نویسنده: دکتر شکوفه موسوی




 

راه کارهای موفقیت تحصیلی
ما همیشه با خودمان در حال گفت و گو هستیم. حتی وقتی به خواب می رویم قسمت رؤیای ذهن ما در حال فعالیت است. ما با خودمان یا با دیگران حرف می زنیم، وقایع گذشته و آینده را تجسم می کنیم و گاهی حتی ممکن است دیگران صدای حرف زدن ما را بشنوند. حرف های ما از احساسات، هیجانات، فکرها و نگرش ما ناشی می شوند. اگر افسرده باشیم حرف های منفی می زنیم، اگر مضطرب باشیم، حرف های نگران کننده می زنیم و اگر خوشبین و امیدوار باشیم حرف های مثبت می زنیم.
جالب است بدانید که « گفت و گو با خود» می تواند بر وضعیت ذهن فرد تأثیر بگذارد یعنی باعث شود ما باورها و احساسات مثبت تر و بهتری داشته باشیم. یا برعکس دچار احساسات منفی تر و بدتر می شویم. گاهی اوقات بعد از خودگویی های مثبت، تغییر وضعیت روانی خود را به خوبی حس می کنید. یکی از معروف ترین عبارت های تأکیدی، جمله ای است که « دکتر امیل کوئه» به بیمارانش توصیه می کرد:
« من هر روز از هر جهت بهتر و بهتر می شوم».
می توانید عبارت های مناسب را از جملات زیر انتخاب کنید یا خودتان براساس وضعیت خود مناسبترین عبارت را طراحی کنید. یادتان باشد هم محتوی جمله باید مثبت باشد و هم از کلمات مثبت استفاده کنید یعنی:
به جای: من نمی خواهم حواس پرت باشم.
بگویید: من می خواهم توجه و تمرکز خوبی داشته باشم.


- من روحیه ی خوبی دارم.
- من می توانم به اندازه کافی تلاش کنم.
- من می توانم درس ها را بفهمم.
- من می توانم موقع امتحان آرام باشم.
- من هرچه را خوانده ام موقع امتحان به خاطر می آورم.
- حافظه ی من قوی و کارآمد است.
و ....

می توانید روزی دو بار، در ساعت های خاص و در موقعیتی آرام، این عبارت ها را بگویید یا بنویسید. یعنی پنجاه بار بگویید یا ده بار بنویسید. با تمرکز و توجه کامل و بدون عجله این کار را انجام دهید. بعد از مدت کوتاهی تأثیر مثبت آن را حس خواهید کرد.
منبع مقاله : موسوی، شکوفه؛ (1386) موفقیت تحصیلی برای دانش آموزان و دانشجویان، تهران: نشر قطره