نویسنده: فاطمه نجفیان گرجی




 

حماسه یازدهم: انتخابات

یکی از مهم‏ترین ابزارهای مشارکت سیاسی مردم و تحقق نظام جمهوری اسلامی، انتخابات است که می‏تواند «جمهوری اسلامی» را در برابر تمامی توطئه ها بیمه کند و از آسیب‏ها و خطرهای داخلی و خارجی مصون دارد. در اینجا به برخی توصیه‏ها در عرصه انتخابات و همچنین وظایف دولت، مردم، علما و نامزدها از دیدگاه معمار کبیر انقلاب اشاره می‏کنیم.

الف) ضرورت انتخابات

یک اهمیت

مسئله دیگر، قضیه انتخابات است ... تذکر می‏دهم به همه ملت که همه این شرارت ها که در سطح کشور الان می‏شود، ممکن است برای این باشد که شما را از رفتن به پای صندوق بترسانند و شما را از خدمت به اسلام و خدمت به مسلمین سست کنند؛ و باید همه ما در این امر توجه داشته باشیم که این یک امر حیاتی است برای جمهوری اسلام.
... شما چنانچه سطح رأی‏تان از زمان سابق خدای نخواسته کمتر بشود، بوق‏های تبلیغاتی خارج و شکست‏خورده‏های فراری به خارج خواهند گفت که ایران از اسلام رو برگردانده و از جمهوری اسلامی روبرگردانده است؛ و این تبلیغ در همه جا خواهد شد و این ممکن است در دنیا پایه‏های این جمهوری را سست کند؛ و این یک تکلیفی است که ما نگذاریم این نهضت و این انقلاب سست بشود تا آنکه به آن پیروزی نهایی برسد و اسلام و احکام قرآن به همه معنا، در این کشور پیاده بشود.9
از هرگونه انتقاد از طرف مقابل که موجب اختلاف و هتک حرمت باشد، خودداری کنید. از آقایان کاندیداها و دوستان آنان انتظار دارم که اخلاق اسلامی انسانی را در تبلیغ برای کاندیدای خود مراعات، و از هر گونه انتقاد از طرف مقابل که موجب اختلاف و هتک حرمت باشد، خودداری نمایند، که برای پیشبرد مقصود، ولو اسلامی باشد، ارتکاب خلاف اخلاق و فرهنگ، مطرود و از انگیزه‏های غیراسلامی است.10

دو تجلی وحدت

انتخابات یکی از عرصه‏های تجلی وحدت و نمایش وحدت مردم است و باید تمامی تلاش‏ها و اقدامات در این راستا صورت گیرد. احزاب و جناح‏های سیاسی باید مواظب عوامل و دست‏های ناپاک باشند که در آنها نفوذ نکنند. امام راحل در این خصوص فرمود:
«من احتمال می‏دهم که عوامل و دست‏های ناپاکی بخواهند از رقابت‏های انتخاباتی در رسیدن به آرزوهای خود استفاده کنند و با طرح مسائل پوچ و بی‏معنا دل‏ها را از یکدیگر جدا سازند».11

ب) وظایف

یک دولت (حسن اجرا)

صندوق رأی، امانت ملت در دست مسئولان است و باید با حساسیت تمام از این امانت‏های مردم نگه‏داری کنند. نباید هیچ مصلحتی موجب خدشه‏دار شدن آرای مردم شود و انگیزه‏های شخصی و تمایلات فردی و گروهی و جناحی بر مصالح عمومی مقدم گردد.
امام خمینی رحمت الله علیه در این باره به مسئولان می‏فرمود:
«ما خودمان، بین خودمان و خدای تبارک و تعالی باید فکر بکنیم که شما مسئول این مسئله هستید، هم مسئول کار خودتان و هم مسئول مسئولین دیگری که تحت نظر شما هستند، هستید که جریان انتخابات یک جریان صحیح باشد».12
دو علما

اول ضرورت حضور علما

امام خمینی رحمت الله علیه کناره گیری علما را از جامعه، عامل جدا شدن دولت ها از مذهب می داند و از علما می خواهد مثل سابق عمل نکنند. ایشان در سخنرانی 27 آبان 1361 فرمود:
همان طوری که در زمان سابق از [این‏] کناره‏گیری علمای مذاهب، اسباب این شد که ملت ما و بزرگان‏شان جدا شدند و هر کاری خواستند دولت‌ها کردند و دولت‌ها را به حال خود گذاشتند و هر طور سرکشی خواستند کردند، چنانچه شما از صحنه بیرون بروید و علما، دانشمندان از صحنه بیرون بروند، این اسباب این می‏شود که باز آن مسایل سابق پیش بیاید.13

دوم تبین انتخاب اصلح

چند وقت دیگر هم انتخابات شروع می‏شود. از قراری که من شنیدم به‏ طور حاد دارند اشخاص عمل می‏کنند. اشخاصی هستند که به جمهوری اسلامی هیچ اعتقاد ندارند، لکن برای خاطر شکستن جمهوری اسلامی در تبلیغات انتخاباتی می‏خواهند شرکت کنند. نه از باب اینکه می‏خواهند وکیل بشوند؛ از باب اینکه می‏خواهند شکست بدهند جمهوری اسلامی را. اشخاصی هستند که به وسوسه، اشخاص مؤمن را وادار می‏کنند که به طور حاد دخالت بکنند در این امور. ممکن است که اگر اشخاص هوشمند تنبّه ندهند و بیدار نشوند، این انتخابات موجب این بشود که دو دستگی‏های زیادی ایجاد بشود و این همان مسئله مشروطه است. باید مردم توجه کنند، و خصوصاً روحانیون، روحانیون مبارز تهران، مدرسین محترم قم، روحانیون مشهد، اصفهان، همه جا توجه کنند که مسئله، مسئله مشروطه نشود. مسئله این نشود که یک دسته برای خاطر این که یک کاندیدایی دارند، دیگران را بکوبند، آن دسته هم برای همین کاندیدای خودشان، این را بکوبند.14

سه مردم

اول حضور حداکثری

امام خمینی رحمت الله علیه درباره اهمیت شرکت مردم در انتخابات می‏فرماید:
«این وظیفه‏ای است الهی؛ وظیفه‏ای است ملی؛ وظیفه‏ای است انسانی؛ وظیفه‏ای است که ما باید به آن عمل بکنیم؛ همه‏مان باید در انتخابات شرکت بکنیم».15

دوم انتخاب اصلح

انتخابات یک محکی هم برای خودتان است که ببینید آیا می‏خواهید انتخاب اصلح بکنید برای خودتان، یا برای اسلام؟ اگر برای خودتان باشد، شیطانی است. اما اگر انتخاب اصلح برای مسلمان‏هاست، «کی و از کجاست» مطرح نیست. از هر گروهی باشد، حزب باشد یا غیرحزب. نه حزب اسباب این می‏شود که غیر آن فاسد، و نه صددرصد حزبی بودن باعث صلاح آنهاست.
انتخاب اصلح برای مسلمین، یعنی انتخاب فردی که تعهد به اسلام و حیثیت آن داشته باشد و همه چیز را بفهمد. ... اگر اصلح را انتخاب کردید، کاری اسلامی می‏کنید و این یک محکی است برای خودتان که تشخیص بدهید انتخاب برای اسلام است یا برای صلاح خودتان.16

سوم‏ انتخاب نکردن مرفّهان

توجه داشته باشند رئیس جمهور و وکلای مجلس از طبقه ای باشند که محرومیت و مظلومیت مستضعفان و محرومان جامعه را لمس نموده و در فکر رفاه آنان باشند، نه از سرمایه داران و زمین خواران و صدرنشنیان مرفه و غرق در لذات و شهوات که تلخی محرومیت و رنج گرسنگان و پابرهنگان را نمی‏توانند بفهمند.17

چهارم مقابله با تبلیغات مسموم

دشمنان اسلام و نهضت، در خارج و داخل، تبلیغات زهرآگین خود را شروع کردند و چنین وانمود می‏کنند که مردم در این انتخابات بی‏تفاوت‏اند و به سردی و سستی گراییده‏اند. می‏خواهند شما را متهم کنند که از جمهوری اسلامی رو برگردانیده اید. از شما ملت مبارز انتظار دارم که با شرکت همگانی خود، یاوه سرایان را رسوا کنید.18

پنجم‏ معیار انتخاب

من متواضعانه از شما می‏خواهم که حتی‏الامکان در انتخاب اشخاص با هم موافقت نمایید و اشخاصی اسلامی متعهد غیرمنحرف از صراط مستقیم الهی در نظر بگیرید و سرنوشت اسلام و کشور خود را به دست کسانی دهید که به اسلام و جمهوری اسلام و قانون اساسی معتقد و نسبت به احکام نورانی الهی متعهد باشند و منفعت خود را بر مصلحت کشور مقدم ندارند.19

ششم شناخت ویژگی‏ها

من امیدوارم که اشخاصی که کاندیدا شدند برای ریاست جمهوری، شما توجه کنید و کسی که از همه متعهدتر به اسلام، سوابق، سوابقِ خوب، پیوسته به هیچ طرفی، نه شرقی باشد، نه غربی باشد، نه غرب‏زده باشد، نه شرق‏زده باشد، مسلمان باشد، پیرو احکام اسلام‏ باشد، ملی باشد، دل‏سوز به ملت باشد، خدمتگزار به ملت باشد، سوابقش خوب باشد، در رژیم سابق هیچ‏گاه وارد نشده باشد و با اجانب پیوند نداشته باشد، از خودتان باشد و برای خودتان. اختیار دست شماست.20

چهار کاندیدا


طرفداران هر دو گروه باید بدانند که همه‌ این امور اعتباری و زودگذر است و همه در محضر حق هستیم و آنچه در صحیفه‌ کردار ما ماندنی است، اعمال و رفتار ما و آنچه موجب سعادت و جاودانگی ما می‏شود، صفای معنویت و ثمرات خلوص بندگی است، و ما هم نباید خلوص عمل و جامعه‌ اسلامی خودمان را به زنگار کدورت‌ها و اختلافات آلوده کنیم و رقابت‌های گذشته انتخاباتی هم هرگز نباید موجبات تفرقه و جدایی را فراهم نماید.21

به مجرد اینکه یکی می‏خواهد وکیل بشود ... و ملت او را وکیل نکردند، نباید یک دفعه قلم‌ها را بردارند و بر ضد اصل انتخابات چیز بنویسند، حمله کنند به اصل انتخابات. شکایتی دارند، خوب شکایت‏شان را رسیدگی می‏کنند. هیاهو درست کردن، جز اینکه دامن زدن به این است که خیانتکارها راه‏شان باز بشود، چیز دیگری نیست. اگر شما خدمت‌گزار به کشور هستید، در مجلس یک جور خدمت می‏توانید بکنید، در خارج از مجلس هم یک جور خدمت دیگر. مگر همه اهالی ایران توی مجلس می‏روند؟22

معلوم نیست چرا عده ای برای رسیدن به پست و مقام و به اصطلاح خدمت به مردم! این‏گونه بی‏مبالاتی نموده و حاضر می‏شوند هر گونه اتهام تهمت و ناسزا را به دیگران ببندند. حیثیت و آبروی مؤمن در اسلام از بالاترین و والاترین مقام برخوردار است؛ چه رسد به مؤمن عالم که از بزرگ‏ترین گناهان است و موجب سلب عدالت است.23
سعی کنید تبلیغات انتخاباتی شما در چارچوب تعالیم و اخلاق عالیه اسلام انجام شود و از کارهایی که با شئون اسلام منافات دارد، جلوگیری گردد. باید توجه داشت که هدف از انتخابات، در نهایت حفظ اسلام است. اگر در انتخابات حریم مسائل اسلام رعایت نشود، چگونه منتخب، حافظ اسلام می‏شود. باید سعی شود تا خدای ناکرده به کسی توهین نگردد.24

بعد از این که رئیس جمهور تعیین شد، همه‌ اعانت کنید از او. ... قهر نکنید و رشد خودتان را نشان بدهید به دنیا که شما رشید هستید و شما می‏توانید که یک مملکتی را با هم اداره بکنید.25

پی‌نوشت‌ها:

9. صحیفه امام، ج‏15، ص261.
10. همان، ج‏12، ص 13.
11. همان، ج 21، ص 47.
12. همان.
13. همان، ج‏17، ص 10.
14. همان، ج‏18، ص 173.
15. همان، ص 318.
16. همان، ص 197.
17. وصیت نامه‌ سیاسی الهی امام خمینی(ره)، ص 19.
18. صحیفه امام، ج‏9، ص 259.
19. همان، ج ۱۲، ص ۴۹.
20. همان، ج‏11، ص484.
21. همان، ج‏21، ص50.
22. همان، ج‏12، ص 199.
23. انتخابات در اندیشه امام خمینی(ره)، تبیان دفتر اول، ص ۳۳۴.
24. همان، ص 134.
25. صحیفه‌ امام، ج‏12، ص128.

منبع:مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما