نویسنده: ژان. لوک. داریگل مترجم: ساعد زمان



 

خشک کردن مو پس از شستشو، باید با رعایت یک رشته اصول همراه باشد تا بتوان زیبایی و سلامتی مو را حفظ کرد. مسلماً بهترین روش خشک کردن مو، انجام این کار در هوای آزاد، بدون هیچ گونه وسایل مصنوعی یا حرارت است. ولی انجام این کار، همیشه آسان و امکان پذیر نیست. خیلی از اوقات، به خاطر کمبود وقت، سردی هوا یا سرماخوردگی، از روش های دیگر استفاده می کنیم. از آن گذشته، شاید هم خشک کردن موها به شکل طبیعی در فصل زمستان زیاد هم قابل توصیه نباشد. از سوی دیگر، موهای فِر نسبت به سایر انواع موها در حالت طبیعی بهتر خشک می شود. بنابراین، در اکثر موارد مو به صورت مصنوعی و به عبارت دیگر با استفاده از کلاه های خشک کن یا سشوار دستی خشک می شود.
عمل خشک کردن مو بایستی همیشه پس از آبگیری موها با یک حوله ی نخی، بدون کشیدن حوله روی سر، و تنها با ماساژ دادن مو به صورتی که آب موجود در آن جذب شود انجام بگیرد. احتمالاً برای انواعی از مو، بایستی پس از گرفتن آب آنها از شانه نیز استفاده کرد.
خشک کردن مو با دستگاه های خشک کن در منزل، بایستی با احتیاط و به صورت تدریجی انجام شود (در آرایشگاه و با یک آرایشگر ماهر، نگرانی چندانی وجود ندارد زیرا او به خوبی می داند چگونه مو را خشک کند تا به آن آسیبی نرسد). تنظیم درجه ی حرارت نیز مسئله مهمی است. در اولین لحظات، بایستی از کمترین درجه ی حرارت استفاده کرد. سپس می توان حرارت را به تدریج و ضمن رعایت حدود منطقی آن افزایش داد. خشک کردن مو در دمایی بیش از 50 درجه، باعث تخریب آن می شود.
اکثر اوقات، خانواده ها از سشوار دستی استفاده می کنند. استفاده از سشوار، کاملاً عملی است ولی در این روش نیز بایستی یک رشته اصول را رعایت کرد. در ابتدا کار را با حرارت ملایم شروع کنید (برخی از سشوارها درجات متفاوتی دارد). در این مرحله، باید مراقب باشید که سشوار حداقل در فاصله ی ده تا پانزده سانتی متری سر قرار بگیرد تا مو را نسوزاند. ظاهر شبیه به هفت تیر سشوارها باعث می شود که به راحتی بتوان جریان هوای گرم را جهت داد و روی مناطقی که مو تراکم دارد، تأکید بیشتری کرد. با سشوارهایی که درجات متفاوتی دارد، می توان به تدریج و بر حسب نیاز حرارت را افزایش داد.
برای خشک کردن موی کودکان، همیشه از حرارت کم استفاده کنید. به طور کلی، هر اندازه موی شما نازکتر و شکننده تر باشد، گرمای سشوار نیز بایستی ملایم تر باشد.
امروزه، می توان قطعات مختلفی را برای آزمایش مو به سشوار متصل کرد. اگر شخص دارای موهای خشکی باشد، می تواند خصوصاً از برس های گرم کننده یا برس های دارای هوای گرم استفاده کند و با استفاده از این وسایل، حتی می توان یک بروشینگ کوچک یا میزانپلی نیز انجام داد که دیگر نیازی به پیچیدن مو ندارد. اما در استفاده از این وسایل نیز باید توصیه هایی را که در بروشور آن ذکر شده رعایت کرد.
و سرانجام، نسل جدیدی از این وسایل، از حدود 25 سال پیش جایگزین وسایل قدیمی شده است. این وسایل را «بابی لیس» نامیده اند. بابی لیس اسم کارخانه ای است که برای اولین بار، این وسیله را به بازار عرضه کرد. استفاده از بابی لیس بسیار عملی است و امکان می دهد که شخص بتواند موی خود را آرایش کند. اما به مصرف کنندگان بابی لیس نیز توصیه می کنم که روش مصرف و توصیه های مربوط به آن را حتماً رعایت کنند.
یکی از اصول مهم در رابطه با خشک کردن مو، مسئله برخورد مسالمت آمیز با آن است. قبل از هر چیز، در صورتی که از دستگاه های الکتریکی استفاده می کنید، باید ملایمت را در نظر داشته باشد.
در تابستان، گهگاه می توانید برای خوشایند خود موهایتان را با یک حوله ی نخی که با عطر اسطوخودوس معطر شده آبگیری کنید و سپس مویتان را در نور آفتاب (ضمن آنکه باد به آنها می وزد) خشک کنید.
منبع مقاله :
داریگل، ژان لوک، (1373)، بهداشت و زیبایی مو(مراقبتها و درمان طبیعی برای مو و پوست سر)،ترجمه ساعد زمان، تهران: نشر ققنوس، چاپ هشتم