تکنیکهای بسیاری برای مدیتیشن وجود دارد . بعضی از این تکنیکها بسیار ساده هستند و بعضی از آنها باید توسط مدرس مجربی آموزش داده شوند . ما سعی می کنیم که تکنیکهای ساده را به زبانی ساده تر برای شما آموزش دهیم.
توجه داشته باشید که بعضی اثرات ناخواسته مدیتیشن همانطور که در بالا توضیح داده شد ممکن است به سراغ شخص بیاید .
بنسون چهار عنصر عمده و اساسی در مدیتیشن را به صورت زیر تعریف می کند :

١- جایی آرام برای مدیتیشن

جایی آرام و بسیار راحت برای تمرین مدیتیشن مثل جایی برای راحت خوابیدن و نشستن که بطور فزاینده ای باعث استراحت عضلات بدن باشد مورد نیاز است .
بعدها ممکن است شخص در محیط شلوغتری اینکار را انجام دهد ، ولی در ابتدا باید این جای آرام به سهولت در دسترس باشد .

٢- یک وضعیت راحت

وضعیت راحت برای بسیاری از تکنیکهای مدیتیشن ضروری است .
وضعیت کلاسیک در بسیاری از تکنیکها این است که مهره های پشتی باید صاف و مستقیم باشد . بسیاری از مردم که دچار مشکلات کمری هستند ممکن است در ابتدا دچار مشکل شوند .
مهره های بدن باید نیروهای مختلف بدن را بدرستی در بین تمام عضلات تقسیم کرده ، بطوریکه عضلات دچار کشش نشوند . وضعیت نشسته بهتر از خوابیدن به پشت است . این بخاطر آن است که وضعیت خوابیده به پشت حرکات قبل از خواب را در شخص تقلید کرده و ممکن است شخص به خواب رود .
اگر شخصی هستید که در وسط روز عادت به خواب ندارید ، بهتر است بصورت یکطرفه و خوابیده به پهلو روی مبلی راحت دراز بکشید .
در مدیتیشن مکتب شرق ، شخص نشسته و زانوها با هم متقاطع کرده و کف پا را به سمت بالا قرار می دهد . این وضعیت بهترین موقعیت برای مدیتیشن است ، در این حالت دستها و پاها بصورت قرینه و موازی قرار می گیرد .
بدین ترتیب شخص بیشترین شانس را برای تمرکز و انجام اعمال مدیتیشن خواهد داشت .
این روش نشستن و تمرکز کردن برای کسانی که با آن غریبه هستند در ابتدا دردناک بوده و مشکل می باشد . حتی برای کسانی که نمی توانند بنشینند و مایل به انجام حرکات مدیتیشن روی صندلی هستند ، حرکاتی بنام Egyptian Meditation وجود دارد .
در بعضی از روشهای مدیتیشن ، این اعمال با چشمان بسته صورت می گیرد و گاهی با چشمان باز .

٣- یک موضوع برای تمرکز و توجه روی آن

برای تغییر جهت توجه به درون و نگهداری و مراقبت از آن ، در اینجا لازم است توجه را بر یک محرک ثابت جلب و متمرکز کرد. مثل یک لغت ٥ صدایی که به طور تکراری از حفظ خوانده شود .
در افراد غیر مذهبی این لغت می تواند لغتی به معنای "صلح و آرامش " باشد و در افراد مذهبی این لغت و یا گفتار می تواند از کتاب مقدس آنان و با یک عبارت و یا دعای مشهور انتخاب شود . در هر صورت این انتخاب اگر همراه با موزیکی آرام بخش باشد ترکیب آنها ایده آل خواهد بود .

٤- سعی در حفظ توجه و تمرکز

نکته مهم این است که وقتی با افکار پریشان مواجه می شوید و توجه شما مشوش می شود ، دچار اضطراب نشوید ، هر وقت ذهن شما از توجه خاص روی محرکی که قبلاً ذکر شده منحرف شد، دوباره توجه تان را به آن جلب کنید .
مطالعات زیادی در مغز صورت گرفته که وجود این افکار همراه با موزیک ، اثرات آرام بخش بسیار زیادی داشته و شخص می تواند به اثرات فیزیولوژیک سودمند آن دست یابد .
منبع:رزمی کار