نویسنده: دکتر بنفشه غرایی




 

فرايند رشد در دوره ي نوجواني از يک طرف شامل تغييرات وسيع بدني و فکري و از طرف ديگر شامل تغييرات در انتظارات و نقش هاي محيطي نوجوان است. اين تنوع عوامل، شرايطي را براي خطر در اين دوره از زندگي فراهم مي کند. خطرهاي رفتاري شامل مصرف الکل، مصرف يا سوء مصرف مواد مخدر، روابط جنسي ناايمن، حاملگي در دوران نوجواني، والد شدن در دوره ي نوجواني، افت يا شکست تحصيلي، ترک تحصيل، بزهکاري و ارتکاب جرم مي شود. درگير شدن فقط در يکي از اين رفتارها مي تواند شانس زندگي خوب و مناسب را براي نوجوان کاهش دهد و درگير شدن در چند مورد از آن ها حتي مي تواند شانس زنده ماندن فرد را کاهش دهد. تحقيقات نشان داده اند که رفتارهاي پرخطر در دوره ي نوجواني تا حد زيادي افزايش مي يابند و تمايل به تنوع رفتارهاي پرخطر و يا ترکيب اين رفتارها با هم در اين دوران مشاهده مي شود. به طور مثال، معمولاً سوء مصرف مواد مخدر و روابط جنسي ناايمن با هم رخ مي دهند، و به همين دليل مجموعه ي رفتارهاي پرخطر در نوجوانان، تحت عنوان «سندرم رفتارهاي پرخطر» نام گذاري شده است.

چند درصد از نوجوانان درگير رفتارهاي پرخطر مي شوند؟

برآوردها در آمريکا نشان داده اند که تعداد نوجواناني که در سال از خانه فرار مي کنند حدود يک نفر است. شبکه ي ملي خدمات براي جوانان و افراد فراري (NNRY) گزارش داد که در هر سال حدود دو ميليون نوجوان از خانه مي گريزند و سه درصد از خانواده هاي آمريکايي حداقل يک نوجوان فراري از خانه داشته اند. بر اساس تعريف اين شبکه، کودک فراري، فرد زير 18 سالي است که خانه را بدون اجازه ي والدين حداقل به مدت 24 ساعت، خصوصاً در شب، ترک کند.
تخمين زده شده است که هفت ميليون نفر از نوجوانان آمريکايي يا بيست و پنج درصد از جمعيت زير هفده سال، در حد بالايي با مشکلات افت تحصيلي، سوء مصرف مواد مخدر، بزهکاري و روابط جنسي زودتر از معمول درگير هستند و هفت ميليون ديگر در حد متوسط با اين مشکلات مواجه اند. هر سال حدود هفتصد هزار نوجوان در آمريکا ترک تحصيل مي کنند و حدود بيست و پنج درصد از افراد 18 و 19 ساله نمي توانند دبيرستان را به اتمام برسانند. اين مسائل تنها محدود به جامعه ي آمريکا نيست، در کشورهاي ديگر دنيا نظير کانادا، آلمان و سوئد نيز آمارهاي مشابهي وجود دارد. در اين کشورها يک پنجم همه ي خلاف ها و يک سوم موارد سوء مصرف مواد مخدر در گروه هاي نوجوان گزارش شده است. از اين رو ضرورت انجام دادن تحقيقات مشابهي در ايران جهت کسب آمارهاي دقيق در اين زمينه و در نتيجه برنامه ريزي هاي مناسب براي اين قشر جامعه حايز اهميت است.
منبع مقاله :
غرایی، بنفشه؛ (1387) بحران هویت و مهارت های مقابله ای (نظریه ها و راهبردها)، تهران: نشر قطره