نبرد مرورگرهای اینترنتی تا به حال اینقدر هیجان انگیز نبوده است. از طرفی سال 90 نسخه های مختلفی از گوگل کروم و فایرفاکس عرضه شدند و از طرف دیگر اینترنت اکسپلورر همچنان تلاش می کند تا موقعیت خود را به عنوان معروف ترین مرورگر دنیا حفظ کند. ویژگی هایی از جمله گرافیک بهتر، محافظت بیشتر از اطلاعات شخصی و هزاران افزونه بدرد بخور باعث شده اند وبگردی آسان تر و ایمن تر از همیشه باشد. سابقاً می گفتیم کروم از فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر سریع تر و بهتر است، اما نسخه های اخیر این دو مرورگر نشان داده اند که عرصه رقابت همچنان باز است. در این مقاله ما آخرین نسخه از این سه مرورگر معروف را با هم مقایسه می کنیم تا بهترین ابزارهای جدید آنها را بشناسیم و برای آنها که می خواهند مرورگر خود را عوض کنند، دلیل کافی ارائه کنیم. تصمیم گرفتیم سرعت مرورگر را در قضاوت های خود لحاظ نکنیم، چرا که اکنون سرعت مرورگرهای مذکور تنها چند میلی ثانیه با یکدیگر تفاوت دارد. در مقابل می خواهیم به ویژگی های منحصر به فرد هر کدام از این مرورگرها بپردازیم. اگر کسی می خواهد به کروم 12، فایرفاکس 5 یا اینترنت اکسپلورر 9 روی بیاورد، ما اینجا 10 دلیل محکم برای این کار به او ارائه می کنیم. البته خود شما هم می توانید هر سه این مرورگرها را امتحان کنید و بعد خودتان تصمیم بگیرید که کدام بهتر است.

10 دلیل برای روی آوردن به کروم 12

نسخه 12 گوگل کروم اکنون در دسترس است؛ نسخه 13 آن به صورت آزمایشی ارائه شده (بتا) و نسخه 14 آن در حال شکل گیری است. با این وضعیت باید گفت سرعت کروم در ارائه نسخه ها از سایر مرورگرها بیشتر بوده، ضمن آنکه رابط کاربری آن نیز مرتباً بهبود یافته و ابزارهای جدیدی هم به آن اضافه شده است.
در زیر به 10 ویژگی جدید در کروم 10 می پردازیم که در فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر وجود ندارند.

گفتار را به نوشتار تبدیل کنید

با ویژگی جدید «گفتار به نوشتار» کروم خود را از شر تایپ کردن برهانید. برای فعال کردن این ویژگی باید روی شمایل (آیکون) میکروفون کلیک کنید. پس از فعال شدن می توانید از طریق میکروفون یا هدستی که به رایانه تان متصل است، صحبت کنید و گوگل کروم با استفاده از HTML5 (زبان برنامه نویسی وب) گفته های شما را تبدیل به نوشته می کند.
برای امتحان کردن این ابزار می توانید به سایت ترجمه گوگل به آدرس (translate.google.com) بروید و زبان مبدا خود را انگلیسی انتخاب کنید. سپس آیکون میکروفون را در گوشه سمت راست پایین جایگاه نوشتار (تکست باکس) کلیک کنید و کلمه یا عبارتی را به زبان بیاورید.
کلمه یا عبارت گفته شده به زبان منتخب شما ترجمه می شود و می توانید با کلیک روی دکمه «گوش دادن» آن را بشنوید. دیگر خدمات گوگل به زودی به ویژگی مذکور اضافه خواهند شد.

از دانلودهای مشکل ساز در امان باشید

اخیراً ویژگی جدیدی به نام «وبگردی ایمن» به کروم اضافه شده که قبل از دانلود فایل های احتمالاً مخرب به شما هشدار می دهد. این ابزار با استفاده از همان الگوریتم هایی که گوگل در تشخیص سایت های نامعتبر و مشکوک به کار می برد، به طور خودکار فایل های خطرناک را تشخیص می دهد و از شما می پرسد که آیا می خواهید به دانلود خود ادامه دهید یا از آن صرف نظر می کنید. درست است که هم فایرفاکس و هم اینترنت اکسپلورر قبل از دانلود برخی از انواع فایل ها به شما هشدار می دهند، اما ایمنی کروم عملاً در سطح بالاتر و پیشرفته تری است چرا که این مرورگر قبل از دانلود فایل، چک می کند که آیا سایتی که دانلود از آن انجام می شود سابقه داشتن برنامه های مخرب را دارد یا خیر.
این ویژگی به خصوص زمانی بیشتر مطرح می شود که از دیدگاه مهندسی اجتماع، احتمال خطر وجود داشته باشد مثل زمانی که کلاهبرداران اینترنتی با فریب شما سعی می کنند کاری کنند که اطلاعات شخصی تان را در اختیار آنها قرار دهید.

دسترسی سریع به تنظیمات مرورگر

برخلاف تنظیمات فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر که در کادری محاوره ای (دایلوگ باکس) نشان داده می شود تنظیمات کروم در یک باریکه (تب) نمایش داده می شود. از ویژگی های به درد بخور این باریکه آن است که دارای قابلیت جستجو است به طوری که کاربر می تواند با یک جستجوی ساده سریعاً به تنظیمات مورد نظرش همچون مدیریت گذرواژه ها یا پاک کردن کوکی ها دسترسی پیدا کند.
به علاوه کاربر می تواند، برای دسترسی آسان به تنظیمات مورد علاقه اش مثل مقدمات، امور شخصی و امنیتی، آنها را به لیست موارد نشانه گذاری شده (بوک مارک ها) اضافه کند.

اجرای فایل های فلش در پنجره ای ایمن (سند باکس)

کروم برای جلوگیری از آلوه شدن رایانه شما به انواع برنامه های مخرب، فایل های فلش را در پنجره ای جداگانه و ایمن نشان می دهد. وقتی فایل های فلش در محیطی ایمن و کاملاً محافظت شده اجرا شوند بدان معناست که کروم رایانه شما را از خطرات ناشی از فایل های فلش مخرب، محافظت کرده است. اجرای فایل های فلش در پنجره ای ایمن به صورت خودکار انجام می شود و بدین ترتیب دیگر شما برای در امان ماندن از خطرات ناشی از این فایل ها نیازی به استفاده از افزونه هایی همچون فلش بلاک (به معنای مانع اجرای فلش و به آدرس http://bit.ly/flash268) نخواهید داشت.

نظارت بهتر بر برنامه ها و افزونه های مرورگر

همانطور که نرم افزار مدیریت برنامه ها در ویندوز به شما اجازه مدیریت برنامه های در حال اجرا را می دهد، کروم نیز بخش مدیریتی دارد که می تواند فهرستی از افزونه ها، باریکه ها (تب ها) و برنامه های در حال اجرا را به شما نشان دهد تا هر کدام را که غیر ضروری است با تنها یک کلیک ببندید.
برای دسترسی به این بخش می توانید آیکون باز شونده را کلیک کنید و سپس گزینه «نشان دادن صفحات پس زمینه» را انتخاب کنید یا دکمه های Shift و Esc را همزمان فشار دهید.
برای بستن یک برنامه، افزونه یا باریکه باید آن را از فهرستی همچون فهرست زیر انتخاب نمایید و سپس روی دکمه «خاتمه پروسه» (End Process) کلیک کنید.

نصب افزونه ها بدون نیاز به بستن و باز کردن مجدد مرورگر

برخلاف آنچه گفته می شود، هنوز هم برای نصب کامل بسیاری از افزونه های فایرفاکس باید این مرورگر را ببندید و دوباره باز کنید. اما برنامه ها یا افزونه های کروم برای نصب کامل خود نیازی به باز و بسته کردن مرورگر ندارند و به محض نصب قابل استفاده هستند.
این افزونه ها را می توانید از فروشگاه اینترنتی و به سرعت در حال رشد کروم به آدرس https://chrome.google.com/webstore دریافت نمایید. کروم تنها وقتی نیاز به باز و بسته کردن دارد که خودش را به روز می کند.

جستجوی بهتر در گوگل

گوگل نهایت تلاشش را به کار گرفته تا سایت های بی کیفیت (معروف به مزرعه محتویات) را از نتایج جستجوهای خود حذف کند، اما هنوز خیلی از این سایت ها در نتایج جستجوها دیده می شوند.
برای جلوگیری از نمایش چنین سایت هایی در جستجوهای خود می توانید افزونه جدیدی را به نام «فهرست بلوکه شخصی» (به آدرس http://bit.ly/personal268) در کروم نصب کنید. این افزونه امکان آن را برای شما فراهم می آورد تا برخی از سایت ها یا دامنه های اینترنتی را برای همیشه از نتایج جستجوهای خود حذف کنید.
افزونه مذکور توسط خود گوگل درست شده و اطلاعات دریافتی از طرف کاربر را به این شرکت ارسال می کند تا در شناسایی سایت های به درد نخور به آن کمک کند. برای دیدن صفحاتی که بلوکه کرده اید یا خارج کردن آنها از این حالت روی آیکون مربوط به افزونه در نوار ابزار مرورگر کلیک کنید.

امکان پاک کردن کوکی فایل های فلش به منظور محرمانه نگه داشتن مرورها

بیشتر ما با کوکی های قدیمی آشنایی داریم، اما بهتر است بدانید اکنون بسیاری از سایت ها، اطلاعات شخصی شما را تحت عنوان اشیاء قابل اشتراک گذاری در محدوده رایانه شخصی خودتان (LSO) یا همان کوکی فلش ذخیره می کنند. وقتی اطلاعات مربوط به وبگردی هایتان را در مرورگر خود پاک می کنید، این کوکی ها معمولاً از بین نمی روند، اما کروم این امکان را برای شما فراهم می آورد تا از شر این کوکی ها نیز خلاص شوید و کاملاً ردپای خود را از بین ببرید!
برای این کار ابتدا روی آیکون بازشونده کلیک کنید، سپس به قسمت ابزار (Tools) بروید و در آنجا گزینه «پاک کردن اطلاعات وبگردی» را انتخاب و بعد گزینه «پاک کردن تمام کوکی ها، دیگر اطلاعات و برنامه های کاربردی» را فعال کنید.

بالا آمدن سایت حین نوشتن آدرس آن

بیشتر مرورگرها قابلیت تکمیل خودکار آدرس سایت را دارند، اما قابلیت منحصر به فرد کروم آن است که با تایپ کردن بخشی از نام سایت، آن سایت شروع به بالا آمدن می کند. این قابلیت که به آن «کروم فوری» گفته می شود سرعت وبگردی شما را بالا می برد به این ترتیب که دیگر مجبور نیستید برای ورود به یک سایت یکی از گزینه های پیشنهادی تکمیل خودکار آدرس سایت را انتخاب کنید یا کلید «ورود» (enter) را پس از تایپ کامل آدرس سایت فشار دهید.
اگر می خواهید این قابلیت را غیر فعال کنید، ابتدا روی آیکون بازشونده کلیک کنید، سپس وارد باریکه (تب) بیسیکس (Basics- به معنای مقدمات) شوید و از آنجا تیک کنار گزینه «فعال کردن قابلیت فوری برای وبگردی و جستجوی سریع تر» را بردارید.

استفاده از حداکثر فضای صفحه نمایشگر برای وبگردی

آیا می توانید تصور کنید که مرورگری جایگاه آدرس (آدرس بار) نداشته باشد؟ سازندگان کروم قبلاً به این موضوع فکر کرده اند و شما می توانید نتیجه کارشان را در قالب پیش نسخه جدیدی از کروم 13 به نام کاناری (Canary- به معنای قناری) در آدرس http://bit.ly/canary268 ببینید. ویژگی جدید این نسخه آن است که جایگاه آدرس و وبگردی (آدرس بار) در آن حذف شده تا بیشترین فضای ممکن برای وبگردی فراهم گردد.
به این ویژگی اصطلاحاً «وبگردی فشرده» گفته می شود. در کروم 13 اگر بخواهید آدرس اینترنتی سایتی را وارد کنید، کافی است روی باریکه ای (تب) کلیک کنید تا جایگاه آدرس خود به خود باز و پس از نوشته شدن آدرس خود به خود بسته شود.
همچنین دکمه های جلو و عقب در این نسخه یک ردیف بالاتر رفته اند و در گوشه سمت چپ یعنی روی میله باریکه ها (تب ها) قرار گرفته اند. به بخش «کارگاه کوچک» ما در سمت چپ همین صفحه مراجعه کنید تا ببینید ویژگی مذکور چطور نمود پیدا کرده است.

کارگاه کوچک

وبگردی آسان تر را با نسخه جدید کروم تجربه کنید

1. رابط کاربری نسخه 13 کروم کمترین فضای ممکن از صفحه نمایشگر را اشغال می کند. برای دیدن این رابط کاربری باید ابتدا نسخه کاناری کروم را از آدرس http://bit.ly/canary268 دانلود کنید. بعد از نصب این نسخه، مرورگر را باز کرده در جایگاه آدرس آن عبارت about:flags را تایپ کنید. گزینه وبگردی فشرده را پیدا کنید و با کلیک روی لینک مانند انیبل (Enable- به معنای فعال سازی) آن را فعال کنید.
2. برای دیدن تغییرات صورت گرفته به پایین صفحه بروید و روی دکمه ریلانچ نو (Relaunch now- به معنای راه اندازی مجدد) کلیک کنید. بعد از اینکه مرورگر بسته و دوباره باز شد می توانید با چند کلیک جایگاه آدرس و وبگردی را پنهان کنید. فقط کافی است روی یک باریکه (تب) راست کلیک و گزینه «مخفی کردن نوار ابزار» (Hide the toolbar) را از انتهای فهرست انتخاب نمایید.
3. حال جایگاه آدرس (آدرس بار) در مرورگر محو می شود و دکمه های جلو و عقب به گوشه سمت چپ در بالای مرورگر منتقل می شوند. برای دسترسی به جایگاه آدرس و تایپ آدرس در آن، کافی است روی باریکه مذکور چپ کلیک کنید تا جایگاه آدرس به آرامی از زیر باز شود. توجه داشته باشید که این جایگاه دارای دکمه «بارگذاری مجدد» نیز می باشد.

10 دلیل برای روی آوردن به فایرفاکس 5

تصمیم شرکت موزیلا مبنی بر عرضه زودتر نسخه های مختلف فایرفاکس بدان معناست که این مرورگر تغییرات کمتری را از یک نسخه به نسخه دیگر تجربه خواهد کرد. فایرفاکس 5 تنها سه ماه بعد از فایرفاکس 4 عرضه شد و نسخه های 6 و 7 این مرورگر نیز تا پایان سال عرضه خواهند شد. در زیر به توضیح 10 مورد از ابزار جدید فایرفاکس که برای ما جالب بوده است، می پردازیم.

نگذارید وب سایت ها شما را تعقیب کنند

ویژگی جالبی در فایرفاکس 4 به نام «تعقیب نکن» (Do-Not-Track) وجود دارد که صریحاً به وب سایت ها و تبلیغ کنندگان اینترنتی می گوید تا فعالیت های آنلاین شما را دنبال نکنند. متأسفانه گزینه فعال سازی این ویژگی در قسمت تنظیمات پیشرفته فایرفاکس قرار دارد که پیدا کردن آن زیاد هم راحت نیست.
البته این مشکل در فایرفاکس 5 برطرف شده و شما به راحتی می توانید وارد قسمت ابزار (tools)، و سپس گزینه ها (options) شوید و از آنجا گزینه «به وب سایت ها بگو که رد پای اینترنتی من را دنبال نکنند» را انتخاب نمایید.

امکان استفاده از نسخه های مختلف

سابقاً وقتی نسخه بتا فایرفاکس را دانلود و نصب می کردید، نسخه جدید خود به خود جایگزین نسخه قبلی می شد که می توانست مشکل ساز شود چرا که اگر شما با این نسخه مشکل پیدا می کردید بازگشت به نسخه قبلی ممکن نبود. فایرفاکس 5 این امکان را برای شما فراهم می آورد تا بین نسخه حاضر، آخرین نسخه بتا و نسخه ماقبل آخر آرورا (Aurora) از هر کدام که می خواهید، استفاده کنید.
اگر می خواهید نحوه استفاده از این ویژگی را ببینید، به بخش «کارگاه کوچک» مراجعه نمایید.

سایت های مورد علاقه تان را همیشه باز نگه دارید

یکی از ویژگی های جدید و جالب فایرفاکس، ویژگی «باریکه های کاربردی» (App Tabs) می باشد که امکان آن را برای شما فراهم می آورد تا سایت های مورد علاقه تان را به صورت باریکه های دائمی در مرورگر خود داشته باشید. این باریکه ها نه تنها بسیار فشرده و کوچک هستند بلکه احتمال بسته شدن اتفاقی آنها نیز صفر است. سایت هایی که در این باریکه ها قرار می گیرند همیشه باز هستند و نیازی نیست که برای بارگذاری آنها روی باریکه کلیک کرد.
برای به وجود آوردن یک باریکه کاربردی روی باریکه یکی از سایت هایی که زیاد از آن بازدید می کنید، کلیک کنید و گزینه «الصاق به عنوان باریکه کاربردی» (Pin as App Tab) را انتخاب نمایید. اگر می خواهید باریکه را از این حالت خارج کنید، روی آن راست کلیک کرده و گزینه «جدا کردن باریکه» (Unpin Tab) را انتخاب کنید.

مدیریت آسان تعداد زیادی باریکه

اگر باریکه های زیادی را در فایرفاکس باز کرده باشید، ویژگی پانوراما (Panorama- به معنای چشم انداز وسیع) در این مرورگر امکان مرتب سازی آنها را خیلی بهتر از هر مرورگر دیگری فراهم می آورد. ویژگی مذکور امکان دسته بندی مناسب باریکه ها را برای شما فراهم می آورد به طوری که مثلاً می توانید یک دسته از باریکه ها را به سایت های خبری و دسته دیگر را به سایت های تفریحی اختصاص دهید. برای استفاده از پانوراما یا بر روی فلشی که در منتهی الیه سمت راست جایگاه باریکه ها (تب بار) قرار دارد، کلیک کنید یا همزمان سه کلید shift، ctrl , E را فشار دهید.
می توانید هر قدر که خواستید دسته بندی درست کنید و با کلیک روی هر کدام تمام سایت های موجود در آن دسته بندی را باز کنید. در فایرفاکس 5 وقتی یکی از باریکه ها را می بندید، باریکه های دیگر تغییر اندازه نمی دهند.

تطابق باریکه ها (تب ها) در دستگاه های مختلف

هر چند امکان تطابق سایت های نشانه گذاری شده (بوک مارک)، افزونه ها و گذرواژه های کروم در چندین رایانه وجود دارد، اما فایرفاکس پا را یک قدم فراتر گذاشته و امکان تطابق باریکه ها را نیز فراهم آورده است. این یعنی باریکه هایی که در مرورگر رایانه شخصی تان باز کرده اید در رایانه همراه یا گوشی آندرویدتان نیز قابل دسترسی است. برای تطابق باریکه ها ابتدا به منوی ابزار (Tools) رفته و از آنجا گزینه ها (Options) و سپس «تطابق» (Sync) را انتخاب کنید. یادتان باشد که گزینه باریکه ها (Tabs) را در بخش «فهرست من را تطابق بده» (Synchronize My List) حتماً انتخاب کنید.
کروم برای داشتن این قابلیت نیازمند نصب افزونه ای همچون تب کلود (Tabcloud- به معنای انبوه باریکه ها) است. (برای دانلود این افزونه می توانید به آدرس http://chrometabcloud.appspot.com مراجعه نمایید)

یک سایت را دو بار باز نکنید

یکی از ساده ترین و در عین حال به درد بخورترین ویژگی های جدید فایرفاکس، ویژگی «پریدن به باریکه» (switch-to-tab) می باشد. وقتی شما آدرس سایتی را در جایگاه آدرس فایرفاکس وارد می کنید، فایرفاکس چک می کند که آیا شما قبلاً همین سایت را در باریکه دیگری باز کرده اید یا خیر. اگر این کار را کرده باشید، گزینه ای به نام «پریدن به باریکه» در اختیار شما قرار می گیرد که با انتخاب آن به باریکه ای که محتوی همان سایت است هدایت می شوید و بدین ترتیب از باز شدن باریکه های مختلفی که همه یک سایت را نمایش می دهند، جلوگیری به عمل خواهد آمد.

پویش (اسکرول) روان تر صفحات

وقتی صفحات اینترنتی طولانی را با موس پویش می کنید، بعضی مواقع به نظر می رسد محتویات آنها به جای حرکت روان، می پرند. این مشکل در فایرفاکس حل شده است. برای پویش روان تر صفحات می توانید به منوی ابزار (tools) رفته و از آنجا گزینه ها (options) و سپس گزینه «پیشرفته» (Advanced) را انتخاب کنید.

کارگاه کوچک

امکان استفاده از نسخه های مختلف فایرفاکس

1. در فایرفاکس 5 امکان امتحان کردن آخرین نسخه فایرفاکس وجود دارد بدون اینکه تنظیمات نسخه فعلی فایرفاکس شما به هم بخورد. برای این کار وارد منوی «کمک» (Help) شوید و گزینه «در مورد فایرفاکس» (Firefox About) را انتخاب کنید. سپس لینک «تغییر» (Change) را که خطی زیر آن کشیده شده، کلیک کنید.
2. حال اگر می خواهید آخرین ویژگی های فایرفاکس را امتحان کنید، نسخه بتا و اگر می خواهید آن دسته از ابزاری را امتحان کنید که هنوز در حال توسعه و شکل گیری هستند، نسخه آرورا را انتخاب کنید. سپس برای تایید نسخه مورد نظرتان روی دکمه «اعمال و به روز رسانی» (Apply and Uupdate) کلیک کنید.
3. فایرفاکس خود نسخه مورد نظر را دانلود کرده و پس از یک بار باز و بسته شدن به آن نسخه ارتقا می یابد. جهت همیاری با شرکت موزیلا جهت توسعه هر چه بیشتر فایرفاکس به قسمت «بازخورد» (Feedback) بروید و از آنجا گزینه «فایرفاکس برای من جالب بود یا نبود چون...» (Firefox Made Me Happy [or Sad] Because) را انتخاب نموده و نظرات خود را برای شرکت موزیلا ارسال نمایید.
در قسمت «پیشرفته» وارد قسمت «وبگردی» (Browsing) شده و از آنجا گزینه «استفاده از پویش روان» (Use Smooth Scrolling) را انتخاب نمایید.

پیشنهاد دریافت افزونه

ویژگی جدید و سودمند «مدیریت افزونه ها» (Add-on Manager) امکان مشاهده آسان افزونه های موجود برای فایرفاکس (در سایت موزیلا) و افزونه هایی که خودتان نصب کرده اید را فراهم می آورد.
برای دیدن افزونه هایی که خودتان نصب کرده اید روی «ضمائم» (Extensions) و برای دیدن افزونه های پیشنهادی که شاید از آنها خوشتان بیاید روی «دریافت افزونه ها» (Get Add-ons) کلیک کنید. پیشنهاداتی که فایرفاکس در رابطه با افزونه ها به شما می دهد براساس افزونه هایی است که از آنها استفاده می کنید. بنابراین هر چقدر افزونه های بیشتری را در مرورگر خود فعال کرده باشید، پیشنهادات بهتر و دقیق تری دریافت خواهید کرد.

لذت استفاده از فایرفاکس در دستگاه های سیار

اگرچه نسخه جدید فایرفاکس برای موبایل (www.mozilla.com/mobile) فعلاً فقط برای گوشی هایی با سیستم عامل آندروید و نوکیا N900 در دسترس است، اما یکی از بهترین مرورگرها برای دستگاه های سیار است. فایرفاکس موبایل می تواند خود را مرتباً با فایرفاکس رایانه شخصی شما تطبیق دهد و حتی از ویژگی «تعقیب نکن» (do-not-track) نیز برخوردار است.
هر چند افزونه ای به نام تلفن (phone) برای کروم وجود دارد که می توان با استفاده از آن اطلاعات را از رایانه شخصی به گوشی تلفن همراه منتقل کرد، اما گوگل هنوز نسخه موبایل کروم را منتشر نکرده است. برای دانلود افزونه مذکور می توانید به آدرس htpp://bit.ly/phone268 مراجعه نمایید.

به طور همزمان وارد چند حساب کاربری شوید

خبر فوق در زمان انتشارش مورد تایید قرار نگرفت، اما گفته می شود فایرفاکس 5 دارای ویژگی است که امکان وارد شدن به چند حساب کاربری را در یک سایت به طور همزمان فراهم می آورد.
برای کسانی که چند آدرس رایانامه (ایمیل) دارند یا کسانی که به صورت اشتراکی از یک رایانه استفاده می کنند و کارهایی مثل خرید اینترنتی یا وارد شدن به شبکه های اجتماعی را انجام می دهند، این ویژگی می تواند به درد بخور باشد.

10 دلیل برای روی آوردن به اینترنت اکسپلورر 9

مایکروسافت که هم اکنون نسخه بازبینی اینترنت اکسپلورر 10 را برای دانلود در سایت خود قرار داده (به آدرس http://bit.ly/ie10268) سعی می کند تا در رقابت برای عرضه نسخه های جدید از فایرفاکس و کروم عقب نیافتد. البته اینترنت اکسپلورر 10 فعلاً فقط برای توسعه دهندگان وب منتشر شده است.
بنابراین ما در اینجا به 10 ویژگی جدید و به درد بخور آخرین نسخه کارآمد این مرورگر یعنی اینترنت اکسپلورر 9 می پردازیم.

افزایش سرعت وبگردی با غیرفعال کردن افزونه ها

اگر در اینترنت اکسپلورر 9 برخی از افزونه ها سرعت بارگذاری مرورگر، باز شدن باریکه ها و بالا آمدن سایت ها را کاهش دهند، امکان شناسایی و غیرفعال کردن آنها وجود دارد. وقتی اعلان «افزایش سرعت وبگردی» (Speedup Browsing) در پایین پنجره مرورگر به نمایش درآمد، می توانید با کلیک روی «انتخاب افزونه ها» (Choose Add-ons) فهرستی از افزونه های فعال و جزئیات اینکه بارگذاری هر کدام چقدر به طول می انجامد را ببینید. هر افزونه ای که باعث کندی مرورگر شما می شود و آن را نمی خواهید می توانید با کلیک روی دکمه «غیرفعال» (Disable) غیرفعال کنید. چنین ابزاری قطعاً برای فایرفاکس و کروم هم می تواند به دردبخور باشد.

امکان استفاده از باریکه های رنگی

یکی از ویژگی های جدید و جالب اینترنت اکسپلورر 9 دسته بندی باریکه ها براساس رنگ آنهاست تا بدین ترتیب سایت های مرتبط به صورت بصری قابل تشخیص باشند. مثلاً باریکه هایی که محصولات شرکت آمازون (Amazon) را نمایش می دهند به یک رنگ و باریکه هایی که فایل های ویدیویی یوتیوب (Youtube) را نمایش می دهند، به رنگ دیگری هستند. برای اضافه کردن این ویژگی به درد بخور در فایرفاکس یا کروم باید افزونه ای مثل «باریکه های رنگارنگ» (Colorful Tabs به آدرس bit.ly/color268) یا «یک عالم باریکه» (TooMany Tabs به آدرس http://bit.ly/toomany268) را نصب کنید.

سایت های مورد علاقه تان را به نوار کارها (تسک بار) الصاق کنید

یکی از بهترین ویژگی های اینترنت اکسپلورر 9 قابلیت الصاق وب سایت های پربازدید شما به نوار کارهای ویندوز است تا بدین ترتیب امکان دسترسی به آنها با یک کلیک فراهم باشد. برای این کار سایتی را باز کنید و سپس باریکه آن یا آیکون آن سایت (favicon) را با موس حرکت دهید و روی نوار کارها قرار دهید. اگر می خواهید سایت مذکور را از حالت الصاق به نوار کارها خارج کنید، کافی است روی آن راست کلیک نموده و سپس گزینه «این برنامه را از حالت الصاق خارج کن» (Unpin this program form taskbar) را انتخاب کنید. گرچه این کار فقط در ویندوز 7 ممکن است، اما در اینترنت اکسپلورر 9 امکان الصاق سایت ها به منوی شروع (منوی استارت) ویندوز ویستا هم وجود دارد.

دسترسی سریع به بخش های مختلف یک وب سایت

یکی دیگر از مزایای الصاق سایت ها به نوار کارها در ویندوز 7 آن است که می توانید با یک راست کلیک ساده و بدون باز کردن خود سایت به بخش های مختلف سایت دسترسی داشته باشید. مثلاً اگر فیس بوک را به نوار کارها الصاق کنید می توانید بدون باز کردن سایت به بخش های «بازخورد اخبار»، «خواندن پیام های جدید» و «فهرست دوستان» دسترسی داشته باشید.

پیدا کردن بازخوردهای آر اس اس (1) و اخذ اشتراک آنها

امروزه بسیاری از وب سایت ها بیش از یک بازخورد آر اس اس ارائه می دهند و بر این اساس اینترنت اکسپلورر 9 ابزاری دارد که به طور خودکار تمام بازخوردهای صفحات اینترنتی را تشخیص می دهد. برای دیدن فهرستی از این بازخوردها روی منوی ابزار (tools) کلیک و سپس گزینه «دستیابی به بازخوردها» (Feed Discovery) را انتخاب نمایید. برای بازکردن بازخوردها در مرورگر خود، هر کدام را که می خواهید انتخاب و سپس روی گزینه «اخذ اشتراک این بازخورد» (Subscribe to this feed) در بالای صفحه کلید کنید.

از وب سایت ها و دانلودهای خطرناک به دور بمانید

مایکروسافت قابلیت «فیلتر هوشمند صفحه» (Smartscreen Filter) را که در اینترنت اکسپلورر 8 عرضه شده بود، در نسخه 9 این مرورگر بهبود بخشیده است. این قابلیت جلوی دانلودهای خطرناک و ورود شما به سایت های کلاهبردار را می گیرد. این فیلتر، ویژگی به نام «شهرت برنامه» دارد که در مواردی که برنامه ای عموماً دانلود نشده باشد و امکان آن باشد که به رایانه شما صدمه برساند، به شما هشدار می دهد.
اگر مطمئن نیستید که سایتی دارای برنامه های مخرب است یا خیر، می توانید آن را چک کنید. برای این منظور به بخش ابزار (Tools) و سپس «فیلتر هوشمند صفحه» بروید و گزینه «این وب سایت را چک کن» (Check This Website) را انتخاب کنید.

ترجمه وب سایت های خارجی

کروم ابزار ترجمه به درد بخوری دارد، اما ابزار ترجمه اینترنت اکسپلورر 9 که به صورت پیش فرض در آن گنجانده شده است، بهتر و سریع تر است. وقتی محتویات یک صفحه اینترنتی به زبان دیگری است، می توانید روی آن صفحه راست کلیک نموده و گزینه «با بینگ ترجمه کن» (Translate with Bing) را انتخاب کنید.
این ابزار به طور خودکار زبان آن صفحه اینترنتی را تشخیص می دهد و ترجمه آن را در کنار متن اصلی به شما نشان می دهد. محدوده زبان های قابل قبول در این ابزار بسیار گسترده است، از عربی گرفته تا ویتنامی.

فیلتر خودکار فایل های اکتیو ایکس (ActiveX)

در نسخه های قبلی اینترنت اکسپلورر تنظیم کنترل های اکتیو ایکس مشکل و گیج کننده بود. این کنترل ها برای نمایش محتویات برخی از سایت ها به کار می روند اما در عین حال می توانند برای انتشار برنامه های مخرب نیز به کار روند. در نسخه جدید اینترنت اکسپلورر انجام تنظیمات مذکور بسیار راحت تر شده چرا که گزینه جداگانه ای به نام «فیلتر کردن اکتیو ایکس» (ActiveX Filtering) در منوی ابزار این نسخه اضافه شده است.
این گزینه امکان وبگردی بدون اجرای فایل های اکتیو ایکس را فراهم می آورد و بدین ترتیب رایانه شما از خطرات احتمالی محفوظ می ماند. کروم و فایر فاکس به طور کلی از اکتیو ایکس پشتیبانی نمی کنند. به هر حال این ویژگی جدید حداقل پاسخگوی انتقاد همگان از اینترنت اکسپلورر بوده است.

صفحه اول مرورگر را به دلخواه خود ترتیب دهید

صفحه اول اینترنت اکسپلورر 9 به تقلید از کروم حاوی 10 تصویر کوچک از وب سایت هایی است که بیشتر از همه بازدید کرده اید، اما گزینه های بیشتری برای ترتیب صفحه به دلخواه خود دارد.
می توانید با رفتن به منوی ابزار (تولز)، سپس «گزینه های اینترنت» (Internet Options) و بعد قسمت جنرال (General- به معنای کلی) صفحه اول مرورگر را طوری تنظیم کنید که با باز شدن مرورگر، صفحه اصلی (هوم پیج - Homepage) یا یک صفحه خالی را نشان دهد.
برای این کار وقتی در قسمت جنرال هستید، روی دکمه «تنظیمات» (Settings) مقابل بخش باریکه ها (tabs) کلیک کنید و در صفحه جدیدی که باز می شود، گزینه مورد نظرتان را از منوی بازشونده ای که تیتر آن «وقتی باریکه جدیدی باز می شود» (When a new tab is opened) است، انتخاب کنید. همچنین می توانید سایت هایی را که قبلاً خودتان به این بخش اضافه کرده اید، حذف کنید به این ترتیب که یا روی علامت ضربدر که در گوشه سمت راست آنهاست، کلیک کنید یا لینک مانند «پنهان کردن سایت ها» (
Hide Sites) را کلیک کنید که البته در این صورت تمام آنها حذف خواهند شد.
برای دیدن سایت های پربازدید خود عبارت about:tabs را در جایگاه آدرس (آدرس بار) مرورگر تایپ کنید و سپس کلید «ورود» (Enter) را بزنید.

فعالیت های آنلاین خود را محرمانه نگه دارید

ویژگی «محافظت در برابر تعقیب» (Tracking Protection) در اینترنت اکسپلورر 9 نه تنها روش خوبی برای جلوگیری از کنترل فعالیت های آنلاین شما توسط سایت هاست بلکه از همتای خود در فایرفاکس یعنی ابزار «تعقیب نکن» (Do-Not-Track) نیز انعطاف پذیرتر است.
برای فعال کردن این ویژگی به منو ابزار (Tools) بروید و از آنجا «محافظت در برابر تعقیب» (Tracking Protection) را انتخاب کنید. پس از فعال شدن ویژگی مذکور می توانید فهرستی از سایت ها یا محتواهایی که باید مسدود شوند، درست کنید.
برای دیدن نحوه استفاده از این ویژگی به بخش «کارگاه کوچک» در زیر رجوع نمایید.

کارگاه کوچک

سایت های ناخواسته را با آی ایی 9 مسدود کنید

1. برای فعال کردن ویژگی «محافظت در برابر تعقیب» (Tracking Protection) در اینترنت اکسپلورر 9 می توانید به منوی ابزار (Tools) یا منوی «امنیت» (Safety) بروید. وقتی که پنجره «مدیریت افزونه ها» (Manage Add-ons) باز شد گزینه «فهرست شخصی شما» (List Your Personalized) را انتخاب کنید، سپس دکمه «فعال سازی» (Enable) در گوشه پایین سمت راست و بعد دکمه «تنظیمات» (Set-tings) را کلیک کنید.
2. حال می توانید تعیین کنید که یا تمامی سایت هایی که در فهرست «محافظت در برابر تعقیب» قرار دارند به طور خودکار مسدود شوند یا خودتان دست به کار شوید و با استفاده از دکمه های «بلوکه» (Block) و «اجازه» (Allow) هر کدام را که می خواهید، مسدود کنید. به علاوه می توانید در این قسمت تعداد دفعاتی را که یک سایت قبل از مسدود شدن نمایش داده می شود، تعیین نمایید.
3. برای مسدود کردن سایت های بیشتر در فهرست شخصی تان، در پنجره «مدیریت افزونه ها» (Manage Add-ons) روی لینک «دریافت فهرست محافظت در برابر تعقیب» (Get a Tracking Protection List) کلیک کنید یا مستقیماً به آدرس http://bit.ly/track268 بروید. در صفحه ای که باز می شود جلوی هر فهرست لینکی به نام Add TPL وجود دارد که با کلیک روی آن فهرست مربوطه به فهرست سایت های مسدود شده شما اضافه می شود.

گفته های شما

از خوانندگان خود پرسیدیم که آیا به تازگی مرورگر خود را عوض کرده اند و اگر کرده اند چرا. در زیر جواب برخی از آنها را می خوانید:
- خیر. من از نسخه 1/5 به بعد فایرفاکس، همیشه به این مرورگر وفادار مانده ام. نسخه آخر آن خیلی بهتر کار می کند، ضمن آنکه مشکلی برای استفاده از آن در رایانه های اپل مکینتاش نیز وجود ندارد.
راسل کاکس (Russer Cox) ملقب به بچه رئیس!
- من فایرفاکس 3 را کنار گذاشته ام و به کروم روی آورده ام. چرا که فایرفاکس 3 خیلی کند شده بود و من در کنارش یک گوشی با سیستم عامل آندروید خریدم تا از مستندات گوگل (به آدرس http://docs.google.com) بیشتر استفاده کنم.
آنتونی ریدلی (Anthony Ridely)
- من فایرفاکس 3/6 خود را به نسخه 4 ارتقا دادم. من کروم را هم امتحان کرده ام و از ویژگی باریکه های جداگانه آن واقعاً خوشم می آید، اما افزونه های فایرفاکس را به کروم ترجیح می دهم، ضمن آنکه در فایرفاکس راحت تر می توانم هر باریکه ای را با موس حرکت داده و به نوار ابزار نشانه گذاری ها (بوک مارک ها) منتقل کنم.
کریس آرمسترانگ (Chris Armstrong)
- من از تمام مرورگرهای اینترنت اکسپلورر 9، فایرفاکس، اوپرا و کروم استفاده کرده ام و بالاخره فایرفاکس را انتخاب کردم چرا که هیچ مشکلی با سایت روبوفرم (Roboform به آدرس www.roboform.com) ندارد.
سد هنوود (Sid Henwood)
- همیشه در حال عوض کردن مرورگر خود بوده ام، البته بیشتر از سه مرورگر اینترنت اکسپلورر و فایرفاکس و بعضی مواقع کروم استفاده می کنم. دلم می خواهد ویژگی های جدید هر مرورگر را امتحان کنم و همیشه به دنبال ابزار امنیتی جدید هستم.
کریس کول (Chris Cole)

پی نوشت ها :

1. RSS مخفف Really Simple Syndication - به معنای نشر واقعاً ساده می باشد و فرمتی از بازخوردهای اینترنتی می باشد که برای نشر کارهایی که مرتباً به روز می شوند مثل تیتر خبرها، برخی فایل های صوتی و تصویری و نظرات داده شده در وبلاگ ها به کار می رود.

منبع: نشریه بزرگراه رایانه شماره 143