اهمیت بازی در هنر
هنر همان بازی خلاق و فرایند ذهنی است که در دوره های رشد پدید می آید. ظهور هنر از آغاز کودکی به شکل بازی از درون فعالیت های نمادین و شهودی کودکانه می جوشد و به همراه رشد ذهنی متحول می شود. بازی تفکر کودک است. پیاژه در
نویسنده: دکتر علی زاده محمدی
بازی را منشأ هنر می دانند.
هنر همان بازی خلاق و فرایند ذهنی است که در دوره های رشد پدید می آید. ظهور هنر از آغاز کودکی به شکل بازی از درون فعالیت های نمادین و شهودی کودکانه می جوشد و به همراه رشد ذهنی متحول می شود. بازی تفکر کودک است. پیاژه در جمله ی معروفی می گوید در واقع تفکر در شکل بازی قدم به قدم کودک را با منطق و قواعد و واقعیت ها سازگار می کند. خیال ورزی ها در اشکال بازی، به تدریج کودک را به سمت قاعده گرایی و آفرینندگی و هنرمندی سوق می دهد و راه تفکر و تجسم و قدرت پیش بینی را هموار می کند. بازی تا دوره های بزرگ سالی و پیری با همه ی مردم همراه است. همه ی خالقان و کاشفان از راه بازی های خلاق، ذهن خود را گرم می کردند و به اکتشاف دست می یافتند. رؤیاهای فعال همیشه دستمایه ی خلاقیت است.پیاژه می گوید بازی تفکر کودک است، در واقع اساس رشد ذهنی کودک براساس بازی است و بازی ذهن خیال ورزی و رمزگذاری کودک در رابطه با اشیا را قوی می کند و هنر هم با جنبه های نمادین کار می کند؛ هنر کمک می کند تا نمادهای متضاد با سرعتی فوق العاده بدون توجه به زمان و مکان در بازی رشد کند.
اساساً هنر همان بازی با نمادهای ذهنی، رؤیا و خیال ورزی های سازنده است. هرکس که بازی نکند چه کودک و چه بزرگ سال باشد خیال ورزی هنری را از دست می دهد و به سمت خیال بافی می رود.
از تکنیک بازی نقش که به رُل پلینگ معروف است برای حل مشکلات خانواده استفاده می شود.
جامعه و افراد با هم ارتباط متقابل و نقش های تعاملی دارند. در هنردرمانی روابط و عملکرد و اجتماعی شدن اعضا، بازسازی می شود و اعضا با ایفای نقش هم دیگر در قالب نقاشی و ماسک به هم دلی و درک وضعیت خود و دیگران می رسند. این تکنیک به آن ها کمک می کند تا مسائل مابین خود را از نگاه هم دیگر حس کنند. در هنردرمانی هرکس نقش خود را با نقاشی و نمایش تمرین می کند و هم چنین آن را به صورت معکوس اجرا می کند تا مشکلات و انتظارات خود و سایر اعضای خانواده را درک کند و مهارت های لازم برای تقویت احساس مسئولیت شخصی را پیدا کند.
در ایفای نقش، بازنمایی تصویری و نمایشی از مشکل به بهترین وجه شکل می گیرد. ناراحتی ها فرافکنی و با تمام وجود و با حرکات بدنی لمس می شوند و درمانگر می تواند با ترفندهای مختلف، بیمار را با مشکل خود رو به رو کند. با ناراحتی خود صحبت کند، نقش را جا به جا کند و نگرانی و ترس بیمار را از مشکل کم کند.
منبع مقاله :
زاده محمدی، علی؛ (1388)، هنردرمانی: مقدمه ای بر هنردرمانی ویژه ی گروه ها، تهران: نشر قطره، چاپ اول
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}