نویسنده: مریم عظیم زاده




 

داستان اختراع دو برادر، میز صبحانه را متحول کرد

انتخاب اول شما برای صبحانه چه چیزی است؟ نان و پنیر؟ کره و مربا؟ یا حلیم و کله و پاچه؟ اسم کورن فلکس (پولکی ذرت به اصطلاح خودمانی ترش یا خیلی قدیم ترا جرقه) چی؟ تا حالا از مصرف کنندگان این محصول بوده اید؟ کورن فلکس ها این روزها توی هر سوپرمارکتی که بروید به راحتی در دسترس شما هستند. می توانید انواع مختلف و طعم های مختلف رو بخرید و با شیر نوش جان کنید. 31 می (10 خرداد) سال 1895 برای اولین بار دستور تولید این صبحانه جدید در آمریکا منتشر شد. این مقاله داستان اختراع کورن فلکس است.

ثبت ابداع کورن فلکس

31 می 1895 (10 خرداد)
روز 8 آگوست (17 مرداد) 1894 برای برادران گلاک (ویلی و جان) روز سرنوشت سازی بود. آن روز هم مثل سایر روزهای دیگر در آسایشگاه بتل کریت، ورزش های صبحگاهی و تمرینات تنفس و پیاده روی های معمول در طبیعت به پایان رسیده بود که دو برادر در حالی که در مورد مسائل آسایشگاه حرف می زدند، به آشپزخانه برگشتند و خیلی اتفاقی کورن فلکس را زیر یک جسم سنگین که البته در تاریخ ذکر نشده دقیقه چه چیزی بوده، کشف کردند. آسایشگاه بتل کریت که در ایالت میشیگان آمریکا واقع شده بود، در واقع یک کلینیک مذهبی برای طرفداران فرقه مسیحی «هفتمین روز هفته» بود که برای شفای جسم و جان و تزکیه و طهارت جسم و روان از آلودگی ها در این محل فعالیت می کردند. طرفداران این فرقه مذهبی، معتقد هستند در هفتمین روز از هفته (یوم سبت یا شنبه) که دقیقاً از طلوع خورشید در روز جمعه شروع می شود و در غروب روز شنبه به پایان می رسد، مسیح دوباره به زمین برمی گردد. یکی از ویژگی های این فرقه مذهبی اعتقاد به این مسأله است که هیچ چیزی نباید باعث ناپاکی جسم و به تبع آن روح انسان شود. بنابراین خوردن غذاهای ناپاک و محرک که باعث عذاب جسم و روح می شود، در این فرقه مذهبی ممنوع است. همین مساله سبب می شود که این افراد رژیم های غذایی خاصی داشته باشند که اکثراً یک رژیم گیاهخواری است. گوشت خوک و جانوران دریایی فلس دار، مشروبات الکلی، تنباکو و نوشیدنی های حاوی کافئین مانند قهوه و چای و کوکاکولا از جمله این خوراکی های ممنوعه هستند. در اواخر قرن نوزدهم میلادی سرپرستی این آسایشگاه مذهبی به عهده دکتر جان هاروی کلاگ، یک پزشک عمومی بود. دکتر کلاگ درباره عقاید مذهبی فرقه مورد بحث و تمرینات مربوط به ریاضت های روحی و معنوی و رژیم های غذایی و تمرین های جسم، فردی صاحب سبک بود و یک سری دستورالعمل غذایی ویژه را برای اعضای آسایشگاه تدوین کرده بود و پیوسته به دنبال جایگزین هایی برای مواد غذایی می گشت. دکتر کلاگ اعتقاد داشت شکر و ادویه ها باعث ناسالم شدن غذاها و تحریک روح و روان انسان ها می شود و از آنجا که از طرفداران پر و پا قرص غلات و دانه های خوراکی مثل آجیل بود، بیشتر روی ذرت و گندم متمرکز شده بود و برای اولین بار کره بادام زمینی و بیسکویت هایی دایجستیو (شبیه ساقه طلایی خودمان) را هم او به دنیا معرفی کرد. دکتر کلاگ بیشتر روی وعده غذایی صبحانه متمرکز شده بود، چون به اعتقاد او این وعده غذایی کامل ترین و مهم ترین وعده بود و در آمریکا هم محدود به تخم مرغ، ژامبون و نان گندم سفید بود که برای طرفداران فرقه مذهبی او خوراکی های مناسبی نبودند.

کورن فلکس وارد می شود

از آنجایی که شانس همیشه به سراغ ذهن های آماده می رود، در آن روز هم شانس به دکتر کلاگ و برادرش رو آورده بود آن ها مقداری گندم پخته شده را در آشپزخانه جا گذاشته بودند. گندم پخته شده زیر فشار جسم سنگین، بیات شده و شکل ظاهری آن تغییر کرده بود. این تغییر شکل گندم، دو برادر را به فکر انداخت که از یک دستگاه غلتک استفاده کنند و خمیرهای به دست آمده از جوشاندن گندم را به شکل یک سری تکه های شکننده و خشک که آنها را فلکس (پولکی) ذرت نام گذاشتند، درآورند. اختراع تصادفی که بعد از غلتک کردن مانند نان در تنور پخته می شد، به سرعت در بین افراد آسایشگاه بتل کریت محبوبیت پیدا کرد. دستورالعمل تولید کورن فلکس به طور رسمی در 31 می سال 1895 به نام برادران کلاگ ثبت شد و در 14 آوریل (25 فروردین) سال 1896 رسما منتشر شد. تجربه این موفقیت باعث شد تا دو برادر، پولکی سایر غلات مثل جو و برنج و چاودار را هم امتحان و به صورت انبوه تولید کنند. ایده تصادفی دکتر جام کلاگ خیلی زود میزهای صبحانه مردم آمریکا را متحول کرد. کمپانی کلاگ و دعوای دو برادر محبوبیت بالای کورن فلکس در ایالات میشگان آمریکا سبب شد تا برادر کوچک تر یعنی ویلی به فکر تاسیس کارخانه ای با نام تجاری کلاگ (kelloggs) بیفتد. او در اوایل دهه 1890 شروع به فعالیت در این زمینه کرد تا سرانجام در فوریه (بهمن) 1906 کارخانه کلاگ را تاسیس کرد. البته او برای اینکه طعم کورن فلکس ها را کمی بهتر و طیف طرفداران محصول کلاگ را بیشتر کند، کمی شکر به کورن فلکس ها اضافه می کرد که این مساله سبب خشم برادرش دکتر جان کلاگ که در واقع مبدع اصلی کورن فلکس بود، شد. دکتر جان کلاگ تا سال های زیادی با ویلی قطع رابطه کرده بود. البته در اواخر عمر نامه ای به او نوشت ولی نامه آشتی جویانه اش بعد از مرگ خودش به دست ویلی رسید. کارخانه گلاگ در سال های ابتدایی تاسیس خود، برای بالا بردن تعداد مشتریانش به افرادی که دو بسته از محصولات را خریداری می کردند، جوایزی می داد. با این همه جنگ جهانی دوم روی فروش محصولات شرکت کلاگ به شدت تاثیر گذاشت ولی نتوانست از محبوبیت محصولات کورن فلکس در سراسر دنیا بکاهد. برای یکتا ماندن محصولات شرکت کلاگ از سایر شرکت های مشابه، نام و امضای دکتر جان کلاگ روی بسته های این محصولات این شرکت به چشم می خورد. در حال حاضر شرکت های مختلفی در دنیا کورن فلکس را به بازار با طعم ها و انواع متفاوت ارائه می کنند. در سال 1941 برای اولین بار یک پولکی از جنس جو، به صورت چیپس های حلقه ای وارد بازار آمریکا شد. هم اکنون به جز آمریکا، کورن فلکس در استرالیا و انگلستان هم تولید می شود.

1894

به طور تصادفی برادران کلاگ توانستند کورن فلکس یا سیریال ذرت را کشف کنند. مقداری گندم پخته شده بیات که در آشپزخانه جا مانده بود، راهگشای تولید این محصول شد. ایده اصلی این محصول مربوط به دکتر جان کلاگ پزشک عمومی بود.

1895

دستورالعمل تهیه کورن فلکس برای اولین بار به طور رسمی به صورت یک اختراع ثبت شد. این محصول با استفاده از ذرت و غلاتی که به طور خاصی تحت فرایند پخت واقع شده بودند، تولید می شد.

1906

ویلی کلاگ توانست نخستین کارخانه تولید محصولات کورن فلکس در آمریکا و دنیا را راه اندازی کند. البته تغییر دادن دستورالعمل پخت کورن فلکس سبب قهر و دعوای دو برادر شد که تا پایان عمر دکتر جان کلاگ ادامه داشت.

1909

در این سال کلاگ برای فروش بیشتر محصولات خود برای خریدارانی که همزمان دو محصول از کورن فلکس را خریداری می کردند، جوایزی در نظر گرفت که این روش 22 سال پیگیری شد.

1928

در این سال اولین محصول فلکس تهیه شده از برنج توسط کارخانه کلاک وارد بازار شد.

1941

در این سال محصول جدیدی به نام cherrios وارد بازار شد که یک نوع پولکی جو بود و به شکل دونات طراحی شده بود و خیلی سریع در بازار مطرح شد.

2010

کارخانه کلاگ مجبور شد در حدود 28 میلیون محصول خود را از بازار جمع آوری کند. دلیل این اتفاق شکایت مشتریان از طعم و بوی بد کورن فلکس بود که سبب مسمومیت چندین نفر هم شده بود. دلیل این امر وجود یک ماده شیمیایی در کورن فلکس ها بود.

کورن فلکس یا سیریال چیست؟

کورن فلکس (Corn flex- در لغت به معنی پولکی ذرت) یک محصول خاص فرآوری شده از غلاتی نظیر گندم، جو، برنج و چاودار است که اکثر اوقات با افزودنی هایی نظیر میوه های خشک و شکلات یا طعم دهنده های دیگر مخلوط می شود و به عنوان یک وعده غذایی کامل در صبحانه به همراه شیر مصرف می شود. همچنین برخی از افراد از این محصولات در رژیم های لاغری استفاده می کنند. انحصار تولید این محصول برای اولین بار در اختیار شرکت کلاگ است که انواع مختلفی از این محصول را وارد بازار می کند. محتویات کورن فلکس های شرکت کلاگ بیشتر شامل ذرت آسیاب شده، شکر، طعم دهنده های مالت، نمک، آهن، نیاسین، ویتامین A ،B12 ،B6 ،C اسیدفولیک، D و E است. یکی از محبوب ترین محصولات شرکت کلاگ خروس سبزی است که به نام کورنلیوس شناخته می شود. این خروس سبز در سال های ابتدایی تولید یک آگهی بازرگانی موفق در تلویزیون های آمریکا داشت که شعار آن این بود: «بیدار شوید، بیدار شوید و صبحتان را با کورن فلکس های کلاگ شروع کنید.»
منبع: دانستنیها شماره 29