تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون




 
هیچ کس در هیچ سن و سالی ریزش مو را دوست ندارد. اما اگر بخواهیم در مورد جوان‌ها بگوییم، ریزش مو در جوانی دلایل متنوعی دارد. در ادامه به بررسی این دلایل می‌پردازیم.
تعداد افرادی که با مشکل ریزش مو در دهه‌ی دوم زندگی خود مواجه می‌شوند با سرعت نگران کننده‌ای در حال افزایش است. ریزش مو در جوانی نه تنها بر ظاهر ما، بلکه بر احساس ما از خودمان نیز تأثیر می‌گذارد. برای مقابله با این مشکل، دانستن علل مهم است، که در پیش گیری یا درمان به ما کمک می‌کند.

چرا افراد جوان دچار ریزش مو می‌شوند:

ریزش موی ارثی، که در نتیجه‌ی فرآورده‌های جانبی تستوسترون است، و به عنوان دی هیدرو تستوسترون شناخته می‌شود، یکی از دلایل عمده‌ی ریزش مو در مردان است.
انواع خاصی از بیماری‌ها، و کم بود ویتامین و مواد معدنی برای مدت طولانی نیز از عواملی است که موجب ریزش مو می‌شوند.
اختلالات غده تیروئید نیز به عنوان عامل مشکلات ریزش مو شناخته می‌شود.
در معرض مواد سمی و شیمیایی قرار گرفتن، اثرات جانبی داروهای خاصی که برای مقابله با بیماری‌ها تجویز می‌شوند، و راه کارهای درمانی برای سرطان مثل شیمی درمانی یا پرتو درمانی هم از عوامل ریزش مو هستند.
آسیب‌های جدی و خطرناک و بیماری‌ها، جراحی بزرگ، فشار احساسی، تب خیلی بالا، و در برخی موارد خون ریزی، می‌توانند از عوامل ریزش مو باشند.
ریزش سکه‌ای موی سر (ریزش مو به صورت ناهمگن، در برخی مناطق سر) می‌تواند در اثر خاراندن و کندن پوست فرق سر به سبب کرم حلقوی، که اساساً نوعی عفونت قارچی پوست است، رخ دهد.
بیماری آلوپشیا آرتا نوعی بیماری است که باعث ریزش مو می‌شود.
پدیده مینیاتوری شدن پیش رونده‌ی مو که به معنای نازک شدن موها و کاهش ضخامت آن‌ها است باعث کوتاه شدن دوره‌های رشد مو می‌شود، و در نهایت باعث ریزش مو می‌شود.
مسئله‌ی وراثت فاکتور خیلی مهمی در فرآیند طاس شدن در اغلب مردان است.
مصرف مواد مخدر، کم بود مواد مغذی در غذا، از کار افتادن کبد، مصرف زیاد روغن، آلوپشیای اندروژنیک (هورمونی)، عدم تعادل و توازن هورمونی، فقدان مراقبت مناسب از موها، و سبک نا درست از دیگر عواملی هستند که افراد جوان را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
ریزش مو پس از زایمان اساساً به علت کاهش سطح استروژن در زنان است.
سندروم تخمدان پلی کسیتیک (پر از کیست)، که به علت تولید زیاد هورمون تستوسترون است، باعث ریزش مو می‌شود.
رژِیم‌های غذایی موقت و زود گذر و رژیم‌های غذایی که برای کاهش وزن در مدت کوتاه هستند، محتوی همه‌ی مواد مکمل ضروری نیستند، و موجب ریزش مو در زنان می‌شوند.
کم بود آهن هم می‌تواند سبب بروز این مشکل شود.
همان طور که می‌بینید، برخی از موارد ریزش مو به سبب علت ریشه‌ای آن‌ها قابل پیش گیری نیستند، اما بقیه‌ی موارد مطمئناً قابل پیش گیری هستند.