی کرده اند.
2.چالش دوم، تنها کشوری که از سلاح هسته ای علیه بشریت استفاده کرده است، امریکایی ها هستند. آنها در جنگ جهانی دوم در هیروشیما و ناکازاکی ژاپن- که هنوز آثار آن جنایت بر انسان ها و محیط زیست باقی است- مرتکب وحشیانه ترین جنایت علیه انسان های بیگناه شدند. بنابراین دولتی که در زمینه هسته ای جنایتکار جنگی است، نمی تواند سردمدار مبارزه با آن باشد.
3.چالش سوم، کشورهای غربی از استانداردهای دوگانه استفاده می کنند. یعنی به ایران می گویند غنی سازی صلح آمیز را تعلیق کن، چون ممکن است در آینده یک روزی در پی تولید بمب باشی. اما همین کشورها حامی رژیم غاصب صهیونیستی هستند که دارای زرادخانه هسته ای و سایر سلاح های کشتار جمعی است.
از طرف دیگر می گویند نباید به کشوری که معاهده NPT را امضا نکرده است، کمک شود، در حالی که امریکایی ها اخیراً با هند قرارداد مهم هسته ای امضا کردند تا کمک های گسترده ای به آنها بدهند، در حالی که هند این معاهده را امضا نکرده است.
4.چالش چهارم، دروغگویی امریکایی ها در ماجرای عراق برای جهانیان ثابت شد. درواقع چوپان دروغگو هستند. چون مبنای حمله آنها به عراق این بود که عراق دارای سلاح های کشتار جمعی است. وزیر خارجه امریکا هم در جلسه شورای امنیت سازمان ملل استدلال کرد و به اصطلاح اسنادی را ارائه نمود که عراق دارای سلاح شیمیایی و میکروبی است و در پی سلاح هسته ای می باشد. بعد از اشغال عراق برای جهان ثابت شد که امریکا دروغ گفته است. بعدها خودشان هم اعتراف کردند و گفتند که ما اشتباه کرده ایم و اطلاعات ما نادرست بوده است. بنابراین امروز ادعای آنها نسبت به ایران در افکار عمومی خریداری ندارد.
5.چالش پنجم، آنها قبلاً می گفتند ایران در پی سلاح هسته ای است، ولی وقتی دروازه کشور به روی بازرسان آژانس باز شد و آژانس اعلام کرد که فعالیت ایران انحرافی نداشته است و سپس در قطعنامه شورای حکام نیز این مسئله به صراحت ذکر شد، روشن شد که امریکایی ها دروغ گفته اند و ناچار شدند حرف خود را پس بگیرند. در قطعنامه آذر 1383(نوامبر2004) شورای حکام که به اتفاق آرا تصویب شد- یعنی خود امریکایی ها هم به آن رأی دادند- به صراحت آمده است که نشانه ای از انحراف در فعالیت های ایران دیده نشده است.
6.چالش ششم، بومی بودن تجهیزات و امکانات هسته ای کشور است. اگر در غنی سازی نیازمند به خارج بودیم، مثلاً قطعات، طراحی، تکنیسین، متخصص و یا مواد را از بیرون تهیه می کردیم، می توانستند برای ما مشکلاتی بیافرینند، ولی خوشبختانه در این زمینه، همه چیز بومی است. اورانیوم را از معادن خودمان استخراج می کنیم، سنگ آهن را خودمان به کیک زرد تبدیل می کنیم،‌ کارگاه ها و ابزارهای لازم برای تبدیل کیک زرد به هگزافلوراید در اختیار کشور است و با سانتریفیوژهای ساخت خودمان این گاز را به اورانیوم غنی شده تبدیل می کنیم. مهندس، ایرانی؛ کارشناس، ایرانی؛ تکنسین، ایرانی؛ قطعات سانتریفیوژ ساخت ایران و همه تجهیزات و مواد لازم هم داخلی است. روشن است که یک فنّاوری بومی شده را که همه چیز آن داخلی است، نمی توان از آن کشور گرفت.
7. چالش هفتم، تجربه های ناموفق قبلی آنها نسبت به سایر کشورهاست که هیچ یک از آنها عادلانه و درست نبود. هم تجربه لیبی و هم تجربه کره شمالی هیچ کدام موفقیتی نداشت. کره شمالی که از قرارداد NPT خارج شد. لیبی هم که تسلیم محض شد و همه چیز را از او گرفتند و این کشور را وادار به ذلت کردند. بنابراین تجربه های پیشین آنها غیرقابل قبول و غیرقابل تکرار است.
8.چالش هشتم، نگرانی جهان سوم است. درست است که موضوع هسته ای فعلاً نسبت به ایران مطرح است، اما این مسئله به منافع همه کشورهای جهان سوم مرتبط است. اگر آنها امروز بتوانند جلوی ایران را بگیرند، فردا قطعاً جلوی دیگران را هم خواهند گرفت. بیش از 100 کشور جهان پشتیبان ج.ا.ا هستند، به دلیل اینکه می دانند این مشکلات در آینده برای آنها هم خواهد بود. قطعنامه اخیر وزرای خارجه کشورهای غیرمتعهد در مالزی، گواه این مسئله است.
9.چالش نهم، اینکه جهان با فشار به ایران موافق نیست. فقط امریکایی ها و صهیونیست ها موافق فشار هستند. حتی اروپایی ها، چین، روسیه و دیگران موافق آن نیستند. به دلیل اینکه ایران تنها منطقه تنفسی جهان است. در این منطقه، فقط از طریق ایران فضای تنفسی برای چین و روسیه و اروپا وجود دارد. پنج ابرنفت جهان که تا چند سال دیگر جز اینها، کشوری قادر به صدور نفت نیست، عبارت اند از: عربستان، ایران، عراق، کویت و امارات. عراق که تحت اشغال امریکاست. عربستان و کویت و امارات هم تحت سلطه امریکا هستند. تنها کشور آزاد این منطقه که دومین ذخایر نفت و گاز منطقه را در اختیار دارد، ایران است. بنابراین کسی موافق نیست که ج.ا.ا تحت فشار بیشتر قرار بگیرد.
10.مشکل دهم، جایگاه ج.ا.ا است. ایران نه عراق است و نه افغانستان. نه کره شمالی است و نه سوریه. ایران از لحاظ ژئوپُلیتیک، یک کشور استثنایی است. ایران یک کشور ژئواستراتژیک در منطقه است. سوابق تاریخی، دانش و فرهنگ، هوشمندی و تدبیر این ملت، فداکاری و استقامت مردم ایران، رهبری باصلابت، تجربه 27 سال مقاومت در برابر ابرقدرت ها و هشت سال دفاع مقدس، همه و همه گویای ویژگی های منحصر به فرد این کشور و این ملت است. بنابراین به سادگی نمی شود این کشور را در معرض تهدید و فشار قرار داد.
امروز در شرایط حساسی قرار داریم. ممکن است دشمن به ما فشار بیاورد، ما باید از همه اهرم های سیاسی استفاده کنیم. فراموش نکنیم که اساس توصیه و تأکید امام، حفظ نظام بود؛ و همین مسئله برای ما همواره مهم ترین اصل خواهد بود. اما از آن طرف باید بدانیم که برای دشمن نیز فشار به ایران کار ساده و آسانی نیست و حداقل در زمینه هسته ای، ده چالش بزرگ پیش روی دشمن است. ان شاء الله ملت ما با هدایت مقام معظم رهبری و با ایستادگی و مقاومت در برابر این فشار، به اهداف ملی خود خواهد رسید و در برابر فشار غرب تسلیم نخواهد شد و از این مسیر به سلامت عبور خواهد کرد.«ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم»(1).

پی نوشت ها :

1. سخنرانی به مناسبت سالروز قیام 15 خرداد، در حضور هزاران نفر مردم غیور رشت، مصلای بزرگ رشت، 15 خرداد 1385.
2.قرآن مجید، سوره محمد، آیه 7.

منبع :روحانی، حسن (1388)، اندیشه های سیاسی اسلام (جلد اول: مبانی نظری) تهران: کمیل، چاپ سوم.