«راگ فوتبال» یکی از ورزش های مهیجی است که در ایران ابداع شده و به عنوان یکی از سالم ترین ورزش های خانوادگی مورد تایید شرکت اینونتک، معتبرترین شرکت ثبت اختراعات آمریکا، قرار گرفته است
بازیکنان مدام اینطرف و آنطرف می دوند و می خواهند با پاسکاری و رساندن خود به توپ، تور دروازه تیم مقابل را به لرزه دربیاورند. یکی از بازیکنان توپ را بلند به زمین حریف می فرستد تا مهاجم تیمشان این فرصت را به گل تبدیل کند. بازیکن مهاجم با یک حرکت سریع از زمین کنده می شود و با یک ضربه قیچی، توپ را به تور دروازه می چسباند.
این یک مسابقه زنده فوتبال نیست بلکه مقدمه کوتاهی است برای معرفی ورزش راگ فوتبال. رشته ای پرهیجان که انواع حرکات نمایشی، رزمی و ... در آن نقش دارند. ورزشی که به دلیل جذابیت و تازه بودن، این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است و حالا کسانی که عشق هیجان هستند می توانند به سراغ این بازی بروند. از کودک 4 ساله گرفته تا پدربزرگ ها و مادربزرگ ها.
رشته ورزشی راگ فوتبال برای اولین بار در دنیا، در ایران ابداع و بنیانگذاری شد. این رشته بعد از ورزش های باستانی، اولین ورزشی است که به صورت بین المللی و به نام ایران ثبت شده تا جایی که شرکت اینونتک، معتبرترین شرکت ثبت اختراعات که در آمریکا قرار دارد در سال 2005 راگ فوتبال را به عنوان اولین ورزش نوین ایران زمین به ثبت رسانده است.

فوتبال شیرها، یوزپلنگ ها و ببرها

راگ فوتبال مخفف «رشته ورزشی ایران، گبه، توپ و پا» است.
«گبه»، همان زیرانداز سنتی ایران است که نقش مهمی را در این رشته ایفا می کند. «از آنجا که این ورزش با پا و توپ کار دارد نام فوتبال هم در آن به کار رفته است.» احسان معینی این حرف را می زند. مبتکر و طراح راگ فوتبال. او حالا ریاست فدراسیون جهانی راگ فوتبال را نیز برعهده دارد.
معینی ادعا می کند که 14 سال درباره این ورزش تحقیق و مطالعه کرده است و با ایجاد قوانین جامع موفق شده این رشته را به عنوان یکی از مفیدترین ورزش های فکری و جسمی ابداع کند.
خودش در این باره می گوید: «این ورزش یکی از سالمترین ورزش های خانوادگی قرن شناخته شده است چرا که هفت نوع فوتبال جدید یا هفت رشته ورزشی با ابزارها و قوانین مختلف را در قالب یک رشته عرضه می کند.»
راگ فوتبال به سه شاخه lion football (فوتبال شیرها)، jaguar football (فوتبال یوزپلنگ ها) و tiger football (فوتبال ببرها) تقسیم می شود که معینی درباره دلایل نامگذاری آنها اینطور می گوید: «چون شکل جغرافیایی ایران و نحوه حرکاتی که بازیکنان در زمین اجرا می کنند مانند شیرجه ها، پرتاب ها و حرکات حمله ها مانند گربه سانان است این اسم ها را برای رشته های این ورزش انتخاب کردیم.
البته برای نامگذاری به بین المللی بودن آنها هم توجه کرده ایم تا بتوانیم راحت تر این رشته را به دیگر کشورها انتقال دهیم.» بعضی از قوانین این بازی مانند بازی فوتبال است و روی چمن مصنوعی یا فرش انجام می شود.

گل زدن با حرکات نمایشی

بزگترین شاخه راگ فوتبال که زیباترین فوتبال نمایشی دنیا هم شناخته شده lion football است که به سه بخش فوتبال نمایشی، فوتبال شیرها و روباتیک تقسیم می شود.
در بخش فوتبال نمایشی دو تیم سه نفره با هم مسابقه می دهند و بازی روی زمین چمن یا تاتامی به طول 20 و عرض 12 متر برگزار می شود.
در واقع این، تنها شاخه راگ فوتبال است که بازیکنان روی فرش بازی نمی کنند چرا که بقیه ورزش ها روی فرش انجام می شود و بازیکنان با استفاده از آدمک های پلاستیکی این ورزش را انجام می دهند.
«در این شاخه، یک بازیکن به صورت ثابت داخل دروازه می ایستد. در این میان دروازه بان مثل دروازه بان های زمین فوتبال اجازه ندارد برای گرفتن توپ از دست هایش استفاده کند و اگر توپ به دستانش برخورد کند اعلام ضربه پنالتی می شود. برای همین دروازه بانان دست هایشان را پشت سرشان نگه می دارند.»
به گفته معینی در بخش فوتبال نمایشی به غیر از دروازه بان یک نفر به عنوان دفاع – هافبک و یک نفر هم در نقش مهاجم قرار می گیرد.
«جذابیت این بازی به این خاطر است که بازیکن مهاجم فقط می تواند در نیمه زمین حریف حرکت کند و حق حضور در زمین خودش را ندارد اما بازیکن دفاع می تواند در حمله هم شرکت داشته باشد. به این صورت مهاجم و مدافع یکی از تیم ها در موقعیت دو به تک قرار می گیرندکه باعث جذابیت بیشتر بازی می شود.» در این شاخه اندازه دروازه، نصف دروازه سالن است و بازیکنان باید برای گل زدن در حالت غیرمتعادل باشند. یعنی با استفاده از ضربه سر، قیچی برگردان و حرکات نمایشی، توپ را به سمت دروازه شلیک کنند.
«به همین دلیل بیشتر بازیکنان این رشته از ورزش هایی مانند تاکرا، تکواندو، پارکو و ... به راگ فوتبال آمده اند. «لباس دروازه بان شامل هوگوی تکنواندو و یک ضربه گیر سر و صورت است. بقیه بازیکنان هم باید با لباس فوتبال و استفاده از ضربه گیر روی سرشانه، سر زانو و مچ بندهای مخصوص این ورزش را انجام دهند. جالب است بدانیداین بازی در دو نیمه 20 دقیقه ای به همراه 10 دقیقه استراتحت در بین دو نیمه انجام می شود و بازیکنان با توپ های مخصوص این رشته که ترکیبی از توپ فوتبال و توپ هندبال است بازی می کنند.»

فوتبال روی فرش

«در بخش روباتیک، بازی روی یک فرش 36 متری و در دو نیمه 20 دقیقه ای برگزار می شود. هر کدام از تیم ها 11 بازیکن به شکل روبات دارند که فقط دروازه بان از راه دور کنترل می شود. «هر تیم هفت روبات ثابت و چهار ذخیره دارد. نفر اول، کنترل دروازه بان و دو روبات را به عهده دارد. نفر دوم هم باید با دو روبات دیگر که نقش مدافع را دارند بازی کند. نفر سوم مهاجم است و وظیفه گل زدن را به دوش می کشد. طبق قانون فوتبال رباتیک، مدافعان می توانند هنگام حمله به زمین حریف، به جلو بیایند اما مهاجمان شعاع حرکتی مشخصی دارند و فقط در نیمه زمین حریف می توانند حرکت کنند.»
جالب اینکه هر کدام از این روبات ها براساس ویژگی خاصی طراحی شده اند. مثلا ممکن است یکی از بازیکن ها بلند قد، یکی سرعتی و دیگری شوتزن باشد. «اگر تیمی بخواهد دفاعی بازی کند باید روبات های بلند قد که هم خوب تکل می زنند و هم می توانند به خوبی ضربه سر بزنند را در زمین بچیند. تیمی که می خواهد از کناره های زمین حمله کند باید دو پیستون راست و چپ را در زمین به بازی بگیرد و با ضربه سر مهاجم به گل برسد. در واقع این تاکتیک هر تیم است که روبات های درون بازی را مشخص می کند.»
البته این تنها شاخه مهیج راگ فوتبال نیست. فوتبال شیرها دیگر شاخه lion football است. این بخش کاملا مانند بخش روباتیک است و تنها تفاوت آن این است که به جای روبات از آدمک های پلاستیکی استفاده می شود.

المپیکی برای ببرها

در بخش tiger football شاخه ای به نام المپیک فوتبال ببرها طراحی شده است. این شاخه مجموعه تمریناتی است که فردی را برای یک بازی تک به تک در شاخه فوتبال ببرها آماده می کند و از او یک بازیکن حرفه ای می سازد.
این شاخه به پنج قسمت هد، کرنر، شوت، پنالتی و دیوار دفاعی تقسیم می شود که نمادی از پنج حلقه المپیک است و به تنهایی یا چند نفره انجام می شود: «برای زمین این بازی، نصف فضای یک فرش 12 متری و یک دروازه کفایت می کند.»
در مسابقات المپیک فوتبال ببرها، پنج تا 10 نفر می توانند به صورت همزمان با هم به رقابت بپردازند. «هر بازیکن صاحب دو آدم پلاستیکی است. مثلا در بخش ضربات پنالتی همه بازیکنان ضرباتشان را می زنند و کسی که توپ را گل کند به فینال می رود.»
به گفته آقای مبتکر، در بخش فینال هم هر بازیکن صاحب سه ضربه پنالتی است که زننده بیشترین تعداد گل به عنوان قهرمان مسابقات پنالتی معرفی خواهد شد.
البته بد نیست بدانید که چهار مسابقه دیگر یعنی ضربات ایستگاهی، کرنر، هد و شوت هم به همین ترتیب برگزار می شوند و در این میان کسی که بتواند بیشتری قهرمانی را در هر شاخه به دست آورد، به عنوان قهرمان المپیک شناخته می شود.»
یکی از مزایای المپیک ببرها برای بازیکنان راگ فوتبال، بالا بردن مهارت های فردی و تجربه آنهاست چرا که آنها در طول این مسابقات متوجه می شوند با کدام آدمک پلاستیکی می توانند بهتر پنالتی بزنند یا کدام بازیکن (آدمک) برای زدن ضربات ایستگاهی مناسبتر است.

رونالدو و مسی در ایران

هر کدام از آدمک ها اسم مخصوصی دارند. این اسم ها به همراه شماره بازیکن در پشت پیراهن آدمک نوشته شده است. این اسامی توسط بازیکنانی که آدمک ها را کنترل می کنند انتخاب می شود. این کار باعث می شود تا کری هایی بین بازیکنان راگ فوتبال شکل بگیرد. «معمولا بیشتر بازیکنان اسم هایی مثل کریستیانو رونالدو، مسی، ژاوی و ... را روی آدمک هایشان می گذارند.
البته در این میان عده ای هم هستند که اسامی بازیکنان فوتبال کشورمان را مثل فرهاد مجیدی یا علی کریمی روی آدمک ها می گذارند که همین اسامی استقلالی و پرسپولیس باعث بالا گرفتن تب کری خوانی در بین بازیکنان می شود.

اولین تورنمنت راگ فوتبال

شاخه دیگر tigers football، فوتبال ببرهاست که به شکل یک به یک انجام می شود. در این بازی 6 آدمک ثابت و 5 آدمک ذخیره هستند. «یکی از آدمک های اصلی، نقش دروازه بان را ایفا می کند وسه آدمک مدافع در جلوی دروازه چیده می شوند.»
زمین بازی در شاخه فوتبال ببرها سه در چهار متر است و بازیکنان با یک توپ پلاستیکی، شبیه توپ فوتبال دستی بازی می کنند. لباس آدمک ها در راگ فوتبال، همان لباس باستانی و ایرانی است. «این کار برای معرفی ورزش باستانی انجام گرفته است، یکی دیگر از کارهای انجام گرفته این است که هر بازیکنی که می خواهد وارد زمین بازی شود با گفتن کلمه «ای ایران» و بوسیدن شانه بازیکن حریف وارد زمین شود.»
این رشته ورزشی در کشورهای سوئیس و آلمان درحال ثبت است و دی ماه امسال اولین تورنمنت بین المللی آن برگزار می شود.

هیجان در فوتبال یوزپلنگ ها

این رشته دارای دو شاخه گلر (دروازه بان) ثابت و گلر متحرک است. در بخش گلر متحرک، هر تیم دارای 11 آدم پلاستیکی است که پنج بازیکن آنها ثابت و بقیه ذخیره هستند. این آدمک ها کاملا طبیعی درست شده اند به طوری که تمام حرکات مانند دویدن، تکل، شوت زدن و ... این آدمک ها مانند بازیکنان واقعی فوتبال است و هدایت این آدمک ها را بازیکنانی که در این رشته شرکت دارند به عهده می گیرند.
آنها با حرکت دست خود آدمک ها را تکان می دهند.
در فوتبال یوزپلنگ ها که به صورت دو به دو انجام می شود، کسانی که کنترل دروازه بان ها را به عهده دارند برخلاف سایر شاخه های می توانند در صورت نیاز و عقب بودن تیم، از دروازه خارج شده و با کمک همبازیشان به تیم حریف گل بزنند. به گفته معینی سرعت این بازی به قدری بالاست که وقتی بازیکنان به این طرف و آن طرف می روند و شیرجه می زنند خاک از فرش بلند می شود.
همین اتفاق کافی است تا صدای سوت و تشویق تماشاگران تمام فضای سالن را پر کند: «بخش گلر ثابت هم مانند گلر متحرک است با این تفاوت که در این بخش هشت آدمک به صورت ثابت و سه آدمک دیگر به عنوان ذخیره، اعضای تیم را تشکیل می دهند. همچنین در این بخش کسی که کنترل دروازه بان را به عهده دارد باید از دو آدمک به عنوان دروازه بان استفاده کند. نفر دوم هم دو آدمک پلاستیکی را کنترل می کند و مسئولیت دفاع و حمله را به عهده دارد. زمان این بازی هم مانند شاخه گلر متحرک، دو نیمه 20 دقیقه ای است و در زمینی به ابعاد 6 در 4 برگزارت می شود.»

تیم داری سرشناس ها

جالب است بدانید در رشته راگ فوتبال، عادل فردوسی پور و مزدک میرزایی از چهره های سرشناس فوتبال، تیم دارند. البته شخصیت های معروف دیگری هم هستند که در این رشته تیم داری می کنند مثل وحید شمسایی؛ کسی که خودش در راگ فوتبال تیم داده و اعتقاد دارد که این رشته به خاطر حرکات نمایی، شیرجه بازیکنان و جابه جا شدن های سریع جذابیت بیشتری نسبت به فوتبال دارد.
«چون در طول 90 دقیقه فوتبال ممکن است یک ضربه برگردان هم زده نشود اما در این بازی در طول 40 دقیقه، فقط حرکات نمایشی دیده می شود.»
www.akairan.comمنبع :