عامل مؤثر در فرآیند هنردرمانی
هنردرمانی حاصل تعامل هنر و کار هنردرمانگر است. این دو عامل در درمان نقش دارد، اما هنر ذاتاً قابلیت درمانی دارد و این به واسطه ی ویژگی های فطری است که در ساختار خیال انگیز آن است. هنر، درمانگر است زیرا دارای ابهام زیبا و در
نویسنده: دکتر علی زاده محمدی
تأثیرگذاری در فرایند هنردرمانی به کار درمانگر بستگی دارد یا به نفْسِ هنر؟
هنردرمانی حاصل تعامل هنر و کار هنردرمانگر است. این دو عامل در درمان نقش دارد، اما هنر ذاتاً قابلیت درمانی دارد و این به واسطه ی ویژگی های فطری است که در ساختار خیال انگیز آن است. هنر، درمانگر است زیرا دارای ابهام زیبا و در عین حال وحدت مدار است، هنر به واسطه ی ابهام، در ضمیر باطن و زوایای پنهان درون و ناخودآگاه نفوذ می کند و فرصتی برای بیان خیال پردازی می آفریند. به گونه ای که هر کس از منظر و دریچه ی خود می تواند آن را مشاهده کند و درون خود را در آن فرا افکنده ببیند، فرصتی برای بیان خویشتن پیدا کند و هم چنین راهی برای بروز پیدا کند. هنر، فطرتاً درمانگر است زیرا ساختار وحدت مدار و هماهنگ آن احساس مطبوع و زیباشناختی را تحریک می کند و فضا و محیط امنی به وجود می آورد که اندیشه و احساس به راحتی در ساختار منظم آن آرامش و جریان می یابد. هنر، درمانگر است زیرا ساختار موزون آن محرک، نیروبخش و انرژی زاست، خاطرات را تحریک می کند، انرژی و احساس مطبوعی به وجود می آورد و آن را فرا می افکند. هرکس می تواند در بستر سیال و خلاق هنر به بیان و احساس و تصورات مخصوص خود دست یابد و آن را پرورش دهد. این احساس آفرینندگی، توانایی و اعتماد به نفس می آفریند، از این رو طبیعت آرام بخش و وحدت مدار هنر فرصت می دهد که از رنج ها و دردهای خویش آثار هنرمندانه ای خلق کنیم و به هم دلی دست یابیم. در هنر رنج ها و دردها والایش و بازیافت می شود. به همین خاطر بسیاری از هنرمندان برجسته ی تاریخ، آثار هنری از جمله شعر و ادبیات و مجسمه های خود را حاصل تألمات، انعکاس و بازتاب رنج های شان می دانند.هنر هم منشأیی تجربی و هم منشأیی حسی دارد، زیرا کم و بیش از واقعیت نشئت می گیرد و با تأثیر از رگه های واقعیت موجود شکل می گیرد و اثر می گذارد. هیچ هنری بدون ارتباط با واقعیت شکل نمی گیرد، بلکه بر مبنای آن تصویرپردازی و انگاره انگیزی می کند و پس از آن انگاره های نو می آفریند و معنای جدید را شکل می دهد و واقعیت و مفاهیم پیشین را دستخوش تغییر می کند و در جریان شکل گیری این فرایند ذهن خالق و بیننده ی آن را برای ایجاد ایده و درنهایت واقعیتی نو آماده می کند. هنر می تواند به بازنمایی و هم چنین به خلق تخیلاتی تازه منجر شود، در هر دو حالت مبتنی بر واقعیاتی است که هنرمند از آن متأثر بوده است؛ در واقع همه ی تخیلات هنری مسبوق به سابقه است و هیچ هنری حتی معنوی و قدسی نمی تواند خارج از واقعیت حسی بشر باشد.
منبع مقاله :
زاده محمدی، علی؛ (1388)، هنردرمانی: مقدمه ای بر هنردرمانی ویژه ی گروه ها، تهران: نشر قطره، چاپ اول
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}