نویسنده: دکتر شکوفه موسوی




 

 راه کارهای موفقیت تحصیلی
اغلب ما در زندگی با مسئولیت ها و وظایف مختلفی مواجه می شویم در بسیاری از اوقات علائق یا اهداف متنوعی داریم یا سؤالات مهمی داریم که باید پاسخ آن ها را پیدا کنیم یا در محیط اطراف و اجتماع ما وقایعی اتفاق می افتد که دلمان می خواهد در آن ها فعالیت کنیم. در این مواقع ما گیج می شویم که چه کاری را باید انجام دهیم، وقتمان را چگونه بگذرانیم. ممکن است برای موضوعی انرژی بگذاریم که اهمیت چندانی در زندگی ما نداشته یا برای موضوعاتی وقت صرف کنیم که باعث می شوند از کارهای مهمتر باز بمانیم. می توانید ده تا از مهم ترین هدف های خود را بنویسید.

1- به مسائل بین والدینم بپردازم.
2- از مسائل اجتماعی و اقتصادی سر در آورم.
3- درس بخوانم.
4- به مسائل عاطفی خود بپردازم.
5- به عنوان فوق برنامه در یک رشته هنری وقت صرف کنم.
6- به دنبال جواب برای سؤالات فلسفی خود باشم.
7- زبان انگلیسی ام را تقویت کنم.
8- وزنم را کم کنم.
9- تمرینات ورزشی انجام دهم.
10- به تفریحاتم بپردازم.

براساس هویتی که برای خود تعیین کرده اید آن ها را روی خطوط موازی اولویت ها ببرید.
با نگاه کردن به این خطوط در هر زمان می توانید بفهمید کدام خط مهمتر است و در اولویت شما قرار دارد.
البته ممکن است در موقعیتی دیگر، تعداد اهداف شما تغییر کند، یعنی اهداف شما کم یا اضافه شوند یا با همان اهداف سابق اولویت های تان عوض شوند.
مثلاً برای دانش آموز یا دانشجویی که اولویت مهم او درس خواندن است اگر به سختی بیمار شود، مراقبت از خود و دستیابی به سلامت، به اولویت مهم تبدیل می شود. یا مثلاً دانشجویی که در طول تحصیلات دانشگاهی مهمترین اولویتش درس خواندن است، بعد از پایان تحصیلات، جست و جوی کار یا جست و جوی فردی برای ازدواج، در اولویت برنامه های او قرار می گیرد.
به یاد داشته باشید ممکن است اولویت ها تغییر کنند اما یک موضوع، همیشه ثابت است: این که بدانیم در لحظه ی حاضر و موقعیت فعلی اولویت های ما کدامند.
منبع مقاله : موسوی، شکوفه؛ (1386) موفقیت تحصیلی برای دانش آموزان و دانشجویان، تهران: نشر قطره