ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون



 
بیش از 5000 سال قبل، مصریان از فلزات شهاب سنگ ها جهت ساخت جواهرات استفاده نمودند.
مصریان باستان گردنبندهای خود را با دانه های به دست آمده از شهاب سنگ ها تزیین می نمودند (سه مهره در مرکز گردنبند).
جواهرات در مصر باستان تنها به صرف تجملات نبودند: برخی از این جواهرات از اجرام خارج از این جهان بودند!
این نتیجه ای است که دو گروه از دانشمندان که در حال مطالعه روی دانه های آهنی یک گردنبند مصری باستان هستند بدان رسیده اند. آنها دریافتند این دانه ها جزو فلزات استخراج شده نبوده و از شهاب سنگ ها جدا شده بودند. و خلق چنین جواهراتی با استفاده از شهاب سنگ ها هم اصلاً کار آسانی نبود. ابتدا باید این سنگ های فضایی را ذوب نموده و با چکش به شکل ورقه‌های نازک در می آوردند، سپس به شکل دانه های استوانه ای می پیچیدند.
حدود 9000 سال قبل، مردم ساکن در منطقه ای که امروزه با نام ترکیه می شناسیم از فلزات ترد مانند مس و طلا دانه های مشابه ای را تولید می نمودند. Thilo Rehren به مجله ی اخبار علم گفت: "انجام دادن همین کار با تکه های آهن بسیار چالش برانگیزتر می باشد." Rehren که رهبر اجرایی یکی از تحقیقات جدید می باشد، در خاورمیانه و در دانشگاه لندن در دوحه ی قطر کار می کند. به عنوان یک موادشناس باستانی، وی به مطالعه ی نحوه ی استفاده از فلزات در فرهنگ های باستانی می پردازد.
حدود 5200 سال پیش، مصریان باستان فلزات مربوط به شهاب سنگ ها را ذوب نموده، چکش کاری کرده و مسطح می کردند. از زمان عصر آهن به بعد، که حدود 2000 سال پیش می شود، مصریان آموختند که از همین تکنیک جواهر سازی در سنگ آهن هم استفاده نمایند. آهنگران مصری قبل از اعمال این تکنیک به سنگ آهن های استخراج شده از زمین، توانایی های اهنگری خود را در زمینه ی تولید جواهرات از شهاب سنگ ها بسیار ارتقا بخشیده بودند.
دانه‌هایی که تغییر رنگ داده یا آسیب دیده بودند حدود یک قرن پیش کشف شدند. تیم Rehren اخیراً با استفاده از اشعه-ی ایکس وسایر روشهای عکس برداری، ساختار داخلی دانه ها را مورد کاوش قرار دادند. این تیم در نسخه ی 20ام آگوست مجله ی علم باستان شناسی گزارش داد که ساختار بلوری آهن شکسته شده است. ذوب و چکش زنی شدید با عث این آسیب شده اند.
آهن دانه ها هم‌چنین شامل عناصر دیگر بودند. این دانه ها شامل کبالت و نیکل می شدند که به وفور در شهاب سنگ ها یافت می شود.
تیم تحقیقاتی دیگری با برخی از نتیجه گیری های تیم Rehren مخالف است. Diane Johnson، سیاره شناس دانشگاه آزاد میلتون کینز انگلستان، تحقیقات سری دوم را آغاز نمود. گروه بر سر این موضوع بحث داشتند که آسیب ایجاد شده در آهن ناشی از ضربات چکش نبوده است. به جای این آنها اعلام کردند که مواد شیمیایی مورد استفاده در موزه جهت حفظ و نگهداری این دانه ها موجب بخشی از خوردگی ایجاد شده می باشد. در پشتیبانی از این دیدگاه، یکی از دانه های گردنبند همچنان سالم به نظر می رسید. برخلاف بقیه ی دانه ها، این دانه به مواد شیمیایی مذکور آغشته نشده بود.
تیم Johnson یافته های خود را در نسخه ی ژوئن مجله ی علوم سیارات و اجرام آسمانی انتشار دادند.
Timothy McCoy می گوید: صرف نظر از این که مصریان چگونه دانه های تزیینی خود را طرح می دادند، هر دو تحقیق نشان می دهند که فرهنگ عصر قبل از آهن از فلزات موجود در شهاب سنگ ها جهت تولید جواهرات استفاده می نمودند. McCoy زمین شناس مؤسسه ی اسمیتسونین در شهر واشنگتن می باشد. وی در اخبار علوم اعلام کرد: آن‌چه که همچنان مجهول است این است که این شهاب سنگ ها در کجا پیدا شده و از چه وسیله ای جهت طرح دادن آنها استفاده می شده است.

کلید واژه‌ها
مطالعه ی چگونگی استفاده از فلزات در فرهنگ های باستانی
مطالعه ی تاریخ و پیشاتاریخ انسان ها از طریق کاوش مکان ها و تجزیه و تحلیل مصنوعات و سایر بقایای باستانی.
مطالعه ی ساختار و مواد زمین، تاریخچه ی آن و فرآیندهای فعال در آن. زمین شناسی سیارات علم مطالعه ی همین موضوعات در سایر سیارات می باشد.
مطالعه ی فلزات، مشخصات و تولیدشان