ترجمه و تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع :راسخون



 
فوبیاها ترس‌های بیش از اندازه و غیر منطقی از چیزهای ساده، عادی و روزمره هستند. این جا نگاهی می‌اندازیم به عجیب‌ترین فوبیاهایی که بر مردم در سراسر دنیا تأثیر می‌گذارد
آیا شما از پنیر، چیزهای ریسمان مانند، یا مردم کچل می‌ترسید؟ نه، شوخی نمی‌کنیم! ما همگی راجع به فوبیا‌های معمول چیزی شنیده‌ایم مثل ترس از نیش خوردن از مار و عنکبوت یا ترس از افتادن از بالای صخره‌ها. با این حال بسیاری از مردم در سرار دنیا وجود دارند که ترسی بیش از حد و غیر منطقی از عجیب‌ترین چیز‌ها در دنیا دارند. از ترس از چسبیدن کره‌ی بادام زمینی به دهان گرفته (ما مطمئن هستیم که این یکی را می‌توان درمان کرد، مگر این که البته خدای ناکرده یک سگ باشید) تا ترس از مادر شوهرها (مطمئن هستیم که تمام زنانی که ازدواج کرده‌اند با این یکی می‌توانند رابطه برقرار کنند). فوبیاها شایع‌تر از آنی هستند که ما فکر می‌کنیم. رده بندی شده در دسته‌ی اختلالات اضطرابی، نزدیک به 12 در صد جمعیت ایالات متحده تحت تأثیر این مشکل روانی هستند. با این که ممکن است این‌ها به نظر عجیب و خنده دار برسند، برای فردی که به طور روزانه با آن در گیر است می‌تواند مختل کننده‌ی زندگی باشد. در واقع، اگر کمی تحقیق کنید، احتمالا ً متوجه می‌شوید که برای هر چیزی یک فوبیا وجود دارد.
این لیست فوبیاها را چک کنید تا اطلاعاتی در مورد غیر معمول‌ترین، عجیب‌ترین، و به طور قطع فوبیاهای خنده‌داری که مردم در سراسر جهان درگیرشان هستند کسب کنید.
آمبلو فوبیا: ترس از راه رفتن اغلب با حالت شخصی که مطلقاً تنبل است و فقط نمی‌خواهد راه برود اشتباه می‌شود.
پترونو فوبیا: این برای تمام آن دسته از افراد است که به صورت بیمار گونه‌ای از قلقلک داده شدن با یک پر می‌ترسند. آیا در شگفت‌اید که این ترس از کجا ریشه گرفته است؟
سلنو فوبیا: به ترس از ماه اشاره دارد. خوب، خوش بختانه تعداد زیادی فضا نورد مشتاق که این مشکل را داشته باشد نداریم.
گامو فوبیا: این به ترس از ازدواج اشاره دارد. ما فکر می‌کنیم اکثر مردان در سراسر دنیا این را داشته باشند. حتی اگر نداشته باشند، محتاط باشید، ممکن است به زودی با این بهانه مواجه شوید، "ببخشید عزیزم، قضیه این نیست که نمی‌خواهم با تو ازدواج کنم. متأسفانه گمان می‌کنم بیماری لا علاج گامو فوبیا دارم."
هیپوپوتومونستروسزکویپدالیو فوبیا: می‌دانیم ممکن است به نظر شبیه به یک جوک بیاید، اما افراد مبتلا به هیپوپوتومونستروسزکویپدالیو فوبیا به طور طعنه آمیزی از کلمات طولانی می‌ترسند! شخصاً، ما باور داریم که باید جایزه‌ای برای افرادی گذاشت که می‌توانند به درستی آن را بنویسند.
لاینونو فوبیا: این باید احمقانه‌ترین فوبیا در تاریخ باشد. یک ترس بیمار گونه از چیزهای ریسمان مانند! ما مطمئن هستیم که تمام گربه‌های دنیا این را ندارند.
یو فوبیا: این، ترس از شنیدن خبر خوش است. حالا این که چرا کسی در تمام دنیا باید از چنین چیزی بترسد، درکش از عهده‌ی ما خارج است!
وستی فوبیا: به طور عامه به عنوان ترس از لباس شناخته شده است. خوب، جهت اطلاع تمام آن افرادی که دارند فکر بد می‌کنند، این فوبیا به نظر نمی‌رسد که زنان مجرد، جوان و اهل ورزش را تحت تأثیر قرار دهد.
سینجنسو فوبیا: ترس از خویشاوندان مطمئناً می‌تواند شایع‌تر از آنی باشد که ما فکر می‌کنیم، مخصوصاً اگر از آن عمه و عمو‌های ابله داشته باشید.
آفنفوسم ‌فوبیا: ترس از لمس شدن. کسی می‌گفت که مطمئن است که گربه‌اش از این یکی رنج می‌برد. با این حال، مطمئن نیستیم که فردی که به این فوبیا مبتلا است فرد مناسبی برای امور عاشقانه باشد.
کاکو فوبیا: ترس از زشتی. کاکو فوبیا، به راحتی می‌تواند گوش‌های شنوا برای هم دردی پیدا کند. افرادی که از این رنج می‌برند خودشان را عقب خواهند کشید، واکنش‌های عجیبی پیدا خواهند کرد، یا پاسخ‌هایشان را نسبت به شخصیت‌ها، افراد، اشیاء نا پایدار یا بی تناسب، و دیگر چیز‌های عجیبی که ممکن است با آن مواجه شوند محدود می‌کنند. ما مطمئن هستیم که این فوبیا بسیاری از جراحان پلاستیک در سراسر دنیا را بسیار خوشحال می‌کند.
نورکا فوبیا: هم چنین تحت عنوان ترس از مادرخوانده شناخته شده است، نورکا فوبیا، یک فوبیای غیر عادی است که ممکن است ریشه‌اش داستان‌های جن و پری باشد. فکر می‌کنیم که افرادی که این فوبیا را دارند داستان "سفید برفی و هفت کوتوله" را بیش از اندازه خوانده‌اند.
اپیستمو فوبیا: به آن هم چنین به عنوان ترس از دانش اشاره شده است. فکر می‌کنیم این افراد اصطلاح "هرچه کمتر بدانی بهتر" را زیادی جدی گرفته‌اند. این هم چنین می‌تواند بهانه‌ی بسیار خوبی برای تمام آن دبیرستانی‌هایی باشد که می‌خواهند از زیر کلاس‌هایشان در بروند.
پانو فوبیا: فکر می‌کنیم همه‌ی ما باید به کسانی هم که از همه چیز می‌ترسند فکر کنیم. خوب، چه می‌شود گفت؟ پانو فوبیاها به نظر می‌رسد که از همه چیز بترسند، از ترس از ترس گرفته تا ترس از اداره کردن فوبیا. آن وقت شما فکر می‌کردید که فقط خودتان روز‌های بدی را می‌گذرانید؟
با این که لیست فوبیاهای عجیب به نظر ما ممکن است مضحک بیاید، افرادی که تحت تأثیر این فوبیاهای عجیب هستند مقدار بالایی از استرس را تجربه می‌کنند و دارای ترسی که به نظر عجیب و غریب می‌آید از آن شیء، مکان، موقعیت، یا تجربه خواهند بود. ممکن است شروع به دوری کردن از آن تا جای ممکن بکنند. در اکثر موارد فوبیاها ریشه در استرس‌های عمیق و موقعیت‌هایی دارند که در آن فرد چیزِ به طور دست پاچه کننده‌ای ناراحت کننده را در دوران کودکی تجربه کرده است. با این حال، این هنوز توجیه نمی‌کند که چرا مثلاً کسی از چیز‌های ریسمان مانند باید بترسد!