گوگل  در Google I/O 2011 بمب های خبر سازی رو کرد. این غول جست و جو اخباری در مورد Chrome OS، جدیدترین Android، اتوماسیون خانگی و خیلی چیرهای دیگر را اعلام کرد.

ابزار Chrome OS
(Chromebooks) از Netflix و Hulu پشتیبانی خواهند کرد، مدیر فایل ارتقاء داده خواهد شد و پشتیبانی آف لاین برای سرویس هایی مثل Gmail و Google Docs ویژگی های جدیدی هستند که گوگل ارائه خواهد کرد.
یک Chromebook مبتنی بر اشتراک برای فعالیت های تجاری و همچنین Chromebooks برای فعالیت های آموزشی نیز در دسترس قرار خواهد گرفت. شما با پرداخت یک هزینه ماهیانه 28 یا 20 دلار به نرم افزار، سخت افزار و پشتیبانی دست پیدا خواهید کرد (ضمانت و تعویض نیز جزو این موارد خواهد بود).
Android 3.1 بر روی Google TV ارائه می شود و به Android Market نیز دسترسی خواهید داشت. نسخه بعدی Android که Ice Cream Sandwich نام دارد تمام فرم فاکتورهای Android، از گوشی های هوشمند گرفته تا تبلت ها و تلویزیون ها را یکپارچه خواهد کرد.
گوگل یک خدمات اجاره ویدئو نیز به Android Market اضافه کرده است و کاربران قادر خواهند شد فیلم های مورد نظر خود را بر روی گستره وسیع و متفاوتی از ابزاری که از Android استفاده می کنند دانلود کرده و تماشا کنند.
این کمپانی در حال عرضه یک سرویس اتوماسیون خانگی عمده و بزرگ به نام Android@Home است که جزئیات آن هنوز محرمانه است اما کافی است اشاره کنیم که گوگل به فراهم نمودن ابزاری برای کنترل چراغ ها، تجهیزات و دستگاه های خانگی و خیلی چیزهای دیگر علاقه مند است. این باید یک توسعه هیجان انگیز باشد که شما باید آن را دنبال کنید.
هرچند، با در نظر گرفتن پیشرفت ها و سر و صداهای مرتبط با موسیقی جریانی بر روی ابر، یکی از هیجان انگیزترین چیزهایی که گوگل در این حوزه اعلام کرده جزئیات مربوط به Music Beta بوده است.

Music Beta از گوگل

مثل همیشه Google Beta هنوز در نسخه بتا است و احتمالاً برای مدتی طولانی به همین شکل باقی خواهد ماند (اگر به خاطر داشته باشید مدت زمان بسیار زیادی طول کشید تا Gmail از نسخه بتا خارج شد)، و نسخه بتا در حال حاضر فقط به شکل دعوت قابل استفاده است. شما می توانید از سایت music.google.com بازدید کنید و یک دعوت درخواست کنید و یا منتظر بمانید تا یکی از دوستان خوب تان یکی را به شما ارائه کند.
این سرویس به هیچ نوعی Google music store وابسته نیست، اگرچه شایعاتی مبنی بر این که گوگل روزی این کار را انجام خواهد داد بر سر زبان ها افتاده است؛ در عوض این یک کمد دیجیتال است که از طریق آن شما می توانید track 20000 را به Google Music آپ لود کنید و موزیک های خود را با استفاده از یک اتصال اینترنتی و یک مرورگر وب بر روی هر وسیله مبتنی بر Android یا کامپیوتر پخش کنید. بنابراین به هیچ نوع وسیله ذخیره سازی محلی نیاز نخواهید داشت.
در حال حاضر، این سرویس رایگان است، اگرچه به نظر می رسد روزی این وضعیت تغییر پیدا کند.
در حال حاضر Music Beta از گوگل یک سرویس نسبتاً ساده بدون امکانات زیاد است. شما می توانید لیست های پخش ایجاد کنید و یا اگر به دنبال سرویسی هستید که این کار را برای شما انجام دهد می توانید آهنگ مورد نظرتان را انتخاب کنید و به Instant Mix اجازه دهید به شکل اتوماتیک لیست پخش را برای شما ایجاد کند.
وقتی شما آف لاین هستید، این سرویس به شما اجازه می دهد چند track آخری را که گوش کرده اید با استفاده از caching بازپخش کنید؛ شما همچنین می توانید چند هنرمند، آلبوم یا لیست پخش را برای زمانی که آف لاین هستید انتخاب و به آن ها گوش کنید.
یکی از حذف های پر سر و صدایی که درست در وسط ارائه این سرویس رخ داده فقدان کمپانی های عمده ضبط موسیقی در Music Beta by Google است که بحث های جدی در مورد این که چه کسی صاحب کپی دیجیتال یک قطعه موسیقی است راه انداخته است. یک فرد پراگماتیک به راحتی می تواند بگوید: "این موسیقی من است، من آن را خریده ام. من آن را در جایی (در این مورد بر روی مکان ذخیره آن لاین) ذخیره می کنم و هر وقت که بخواهم به آن گوش می کنم. من به هیچ نوع اجازه یا مجوزی از طریق هیچ کمپانی نیاز ندارم." به عبارت دیگر، کمپانی های ضبط موسیقی می توانند در مورد هر چیزی که حس کنند برای شان نوعی تهدید محسوب می شود بسیار بداخلاق شوند بنابراین باید منتظر بمانیم تا ببینیم چه اتفاقی رخ خواهد داد.
در هر صورت چه گوگل فروشگاه موسیقی خودش را راه بیندازد یا نیندازد این موضوع بر کل این صنعت تأثیر خواهد گذاشت. به هر حال رقابت گوگل با غول های موسیقی آن لاین نظیر iTunes و Amazon از اهمیت زیادی برخوردار است که این امر باعث خواهد شد که گوگل هم مثل Apple یک تجربه یکپارچه را در زمینه خرید/ذخیره سازی/پخش موسیقی از سر بگذراند.
مضحک است؛ اگرچه هزینه ذخیره سازی روز به روز کم تر می شود ما بیش از پیش به آن احتیاج داریم. خنده دار است که یک لپ تاپ متوسط سال2006 با یک دیسک سخت به کوچکی 40 گیگابایت عرضه می شد. حالا، هر چیزی کم تر از 500 گیگابایت تقریباً یک جو محسوب می شود و مدت ها است که کوشش برای مدیریت یک لیست پخش موسیقی/پادکست بر روی یک وسیله موبایل که فقط قادر است از 8 یا 16 گیگابایت فضای ذخیره سازی آن لاین پشتیبانی کند به کار دشوار و طافت فرسایی تبدیل شده است.
بنابراین استفاده از موسیقی بر روی ابر به حل تمام این مسائل کمک می کند. در نتیجه، این موضوع مسابقه ای در بین کمپانی های تکنولوژیک راه انداخته است.

زمین بازی در حال شکل گیری است

علاوه بر گوگل، Apple، Amazon و حتی Ubuntu نیز در حال توسعه و اجرای سرویس هایی هستند که به شما اجازه می دهند موسیقی خودتان را از روی ابر پخش کنید. Amazon با راه اندازی و معرفی Amazon Cloud Drive خود و Amazon Cloud Player مرتبط با آن تقریباً همه را حیرت زده کرده و سر و صدای زیادی در این حوزه راه انداخته است. 5 گیگابایت فضای ذخیره سازی که می توانید موسیقی (و همچنین اسناد، عکس ها و سایر فایل ها) را از روی کامپیوترتان به آن آپ لود کنید در اختیارتان قرار می گیرد و Cloud Player به شما اجازه می دهد موسیقی را بر روی کامپیوتر و ابزار موبایل خود به جریان بیندازید و پخش کنید.
علاوه بر این، وقتی شما موسیقی مورد نظر خود را از آمازون خریداری می کنید، می توانید آن را برای دسترسی آتی بر روی Cloud Drive تان ذخیره کنید؛ یک روش عالی برای پرهیز از مدیریت و سازمان دهی فایل ها بر روی یک کامپیوتر محلی.
هزینه ای که باید برای استفاده از بیش تر از 5 گیگابایت بپردازید 1 دلار برای هر یک گیگابایت در سال برای استفاده از ظرفیت های مختلف (50، 20، 100 و... گیگابایت) است که با در نظر گرفتن قابلیت های streamingی که به همراه آن ارائه می شود معامله بدی نیست. Amazon نیز با هیچیک از کمپانی های موسیقی قرارداد ندارد.
هنوز روشن نیست که Apple دقیقاً چه طرحی برای ارائه یک سرویس موسیقی جریانی یا iTunes In The Cloud دارد اما دو نکته روشن است: هزینه آن زیاد خواهد بود و استیو جابز نیز به شکل نفس گیر و پرحرارتی در مورد درخشندگی آن صحبت خواهد کرد (حرف هایی مثل این: آیا عالی نیست؟ آیا این بزرگ ترین چیزی که تا به حال برای شما اتفاق افتاده است نیست؟).
Ubuntu One (از Canonical، سازنده Ubuntu) برای ماه ها است که در صدر اخبار قرار دارد اما فقط برای کاربران سیستم عامل Ubuntu قابل استفاده است. شما می توانید یک حساب رایگان که 2 گیگابایت فضای ذخیره سازی ارائه می کند ایجاد کنید و پس از آن 20-packs (20GB) فضای ذخیره سازی با هزینه 2.99 دلار در ماه یا 29.99 دلار در سال بخرید. Ubuntu One Music Store از طریق Phytmbox در داخل Ubuntu گنجانده شده است بنابراین شما می توانید موسیقی را بخرید و آن را به شکل آن لاین ذخیره کنید یا فقط Trackهایی را که از قبل در اختیار داشته اید آپ لود کنید. (توجه داشته باشید که هیچ نوع محدودیت ذخیره سازی برای آیتم های خریداری شده از Music Store وجود ندارد). شما از طریق Ubuntu One می توانید به کامپیوتر خود stream کنید اما اگر بخواهید موسیقی را به یک وسیله موبایل stream کنید 3.99 دلار در ماه یا 39.99 در سال برای تان هزینه خواهد داشت.
و البته Zune Pass از مایکروسافت نیز وجود دارد. یک اشتراک 14.99 دلاری در ماه streaming نامحدود کتاب خانه عظیمی از آهنگ ها، پادکست ها و فیلم ها و برنامه های تلویزیونی به کامپیوتر، Windows Phone یا Xbox 360 را در اختیار شما قرار می دهد. متأسفانه شما نمی توانید کتاب خانه خودتان را از طریق آن آپ لود کنید بنابراین بسیاری از کنترل هایی که streaming از ابر را امکان پذیر می سازد از دست خواهید داد.
سرویس هایی مثل Dropbox که از طریق آن می توانید فایل های صوتی را برای streaming ذخیره کنید جایگزین های خوبی برای سرویس هایی که در بالا به آن ها اشاره شد محسوب می شود اما آن ها فی نفسه سرویس های موسیقی واقعی نیستند.
بله، شما می توانید موسیقی را به صورت آن لاین ذخیره کنید و بله، شما می توانید آن را بر روی کامپیوتر خود، ابزار موبایل یا هر نوع مرورگر وب stream کنید اما همه کاری که واقعاً می کنید فقط مشاهده یک فایل است.
به دلیل این که این یک فایل صوتی است؛ پخش می شود اما چیزی به جز مشاهده یک سند Word یا PDF نیست. و بله، پخش کننده هایی وجود دارد که به شکل یک front end برای فایل های Dropbox شما عمل می کنند (مثل Boxy Tunes)، اما این ها چیزهایی مشابه پخش کننده های واقعی نیستند. علاوه بر این، چیز زیادی در زمینه یکپارچگی پلتفرم هم در آن ها وجود ندارد. اگر و زمانی که سرویس هایی مثل Dropbox براساس media manager ها، پخش کننده ها و Skinهای خودشان ساخته شوند ممکن است بازی عوض شود. در حال حاضر، گوگل و تعداد اندک دیگری هستند که بر بازار موسیقی جریانی ابر حکم رانی می کنند.
Amazon Cloud Drive: آمازون با عرضه و معرفی Amazon Cloud Drive و Amazon Cloud Player مرتبط با آن گوگل را غافل گیر کرد.
منبع: نشریه بزرگراه رایانه شماره 143