نویسنده: غلامرضا نور محمدی




 

تا پیش قرن بیستم هیچ کس در غرب از موضوعات جنسی آشکارا سخن نمی گفت، ولی امروزه از بیان آن گریزی نیست؛ چرا که در نیمه دوم قرن بیستم با مطرح شدن نظریات مختلف انواع انحرافات جنسی در سراسر جهان به ویژه غرب بروز یافت. البته برخی نیز کوشیده اند تا بسیاری از این گونه رفتارهای انحرافی را طببیعی قلمداد کنند. در دهه های اخیر می توان انحرافات جنسی را هسته اولیه گسترش بیماری های آمیزشی دانست. نتایج و آثار شوم فردی، خانوادگی و اجتماعی ناشی از این موضوع به عنوان معضلی جهانی مطرح گردیده است.
در سالیان اخیر نابسامانی های اجتماعی زمینه ساز انحرافات جنسی در جهان شده واین روند مسیری رو به رشد داشته که بی تردید تهدیدی برای سلامت آدمی است. گر چه انحرافات جنسی از کهن ترین کجروی های بشری است که آثار زیان بار فراوانی درتاریخ بشر بر جای نهاده، در هیچ دوره ای از تاریخ بشر مانند عصر حاضر، جهان این گونه دستخوش بحران ها و التهاب های فراگیر نبوده است. قاچاق زنان و کودکان، فحشای جنسی، همجنس بازی و افزایش سقط جنین، سر فصل خبرهایی است که هر روز از گوشه وکنار جهان شنیده می شود. باید اعتراف نمود گسترش بحران جنسیت در جهان، بشر را با چالش جدی روبه رو ساخته است. امروزه نسل بشری با این پرسش ها روبه روست که چه اتفاقی دررفتارهای جنسی رخ داده و بشر در چه باتلاقِ خود ساخته ای گرفتار آمده که هر چه بیشتر دست و پا می زند، بیشتر در آن فرو می رود. اما آیا برای این بحران فراگیر جهانی می توان پایانی تصور کرد؟ آیا بشرِ به ظاهر متمدن خواهد توانست راهی برای برون رفت از این بحران بیابد؟
بنابراین به دلایل متعدد، موضوع رفتارهای جنسی به چالشی جهانی تبدیل شده و امروزه با بحرانی روبه روییم که به دست خود بشر ایجاد شده است.
اسلام بسیاری از آموزه های خود را به موضوعات جنسی اختصاص داده؛ مانند ازدواج و آداب آمیزش، انحرافات جنسی و عوامل زمینه ساز آن و نیز راه های پیش گیری و درمان آن. از همین رو می توان دراین راستا اسلام را دارای فرهنگ جنسی سالم و هماهنگ دانست که نه تنها سخن از موضوعات جنسی را امری ناپسند نمی داند، بلکه با بیان انواع احکام شرعی (حلال و حرام و مستحب ومکروه) مسلمانان را ملزم نموده که این فرهنگ را رعایت کنند. بی تردید آشنایی با دیدگاه های ا سلام در این باره می تواند افراد را از سرگردانی در میان گرایش های مختلف برهاند؛ دیدگاه هایی که رعایت آن ها زمینه ساز سلامت جنسی افراد و کاهش بروز انحرافات جنسی در اجتماع است.
این موضوع را باید پذیرفت که گر چه انسان مانند سایر حیوانات درتوان جنسی مشترک است ولی بر خلاف آنها که دارای غریزه جنسی هستند در انسان، توان جنسی را می توان به «میل جنسی» تعبیر نمود که در میل جنسی او هدف مناسبی وجود دارد. از همین رو در حیوانات که بر اساس غریزه، نیاز جنسی خود را ارضا می کنند، موضوع انحرافات جنسی مطرح نیست، اما انسان با توجه به توانایی های والای خود می تواند در برابر میل جنسی خویش واکنش های متفاوتی نشان دهد. برخی از این رفتارها با مقام والای او سازگار نیست و او را به سقوط می کشاند؛ به گونه ای که نیروی اندیشه خویش را کاملاً در راستای ارضای گرایش جنسی خود قرار می دهد.
دین اسلام با توجه به هدف آفرینش انسان که رسیدن به کمال است، با نگرشی واقع بینانه برا ی ارضای میل جنسی، برنامه ی خاصی به دست داده تا ضمن پاسخگویی صحیح به این گرایش درونی، درمسیر حرکت او به سوی کمال نیز مانعی ایجاد نگردد. از دیدگاه دین اسلام هرگونه خروج از این برنامه، انحراف جنسی تلقی می شود که می تواند زمینه ساز آسیب های جسمی، روانی واجتماعی گردد.
شهید مطهری می گوید:
اشباع غریزه جنسی با رعایت اصل عفت و تقوا منافاتی ندارد، بلکه تنها در سایه ی عفت و تقواست که می توان غریزه را به حد کافی اشباع کرد و جلوی هیجان های بی جا و ناراحتی ها و احساس محرومیت ها و سرکوب شدن های ناشی از آن هیجان ها را گرفت. به عبارت دیگر، پرورش دادن استعدادها غیر از بها دادن به هوس ها و آرزوهای پایان ناپذیر است.
میل انسانی به دو گونه است: صادق و کاذب. میل صادق به مقتضای طبیعت اصلی انسان است؛ مثل میل به حفظ جان خویش و میل جنسی که هر کدام هدف و حکتی دارد و محدودیت هایی، اما ممکن است زمینه تمنای کاذب شوند و در بعضی میل ها مثل غریزه جنسی غالباً به صورت عطش روحی در می آید و قناعت و پایان پذیری ندارد. غریزه طبیعی را می توان اشباع کرد، اما تمنای کاذب، اشباع ناپذیر نیست.(1)

عوامل گوناگون انحرافات جنسی

در سبب شناسی انحرافات جنسی، برخی عوامل زیستی (2) را برای منحرفان جنسی مطرح می کنند؛ بدین معنا که معتقدند حدود %74 این افراد اختلاف هورمونی و 24% نیز اختلاف کروموزومی دارند.(3) برخی نیز عوامل روانی اجتماعی را مطرح نموده اند. از نظر روان کاوی، منحرفین جنسی کسانی اند که نتوانسته اند فرآیند رشد طبیعی را به سوی سازگاری با جنس مخالف کامل کنند.(4)
اما باید گفت همان گونه که رفتار جنسی سالم بر اساس ارزش های دینی و اخلاقی و عوامل اجتماعی و نظام یادگیری تربیت فرد شکل می گیرد، انحرافات جنسی و عوامل زمینه ساز آن نیز بر پایه این معیار در نظر گرفته می شود. البته می توان در نگرشی کلی عوامل این گونه انحرافات را به دو گروه و راثتی و محیطی تقسیم نمود که در این کتاب به عوامل وراثتی نمی پردازیم. عوامل محیطیِ زمینه ساز انحراف جنسی را نیز می توان به دو گروه درونی و بیرونی بخش بندی کرد. بی شک برای ایجاد زمینه انحراف در فرد، مجموعه این عوامل اثر گذار است. دین اسلام نیز بانگاهی جامع و فراگیر به مجموعه عوامل بستر ساز انحرافات جنسی پرداخته است. رهنمودهای دینی به شکلی جامع نگرانه در صدد آشنا نمودن افراد با این عوامل و ایجاد بستر مناسب برای پرهیز از نزدیکی به آنهاست.

پی‌نوشت‌ها:

1- مرتضی مطهری، اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب، ص 55.
2- جان دبلیو سانتراک، زمینه روان شناسی سانتراک، ص 82؛ کاپلان و سادوک، روان پزشکی کاپلان و سادوک، ترجمه حسن رفیعی، ج 2، ص 379.
3- نمونه ای از این اختلالات، سندروم کلاین لوین است که یک بیماری نادر بوده و عمدتاً در جوانان 10 تا 25 سال مشاهده می شود. علایم بالینی این بیماری، پر خوابی، پر خوری، افزایش فعالیت جنسی و رفتار غیر طبیعی است. (جان دبلیو سانتراک، زمینه روان شناسی سانتراک، ص 82).
4- کاپلان و سادوک، روان پزشکی کاپلان و سادوک، ترجمه حسن رفیعی، ج 2، ص 379.

منبع مقاله: نورمحمدی، غلامرضا؛ (1390)، مهارت های زندگی اجتماعی، قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها،دفتر نشر معارف، چاپ دوم