ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون



 
محافظت از پاها فراتر از هزینه کردن جهت خرید کرم مناسب پا می‌باشد. شستشوی روزانه‌ی پا، پیرایش به موقع ناخن‌ها و انتخاب کفش مناسب، همه به یک اندازه برای حفظ سلامتی پاها لازم است.

با پاها هوشمندانه برخورد کنید

در زمان خرید کفش نو، ابتدا کفش‌ها را پوشیده، بایستید و انگشت‌ها را مستقیم و صاف نگه دارید، سپس از یک فرد بالغ بخواهید تا با انگشت شصتش حد فاصل نوک کفش تا نوک بلندترین انگشت پای شما را به صورت عمودی فشار دهد. اگر انگشت او بین نوک کفش تا نوک بلندترین انگشت پای شما به راحتی جا بشود (عرض حدود 18 میلیمتر) آن کفش برای سایز پای شما مناسب است. این کار را برای هر دو پا انجام دهید.
بیایید رو راست باشیم، پا عضوی است که بیش همه ارگان‌های بدن از آن استفاده شده و تحت بیشترین فشار قرار می‌گیرد. به خصوص در ما مردان که مراقبت از پاها آخرین چیزی است که به ذهن ما خطور می‌کند. تا زمانی که اتفاق جدی برای پاهای ما نیافتد، ما به فکر مراقبت از پاها نمی‌افتیم. این طرز رفتار در نهایت منجر به مشکلات فراوانی در پاها می‌شود که با کمی توجه به اصول بهداشت پا، می‌توان ار آن جلوگیری کرد.
در زیر نکاتی آمده است که می‌تواند به محافظت از پاها در برابر عفونت‌ها و هم چنین سالم نگه داشتن آن‌ها در طول سالیان دراز کمک کند.

ناخن‌های پا را به شیوه‌ی مناسب کوتاه کنید

ممکن است ناخن‌های پا را به صورت منظمی پیرایش کنید، ولی ابتدا اطمینان پیدا کنید که این کار را صحیح انجام می‌دهید. گرفتن نامناسب ناخن‌های پا می‌تواند منجر به رشد غیر طبیعی یا کج ناخن‌های پا شود. چیدن بیش از اندازه کوتاه ناخن‌های پا می‌تواند به فرو رفتن و رشد ناخن در گوشت بیانجامد، در این شرایط گوشه‌های ناخن پیچ خورده و در پوست انگشت فرو رفته و در آنجا شروع به رشد می‌کند. در نتیجه کناره‌های ناخن متورم و قرمز شده و دردناک می‌شوند. از آن جایی که ناخن‌های بلند مستعد شکستن و جدا شدن هستند آن‌ها می‌توانند از این بابت نیز خطرناک باشند. پس باید عادت بلند نگه داشتن ناخن‌ها را کنار گذاشت و هر زمان که لازم بود آن‌ها را پیرایش کرد.
هم چنین برخی افراد عادت بدی دارند که پوست کنار ناخن پا را بکنند، که این کار می‌تواند منجر به عفونت و مشکلات دیگر برای ناخن شود. به جای آن باید از پوست ناخن با استفاده از روغن‌های مناسب، محافظت نمود. این کار باعث نرمی و انعطاف پذیری پوست کنار ناخن خواهد شد. استفاده از وازلین نیز می‌تواند باعث نرمی ناخن و در نتیجه سهولت در کوتاه کردن آن‌ها شود.

پاهای خود را هر روز بشویید

زمانی که دوش می‌گیریم معمولاً عضوی که بیشترین استفاده می‌کنیم یعنی پاها را فراموش می‌کنیم. عموماً از صابون‌ها و لوسیون‌های گران قیمت استفاده می‌کنیم تا پوست خود را شاداب، نرم و بهداشتی نگه داریم. در این پروسه ما پاها را فراموش کرده و راه را برای پاهای آلوده و بد بو باز می‌کنیم. شستشوی روزانه‌ی پاها بخش اصلی بهداشت فردی به حساب می‌آید. فاصله‌ی میان انگشتان پا، مکان تنفس کثیفی برای باکتری‌ها و بوی بد پا است. از این رو بهداشت پاها از اهمیت بالایی برخوردار است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

با آرامش پاهای خود را خشک کنید

رطوبت و یا خیسی پا جاذب باکتری‌ها، قارچ‌ها و دیگر عوامل بیماری‌زاست که می‌تواند باعث طیف وسیعی از بیماری‌های عفونی، شامل بیماری‌های قارچی بشود. پس زمانی که پاهای خود را می‌شویید یا با پای لخت در مکان‌های نمناک قدم می‌زنید، مهم است که آن‌ها را به صورت صحیح خشک نمائید. پاهای خود را به نرمی با حوله خشک کنید. از رسیدن حوله به بین انگشتان پا اطمینان حاصل کنید.

از کرم مرطوب کننده پا استفاده کنید

پاهای خشک و پوسته پوسته شده نمایانگر عدم مراقبت از پاهاست. برای خلاصی از خشکی پا، پیشنهاد می‌شود که از کرم مرطوب کننده‌ی مناسب استفاده کنید. استفاده‌ی روزانه از کرم نرم کننده‌ی مناسب برای نرمی پا معجزه می‌کند. قبل از این که از کرم نرم کننده استفاده کنید، ابتدا پاها را به مدت 10 تا 15 دقیقه در آب گرم قرار دهید. سپس با سنگ پا، پاها را به نرمی ماساژ دهید تا سلول‌های مرده جدا شوند. زمانی که این کار را انجام دادید، پاها را با آب گرم بشویید، با حوله به آرامی خشک کنید، سپس از کرم مرطوب کننده استفاده کنید. این عمل مراقبتی از پاها را به صورت عادت روزانه انجام دهید تا شاهد پاهای شاداب‌تر و سالم‌تر باشید.

سایز مناسب کفش را انتخاب کنید

انتخاب کفش مناسب نقش اصلی را در دور نگه داشتن امراض پا بازی می‌کند. به پا کردن کفش با سایز نامناسب می‌تواند باعث درد پاشنه‌ی پا شود که هفته‌ها به طول می‌انجامد. هم چنین پوشیدن کفش تنگ می‌تواند منجر به پینه بستن و زخم پا شود. کسانی که کفش‌هایی می‌پوشند که فضای کافی ندارد و در قسمت انگشتان تنگ است، بیش‌تر با مشکل انگشتان چکشی مواجه هستند. پس انتخاب کفشی که فضای کافی در قسمت جلوی انگشتان دارد و از عمق کافی برخوردار است برای سالم نگه داشتن پاها ضرورت زیادی دارد.
کفشی بخرید که انحنای کف پا را پوشش بدهد. طراحی کفش باید به گونه‌ای باشد که بتواند ضربه‌ها و شوک‌ها را جذب کند. استفاده از کفی کفش نیز کمک می‌کند که کف کفش حالت بالشتکی پیدا کرده و از سایش کفش و پا جلوگیری کند.