تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون



 
ورزش‌های شانه سهم به سزایی در درمان آرتروز مفصل شانه دارند. با این حال، انجام منظم این ورزش‌ها به منظور مشاهده‌ی اثر بخشی آن‌ها، اهمیت بسیار دارد . . .
التهاب مفاصل شانه در افراد بالای 50 سال مشاهده می‌شود، با این حال، این بیماری یک بیماری شایع نیست. در اغلب موارد، دیده می‌شود افرادی که به آسیب‌های شانه مبتلا شده‌اند بیشتر از دیگران مستعد این بیماری هستند. هم چنین این بیماری، یک بیماری ارثی است. ساییدگی و پارگی مفصل با گذشت زمان منجر به وخامت بیماری می‌شود. هدف از درمان التهاب مفاصل شانه، کاهش تورم، حفظ حرکت و جلو گیری از وخامت بیماری است. ورزش‌های آرتروز شانه بخش مهمی از درمان را به عهده دارند. آن‌ها به حفظ حرکت مفصل و هم چنین جلو گیری از وخامت بیماری کمک می‌کنند.

ورزش‌هایی برای التهاب مفاصل شانه

گرم کردن بدن و تمرینات کششی قبل از انجام ورزش‌های شانه اهمیت زیادی دارند. گرم نکردن ماهیچه‌ها قبل از انجام ورزش می‌تواند باعث وخامت بیماری گردد. در صورت شدید بودن بیماری آرتروز و یا خشک شدن مفاصل می‌توان از پَک گرم کننده‌ی بدن استفاده کرد. برای سرعت بخشیدن به روند بهبود بیماری، در صورت امکان باید دو بار در روز به انجام ورزش‌ها پرداخت.

ورزش آونگ

برای انجام این ورزش، شانه‌های خود را آرام نگه دارید. کمر خود را کمی به جلو خم کرده و دست‌های خود را از دو طرف آویزان کنید. حال دست‌های خود را به جلو، عقب و چپ و راست تاب دهید به صورتی که دایره‌ی کوچکی ایجاد شود. دایره‌ها نباید بزرگ باشند. این تمرین را 10 بار در جهت عقربه‌های ساعت و 10 بار در خلاف جهت عقربه‌های ساعت تکرار کنید. ممکن است در شروع ورزش احساس ناراحتی خفیفی بکنید. ولی پس از به دست آوردن مقداری نیرو، می‌توانید با گرفتن وزنه‌ی کوچکی در دست این ورزش را انجام دهید.

بالا انداختن شانه

این یک ورزش تقویت کننده‌ی شانه است. این ورزش را می‌توان در اداره و در حالت نشسته در پشت میز کار نیز انجام داد. شانه‌ی راست خود را به آرامی تا حد امکان در سطح لاله‌ی گوش بالا ببرید ، به آرامی به حالت اول برگردانید. سپس همین حرکت را با شانه‌ی سمت چپ تکرار کنید. پس از این که 5 بار با هر یک از شانه‌ها این حرکت را انجام دادید هر دو شانه را هم زمان تا حد امکان در سطح لاله‌ی گوش بالا ببرید ولی گردن خود را صاف نگه دارید. این ورزش را 5 – 7 مرتبه تکرار کنید.

چرخش شانه

چرخش شانه ورزش دیگری است که می‌توانید به راحتی و در حالت نشسته در پشت میز کار انجام دهید. شانه‌ی خود را 10 بار در جهت عقربه‌های ساعت و 10 بار در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. هنگام انجام این ورزش گردن خود را ثابت نگه دارید. هم چنین دست‌های خود را آرام و در حالت آویزان نگه دارید به طوری که فشار اضافی بر مفصل شانه اعمال نشود.

پوش آپ دیوار

این ورزش تقویت کننده باید هنگام کم شدن درد و عدم احساس ناراحتی انجام گیرد. پوش آپ دیوار برای کسانی مفید است که نمی‌توانند دیگر انواع حرکت پوش آپ را انجام دهند. برای انجام این ورزش با فاصله‌ی حدود یک متر از دیوار بایستید. دست‌های خود را اندکی پایین‌تر از ارتفاع شانه‌ها قرار دهید ولی عرض شانه‌ها باید بین دست‌ها قرار گیرد یعنی دست‌ها را اندکی بیشتر از عرض شانه باز کنید. با استفاده از دست‌ها سینه‌ی خود را به آرامی به طرف دیوارنزدیک کرده و سپس به حالت اول برگردانید. این ورزش را 5 - 7 مرتبه تکرار کنید.

دست‌ها بالای سر

برای انجام این ورزش به پشت دراز بکشید و دست‌های خود را کنار ران‌ها قرار دهید. مچ دست راست را با دست چپ بگیرید. حال دست راست خود را بالای سر ببرید و سعی کنید با دست چپ بازوی راست خود را تا آن جا که می‌توانید بالا نگه دارید. آرنج دست راست خود را به تدریج خم و راست کنید. حال با دست دیگر تکرار کنید. این ورزش برای درمان التهاب مفاصل شانه‌ی مردان و زنان مفید است.
انجام ورزش‌های آرتروز شانه به حرکت و انعطاف ‌پذیری مفصل شانه کمک می‌کنند. هنگام انجام این ورزش‌ها ممکن است درد خفیفی را احساس کنید. اگر درد شدید، آزار دهنده و دردناک است فوراً ورزش را متوقف کرده و با پزشک متخصص خود در باره‌ی آن مشورت کنید. بهتر است برای اطمینان از درستی انجام این ورزش‌ها، آنها را تحت نظر فیزیو تراپیست خود انجام دهید.