ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع :راسخون



 
شهرآورد کنتاکى براى اولين بار توسط تلویزيون ملى امریکا در تاريخ سوم ماه مى سال ١٩٥٢، به صورت کامل پوشش داده شد. مطالعه‌ى اين مقاله را ادامه دهيد تا حقايق جالب ديگرى را در مورد تغيير و تحولات يکى از پر طرف دارترين وقايع ورزشى در ايالات متحده دريابيد . . .
يکى از مراکز اصلى پرورش و توليد مثل اسب در ايالات متحده‌ى آمريکا، در کنتاکى مى‌باشد. منطقه‌ى بلوگرس (چمن سبز) در کنتاکى، به زاد و ولد و پرورش اسب‌هاى مسابقه‌اى ممتاز معروف بوده است. در سال ١٨٧٢، کول. مريودر لويس کلارک، جى آر.، سفرى به انگلستان داشت تا از شهر آورد معروف اپسوم باز ديدى داشته باشد. او بى ‌اندازه تحت تأثير امکانات و شيوه‌اى که اين مسابقات برگزار مى‌شد، قرار گرفت. زمانى که او در اروپا در حال گشت زنى بود، او هم چنين باز ديدى از فرانسه داشت و اين شانس را داشت که شاهد مسابقات گراند پريکس فرانسه، در پاريس نیز باشد.
گراند پريکس و شهر آورد اپسوم از بزرگترين مسابقاتی بودند که ساليانه در اروپا برگزار مى‌شدند. در باز گشت به خانه، کول. کلارک به همراه تنى چند از پرورش دهندگان اسب، مسابقاتى را در لويسوايل کنتاکى ترتيب دادند تا بدين وسيله جهت ايجاد باشگاه مسابقه در خارج از محدوده‌ى شهر، پول جمع آورى کنند. يک پيست مسابقه مطابق با استاندارد پيست‌هاى اروپايى در اين باشگاه ساخته شد و به باشگاه لويسوايل جوکى نام گذارى شد. اقوام کلارک، هنرى چرچيل و جان چرچيل، زمين را براى پيست مسابقه در اختيار قرار دادند. در سال ١٩٣٧، اين پيست مسابقه به "چرچيل دانز" تغيير نام داد.

در طول ساليان

شهر آورد به صورت ساليانه، در اولين شنبه‌ى ماه مى در لويسوايل کنتاکى برگزار مى‌گردد. اين مسابقه شامل فستيوال دو هفته‌اى شهر آورد کنتاکى نمى‌شود.
تنها کره اسب‌ها و اسب‌هاى اخته‌اى که بيش از ٣ سال از عمر آن‌ها مى‌گذرد اجازه‌ى حضور در اين مسابقه را دارند. کره اسب‌ها و اسب‌هاى اخته ١٢٦ پوند را حمل مى‌کنند و اين در حالى است که کره ماديان‌ها ١٢١ پوند را حمل مى‌کنند.
در هفدهم ماه مى سال ١٨٧٥، اولين دربى در چرچيل داونز برگزار شد. ١٥ اسب در اين مسابقه شرکت کردند و تماشاگران ١٥٠٠٠ نفر تخمين زده شدند.
فاصله مسابقه در اولين شهر آورد برابر با يک و نيم مايل بود، مشابه شهر آورد اپسوم در انگلستان و گراند پريکس پاريس. با اين وجود، در سال ١٨٩٦، طول مسير به ١.٢٥ مايل کاهش يافت. برنده‌ى مسابقه‌ى افتتاحيه يک دو رگه‌ى آمريکايى آفريقايى به نام سوار کار اوليور لويس بود. او سوار بر اسب تنومندى به نام اريستايدز بود.
اين مسابقه به نام مسابقه‌ى "دويدن براى گل‌هاى رز" معروف بود. دليل آن، اين بود که برنده‌ى اين مسابقه در زمان اهداء جوايز، در پتويى از گل پيچيده مى‌شده است.
دو رگه‌هاى آفريقايى آمريکايى نقش به سزايى را در شهر آورد کنتاکى ايفا کرده‌اند. از بيست و هشت مسابقه ى برگزار شده از سال ١٨٧٥ تا سال ١٩٠٢، سوار کاران دو رگه‌ى آفريقايى آمريکايى ١٥ مسابقه را برده‌اند.
آلنزو کليتون که به "لونيز" نيز شناخته مى‌شد، جوان‌ترين دو رگه‌ى آمريکايى آفريقايى بوده که اين مسابقه را در ١١ ماه مى‌ سال ١٨٩٢ فتح کرده است.
در سال ١٩١٥، رگرت اولين ماديانى بود که اين مسابقه را فتح کرد و دو سال بعد از آن، در سال ١٩١٧، يک کره اسب انگليسى به نام عمر خيام، اولين اسب خارجى شد که برنده‌ى اين شهر آورد شده است. اسبى به نام آپولو با سن دو سال، جوان ترین اسبى بوده که در اين مسابقات ، در سال ١٨٨٢ برنده شده است. از آن جايى که قوانين اجازه نمى‌دهد کره اسب‌هاى زير سه سال در اين مسابقات شرکت کنند، آپولو در اين ميان يک استثنا بوده و هيچ اسب ديگرى با اين سن اجازه حضور در اين مسابقات را نيافته است.
زنان نيز نقشى سازنده و فعال را در اين ميان به عهده داشته‌اند. خانم لاسکا دورنل اولين زنى است که اسب خود را با نام الوود، در سال ١٩٠٤ نامزد حضور در مسابقه کرد. در شهر آورد سال ١٩٤٢، زنان، دارندگان هفت اسب از هشت اسب اول بوده‌اند، و در این میان پرورش دهندگان اسب زن نیز حضور داشته‌اند. چهار زن در مسابقات مشهور شرکت داشته‌اند.
شهرآورد کنتاکی یکی از معروف‌ترین مسابقات درجه یک دنیا در زمینه‌ی سوار کاری می‌باشد.