ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون



 
نوعی ویروس مرگ بار می‌تواند به واسطه‌ی هوا از خوک‌ها به میمون‌ها منتقل شود.
توضیح تصویر: دانشمندان دریافته‌اند که نوعی ویروس ابولا که انسان را مبتلا می‌سازد، می‌تواند به واسطه‌ی هوا از خوک‌ها به میمون‌های ماکاک، مانند نمونه‌ی موجود در تصویر، منتقل شود. شایان ذکر این که میمون‌های ماکاک تیره‌ای از میمون‌ها هستند که به عنوان میمون های دنیای قدیم در اکثر نقاط جهان خصوصاً آفریقا و جنوب شرق آسیا پراکنده می‌باشند.
اگر شش عدد خوک، چهار عدد میمون و ویروس ابولا را در محیطی کنار یکدیگر قرار دهیم، چه نتیجه‌ای در پی خواهد داشت؟ بنا بر پژوهشی که اخیراً توسط پژوهشگران کانادایی انجام شده است، شاهد پدیده‌ی ناگواری خواهیم بود.
این پژوهش، برای اولین بار بیان می‌کند که ویروس مرگ بار ابولا می‌تواند از طریق هوا منتقل شود. پیش از این محققان بر این باور بودند که ویروس تنها از طریق تماس از حیوانی به حیوان دیگر منتقل می‌شود. این باور موجبات مرگ بیش از 1500 انسان را فراهم آورد، ولیکن پژوهش اخیر که در ماه نوامبر منتشر شد، با جزئیات عنوان نمود که چگونه این ویروس بدون هیچگونه تماس فیزیکی از خوک‌ها به میمون‌ها منتقل گشته است.
به منظور انجام آزمایش مذکور، پژوهشگران شش خوک را به شیوه تزریق از طریق پوزه به ویروس ابولا مبتلا کردند. سپس آن‌ها را با تعدادی میمون ماکاک سالم در اتاقی قرار دادند و دو گروه را با مانعی از یک دیگر جدا نمودند تا امکان هیچ گونه تماسی وجود نداشته باشد. پس از حدود یک هفته، دو عدد از میمون‌ها به این ویروس مبتلا گشتند و پس از چند روز دیگر دو میمون دیگر هم دچار این بیماری شدند.
نام ویروس ابولا از رودی در جمهوری دموکراتیک کنگو واقع در آفریقا گرفته شده است، زیرا برای اولین بار عامل این بیماری در آن منطقه یافت شد. این ویروس که اغلب به مرگ بیمار منجر می‌شود، موجب تب شدید و خون ریزی‌های مرگ بار در پستان دارانی از جمله انسان و میمون می‌گردد. با این وجود، دانشمندان پیش از این گمان می‌کردند ویروس مذکور تنها از طریق تماس مستقیم با خون یا مایعی از بدن انسان یا حیوان مبتلا به بیماری منتقل می‌گردد. البته در مورد نمونه‌های دیگری از جمله ویروس آبله‌ مرغان یا سرما خوردگی معمولی پیش‌تر مشخص شده بود که انتقال بیماری از طریق هوا هم صورت می‌گیرد.
هرچند در مطالعات آزمایشگاهی مشخص شد که ویروس ابولا از طریق هوا هم منتقل می‌گردد، تا کنون در شرایط معمولی نمونه‌ای از انتقال این بیماری به این صورت ثبت نشده است. این ویروس که در سال 1976 کشف شد، تاکنون بیش از 2200 نفر را آلوده نموده است. ظاهراً از بین این تعداد، تنها 13 نفر بدون تماس مستقیم با انسان یا حیوان آلوده به بیماری، به آن مبتلا گشته‌اند. اگر این ویروس به سهولت از طریق هوا منتقل گردد، دانشمندان و پزشکان انتظار مشاهده نمونه‌های بیشتری از این دست دارند.
گری کابینگر به ساینس نیوز گفته: "قطعا انتقال از طریق هوا، راه معمول و مؤثری برای این ویروس نیست". وی که از پژوهشگران بیماری‌های عفونی در دانشگاه مانیتوبا واقع در وینیپگ کانادا می‌باشد، در مطالعه و بررسی اخیر پیرامون این بیماری شرکت داشته است.
با وجود شواهدی که در آزمایش نمایانگر انتقال ویروس از طریق هوا بودند، دانشمندان هنوز نمی‌توانند صد در صد اطمینان داشته باشند. به عنوان مثال، آنان گمان می‌کنند که شاید هنگام نظافت محفظه قطرات آب از قسمت خوک‌ها وارد قسمت میمون‌ها شده و بدین صورت تماس صورت گرفته است. به علاوه در آفریقا نیز که ویروس از خوک‌ها به انسان‌ها منتقل می‌گردد، تا کنون چنین نمونه‌ای مشاهده نشده است.
پژوهشگران هنوز نمی‌دانند که آیا این ویروس به واسطه‌ی هوا از انسانی به انسان دیگر منتقل می‌گردد یا خیر. از این رو می‌بایست منتظر شیوع بعدی این بیماری باشند.