تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون



 
این مقاله در مورد اهمیت فن‌آورى اطلاعات در جنبه‌هاى مختلف زندگى مى‌باشد.
فن‌آورى اطلاعات در ارتباط با مطالعه، طراحى، و توسعه‌ى اطلاعات مرتبط با کامپیوتر‌ها مى‌باشد. این رشته با توجه به افراد موفق و معروف و شناخته‌شده در بخش IT، با سرعت بسیار بالایى در چند سال اخیر در حال پیشرفت کردن بوده است و انتظار مى‌رود که رشد این رشته به همین منوال ادامه پیدا کند. در نتیجه‌ى این رشد سترگ، میلیون‌ها شغل در این رشته ایجاد شده است. با وجود این، براى ما ضرورى است که راجع ‌به اهمیت فن‌آورى اطلاعات مطالبى را بدانیم.

چرا فن‌آورى اطلاعات در حوزه‌ى کار و سرمایه اهمیت زیادى دارد؟

بسیارى از مشاغل وجود دارند که به فن‌آورى اطلاعات و در نتیجه به بسته‌هاى نرم افزارى، به جهت رضایت‌مندى کار برانشان به همراه نیازهاى اجرایى، نیاز دارند. براى انجام این درخواست، این شرکت‌ها، با شرکت‌هاى تولید نرم افزار، قرار‌داد همکارى امضاء مى‌کنند. فن‌آورى اطلاعات براى شما در مورد عمل کرد آسان و بى دردسر همه دپارتمان‌هاى یک شرکت، مانند دپارتمان منابع انسانى، دپارتمان امور مالى، دپارتمان تولید و اهداف مرتبط با ایمنى و امنیت بسیار مفید واقع خواهد شد. شرکت‌هایى که در بخش تولید اتومبیل فعالیت دارند، مى‌توانند از شر هر گونه اشتباه یا خطا در عمل کرد صحیح ابزارى که در اهداف تولیدى و طراحى کارب رد دارند، خلاص شوند. در نتیجه‌ى پیشرفت بخش فن‌آورى اطلاعات، شرکت‌ها قابلیت داشتن اخبار از تغییرات بازار جهانى را دارا مى‌باشند.
نرم ‌افزارهاى کار بردى و سخت افزار متناسب با آن، عناصر اصلى استفاده از فن‌آورى اطلاعات به حساب مى‌آیند. مرورگر‌هاى صفحات وب، سیستم عامل‌ها، نرم‌افزارهاى برنامه‌ریزى منابع سرمایه گذارى و نرم افزارهایى با اهداف خاص، نرم افزارهایى هستند که در فن‌آورى اطلاعات مورد استفاده قرار مى گیرند. ITنقش کلیدى را در حل آسان مشکلات ریاضى و در سیستم‌هاى مدیریت پروژه بازى مى‌کند. فن‌آورى اطلاعات در تولید خود کار اطلاعات حساس، به روز رسانى خود کار پروسه‌هاى کارى مهم و اوتوماسیون کم اصطکاک (با بازدهى بالا) پروسه‌هاى کارى گوناگون، به ما کمک شایانى مى‌کند. فن‌آورى اطلاعات هم چنین در مکان‌هاى ارتباطى و مدیریت خود کار کلیه‌ی سیستم‌ها نقش کلیدى را بازى مى‌کند

اهمیت فن‌آورى اطلاعات در آموزش

اهمیت فن‌آورى اطلاعات در زمینه‌ى تحصیل را همه‌ى ما مى‌دانیم. فن‌آورى اطلاعات به دانش آموزان و معلمان، هر دو، در مطالعه‌ى منابع دروس به صورت آسان‌تر کمک مى‌کند و دلیل آن، سرعت دسترسى بالا است. مطالعه‌ى موضوعات با کمک کتاب خانه‌ها و لغت ‌نامه‌هاى اینترنتی، اطلاعات با ارزش را، سریع و آسان در دسترس دانش آموزان قرار مى‌دهد. حضور فن‌آورى اطلاعات به عنوان یکى از سر فصل‌هاى درسى در مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌ها باعث شده است که دانش آموزان و دانشجویان در پیدا کردن موضوعات مورد نظر سرعت عمل بیشترى پیدا کنند و دروس خود را بهتر پشت سر بگذارند. از آن جایى که بعضى از مراکز آموزشى داراى سیستم نمره دهى و رده‌ بندی آنلاین مى‌باشند، به والدین کودکان این امتیاز را مى‌دهد که روى عمل کرد فرزندانشان نظارت داشته باشند. هم چنین والدین مى‌توانند نظارت دقیقى بر جزئیات اطلاعات حضور و غیاب فرزندانشان را در کلاس داشته باشند.
اهمیت فن‌آورى اطلاعات در زمینه‌ى مدیریت براى همه واضح و روشن است. فن‌آورى اطلاعات به مدیران کمک مى‌کند تا به پروسه‌هاى کارى جدید، سریع‌تر خو پیدا کنند و امکان تأثیر تکنولوژى‌هاى جدید در زمینه‌ى کارى خود را پیش بینى کنند. مدیران مى‌توانند از تأثیر بسته‌هاى نرم‌افزارى کامپیوترى بهره برده و اطلاعات مهم کامپیوترى را ذخیره کنند. فقط با یک کلیک موس، مدیران مى‌توانند اطلاعات مورد نیازشان را در صفحه مانیتور خود داشته باشند. با این وجود، جهت استفاده‌ى بهینه از این نرم‌افزارها، مدیران باید دوره‌هاى آموزشى با کیفیت، در زمینه‌ى فن‌آورى اطلاعات را بگذرانند. با توجه به مورد نیاز بودن این آموزش‌ها، مشاهده شده است که بسیارى از شرکت‌هاى مشارکتى، در زمینه‌ی آموزش، این توانایى‌ها را به صورت نرم‌افزارى و آموزش از راه دور، توسط متخصصین باتجربه نرم‌افزار، در دست تولید قرار داده‌اند.
این بخش با سرعت زیادى در حال پیش رفت بوده و فرصت‌هاى وسیعى براى نامزدهاى مناسب با بسته‌هاى آموزشى مناسب ایجاد مى‌کند. آیا شما براى روبه رویى با چالش‌ها در این زمینه آماده هستید؟