استخوان، لای زخم میگذارد
شخصی بر روی زمین افتاد، ساعدش شکست. به جراح طمّاعی مراجعه کرد. جرّاح، استخوانهای شکسته او را ترمیم کرد و زخم را بخیه زد و به او دستور داد که هر روز برای شستوشوی زخم به مطب او مراجعه کند. مجروح، همه روز
زمینه پیدایش
شخصی بر روی زمین افتاد، ساعدش شکست. به جراح طمّاعی مراجعه کرد. جرّاح، استخوانهای شکسته او را ترمیم کرد و زخم را بخیه زد و به او دستور داد که هر روز برای شستوشوی زخم به مطب او مراجعه کند. مجروح، همه روز میرفت و هر دفعه، جرّاح برای شستوشوی جراحت ساعد او مبلغی حق الزحمه میگرفت تا اینکه روزی بر حسب اتفاق، جرّاح را به بالین مجروح دیگری بردند و پسر جراح زخم مجروح را باز و معاینه کرد. از ظواهر آثار متوجه شد که در درون زخم، خرده استخوانی وجود دارد. فوراً زخم را شکاف داد و آن را بیرون کشید و زخم او را دوباره بخیه زد و شست و بست. در نتیجه، او را از مراجعه به مطب پدر بینیاز ساخت. جراح وارد شد. همین که شرح آن را گفت، جراح پسر را مورد سرزنش قرار داد و گفت: «ای نادان، تصور کردی من از وجود آن خرده استخوان بیخبر بودم؟ من خود، آن را لای زخمش گذاشته بودم تا اینکه مدتی از جانب او که مردی توانگر و تواناست استفاده کنم».(1)ضرب المثل های هم مضمون
ـ گرگ، همیشه گرسنه است.(2)ـ طمع را سر ببُر گر مرد مردی.(3)
ـ طمع از مال مردمان بردار.(4)
ـ آدم طمّاع، هفت کیسه دارد؛ هر هفت تا هم خالی!(5)
ـ آزمند، همیشه نیازمند است.(6)
ـ حریص را نکند نعمت دو عالم، سیر.(7)
ـ حریص، دایم در غم است، هر چه دارد، پندارد کم است.(8)
ـ حریص، با جهانی گرسنه است و قانع به نانی سیر.(9)
اشعار هم مضمون
هر آن سر که او آز را افسر است * به خاک اندر است ار ز مه برتر است بُوی بنده آز تا زندهای * پس آزاد هرگز نهای بندهای(10) (اوحدی)عزت، ز قناعت است و خواری، ز طمع * با عزت خود بساز و خواری مَطَلَب(11) هر که را با طمع سر و کار است * گر عزیز جهان بُوَد خوار است(12) (مکتبی)
روده تنگ به یک نان جوین پر گردد * نعمت روی زمین پر نکند دیده تنگ(13) (سعدی)
نگر تا نگردد به گرد تو آز * که آز آورد خشم و بیم و نیاز(14) (فردوسی)
ریشه های قرآنی حدیثی
رسول خدا(صلی الله علیه وآله): «اِیّاکَ وَ الطَّمَعَ؛ از طمع بپرهیز.»(15)امام هادی(علیه السلام): «اَلطَّمَعُ سَجِیَّةٌ سَیِّئَةٌ؛ طمع، خصلت زشتی است.»(16)
امام کاظم(علیه السلام): «اِنَّ الطَّمَعَ مِفْتاحُ الذُّلِّ و...؛ طمع، کلید خواری و ذلت است و ... .»(17)
رسول خدا(صلی الله علیه وآله): «اَلَْحَریصُ مَحْرومٌ؛ آدم حریص، همیشه محروم است».(18)
لغات
آز: طمع.ار: اگر.
پی نوشت ها :
1. داستانهای امثال، ص 111.
2. امثال و حکم دهخدا، ج 3، ص 1305.
3. داستاننامه بهمنیاری، ص 444.
4. همان.
5. فرهنگنامه امثال و حکم ایرانی، ص 45.
6. امثال و حکم دهخدا، ج 1، ص 31.
7. ابراهیم شکورزاده بلوری، دوازده هزار مثل فارسی، ص 416.
8 . همان.
9. امثال و حکم دهخدا، ج 2، ص 693.
10. همان، ج 4، ص 1902.
11. همان، ج 2، ص 1099.
12. همان، ج 4، ص 1958.
13. همان، ص 876.
14. همان، ص 1830.
15. علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 73، ص 168.
16. الدرة الباهرة، ص 42.
17. بحارالانوار، ج 78، ص 315.
18. مصباح الشریعه، ص 187.
مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}