نویسنده: شارل ژید
مترجم: کریم سنجابی



 

اقتصاد کلاسیک در مدتی که معارضان به پیکارش برخاسته بودند؛ نمرده ولی در خویشتن فرو رفته بود. پس از کتاب‌های بزرگ آغاز قرن نوزدهم، کتاب‌های ریکاردو مالتوس و ژان باتیست‌سی، بی‌شک تألیفات اقتصادی، مخصوصاً در انگستان، تعطیل نشد. ولی چیزی که قابل مقایسه با آثار استادان سلف و یا در خور مقابله با نوشته‌های بلیغ و پرشور معارضان آن‌ها باشد به وجود نیامد. مع‌الوصف باز توجه عامه به جانب دانش اقتصاد مدرسی معطوف می‌گردید و حتی مدت زمانی تصور می‌شد که نسبت به آن وحدتی در ‌اذهان و افکار پدید آمده است.
ولی، باز هم این وحدت کامل و حقیقی نبود. زیرا در زمان مورد بحث، مکتب مدرسی متدرجاً به دو شعبه منقسم می‌گردید: شعبه‌ی فرانسوی و شعبه‌ی انگلیسی. البته این دو، رقیب و معارض یکدیگر نبودند، هر دو از یک اصل دفاع می‌کردند، هر دو در اصول اساسی مکتب مشترک، و بالاتر از هر چیز هر دو آزادی‌طلب و یا به اصطلاح طرفدار اصالت فرد بودند. اما با ظهور استوارت میل، مکتب انگلیسی با عطوفت و رأفت‌ خاص به انتقادات آتشین که از هر جانب برمی‌خاست گوش فرا می‌داد و می‌کوشید که نظریه‌های پیشین را با اندیشه‌های نوین التیام بدهد، در صورتی که مکتب فرانسوی، به رهبری باستیا در مقابل معارضان مقاومت می‌کرد، عکس‌العمل نشان می‌داد و ایمان خلل‌ناپذیر خود را نظام طبیعی و اصل آزادی اعلام می‌داشت.
در واقع و حقیقت اختلاف بین دو مکتب به اصل و سر منشأ علم اقتصاد باز می‌گشت: زیرا بین فیزیوکرات‌ها و آدام اسمیت، بین ژان باتیست سی و ریکاردو هم اختلاف آشکار بود، منتهی با پیشرفت زمان افتراق آن‌ها شدیدتر و عمیق‌تر می‌شد.
منبع: ژید، شارل؛ ریست شارل؛ (1380)، تاریخ عقاید اقتصادی(جلد اول)، ترجمه ی کریم سنجانی، تهران، دانشگاه تهران مؤسسه انتشارات و چاپ، چاپ چهارم.