ترجمه و تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع :راسخون



 
"ملوانان فضايى" اصطلاحى است که از نظر لغتى، معناى کلمه‌ى فضا نورد مى‌باشد. از دهه‌ى ١٩٥٠ تا کنون فضا نوردان حرفه‌اى، براى مردم الهام بخش بوده و کنجکاوى مردم را بر انگيخته‌اند. اين مقاله به شما حقايقى در مورد فضا نوردان، به همراه اطلاعاتى در مورد حقوق دريافتى آن‌ها ارائه مى‌دهد.
براى بسيارى از مردم در سراسر دنيا، يک فضا نورد بودن هدف نهايى است. این که شانس سوار شدن به يک فضا پيما را داشته باشيد و بتوانيد در فضا گشتى بزنيد، چيزى است که هر کسى به سادگى نمى‌تواند به آن دست پيدا کند. از آن جايى که ما بسيار کوچک هستيم، بسيارى از ما علاقه وصف نا شدنى براى کاوش فضا و تبديل شدن به يک فضا نورد را داريم. درياى دانشى که در پس فضا نوردى وجود دارد، هميشه کنجکاوى بسيارى را بر انگيخته و ذهن ما را فريفته است.
تا جايى که به قوه‌ى تخيل کودکانه مربوط مى‌شود، همه‌ى ما پتانسيل تبديل شدن به يک فضا نورد را داريم. ولى وقتى زمان انتخاب فضا نوردى، به عنوان يک شغل حرفه‌اى مى‌شود، اين يک نعمتى است که نصيب هر کسى نمى‌شود. تبديل شدن به يک فضا نورد دو سؤال را در مورد اين شغل در ذهن ايجاد مى‌کند، چه مدارج و مدارک تحصيلى مورد نياز است و مزايا و حقوق آن چه خواهد بود. مدارج و مدارک علمى از اهميت بسيار بالايى برخوردار است، زيرا که اين شغل يک شغل کاملاً حرفه‌اى، پيش رفته و متکى به تکنو لوژى است. اگر حقوق فضا نوردان براى شما مهم است، نيازى به نگرانى نيست، زيرا که حقوق دريافتى حقيقتاً بالايى دارند.

وظايف

قبل از اين که به جزئيات بيشترى بپردازيم، بايد توضيحات و جزئياتى را راجع به شغل آن‌ها بدانيد. هر فردى که در اين رابطه آموزش ديده است لازم می‌شود که به عنوان يک فضا نورد، در يک فضا پيما کار کند يا اپراتور فضا پيما باشد. عموماً اين افراد توسط دولت استخدام می‌شوند تا برنامه‌هاى فضايى دولت را انجام دهند، در عين حال بنگاه‌هاى اقتصادى خصوصى نيز وجود دارند که جسارت کاوش در فضا را داشته باشند و از اين افراد استفاده کنند. سراسر دنيا به دنبال اين افراد حرفه‌اى مى‌گردند و اين افراد را جست و جو مى‌کنند و دليل کافى نيز براى اين کار وجود دارد. اين افراد بايد سال‌ها تمرين طاقت فرسا و دوره‌هاى آموزشى را پشت سر بگذارند، بايد در اوج آمادگى جسمانى باشند، بايد سطح تحمل بالايى داشته باشند و از نظر سطح بهره‌ى هوشى، در سطح بالايى قرار داشته باشند. حقوق فضا نوردان به اين دليل بسيار بالا است که حرفه‌ى آن‌ها بسيار تخصصى و خاص مى‌باشد و به سال‌ها تمرين و ممارست نياز دارد. در پايين وظايف عمومى که توسط يک فضا نورد بايد انجام بپذيرد شرح داده شده است. شغل فضا نوردى، در حقيقت شامل وظايف کوچک بسيار زياد ديگرى نيز مى‌شود، اما آن چه که ما در اين جا به آن پرداخته‌ايم، فعاليت‌هايى است که عموماً توسط فضا نوردان انجام مى‌پذيرد.

خلبانى و هدايت سفينه‌ى فضايى

انجام کليه‌ى تعميرات بر روى تجهيزات
مشاهده و رصد هرگونه فعاليت در فضا که مربوط به ستاره‌ها و سياره‌ها مى‌شود
انجام و پايه ريزى آزمايشات خارج از سفينه‌ى فضايى

دستور دادن به اعضاء و ديگر کارکنان

تهيه گزارش با جزئيات کامل از هر گونه پديده‌ى عجيب و غريب که در منظومه‌ى شمسى مشاهده يا رصد مى‌شود

جمع آورى اطلاعات و داده‌ها

همان طورى که مى‌بينيد، وظايف فضا نوردان، در مجموع، بسيار جذاب و سر گرم کننده است. از پس کاوش فضا بر آمدن و در مورد آن چه که در فضا در حال اتفاق افتادن است گزارش تهيه کردن، تقريباً براى همه انسان‌ها يک شغل رؤيايى و آرزو است.

مدارج و مدارک تحصيلى مورد نياز

به هر کسى که سوار بر سفينه‌ى فضايى است، وظايف مشخص و معينى جهت انجام، محول گرديده است. بسته به شغلى که يک فضا نورد بايد انجام دهد، چهار نوع اصلى فضا نورد وجود دارد - فرمانده، خلبان، متخصص مأموريت و متخصص ترابرى (متخصص آن چه که براى حمل در سفينه فضايى مقرون به صرفه است)
يک مدرک ليسانس از يک انستيتوى معتبر و با شهرت در زمينه‌ى مهندسى، علوم زيست شناسى، علوم فيزيکى يا رياضيات. مدرک فوق ليسانس اجبارى نيست، ولى ارجحيت دارد. در موردى که فرد براى خلبانى ثبت نام کند، فرد ثبت نام کننده بايد سابقه‌ى پرواز با هواپيماى جت به مدت حد‌اقل ١٠٠٠ ساعت، به عنوان فرمانده‌ى پرواز را داشته باشد. آزمايش تست پرواز نيز الزامى مى‌باشد و قوياً توصيه مى‌شود. در موردى که فرد بخواهد متخصص انجام مأموريت بشود، مدرک کار شناسى، همراه با حد اقل سه سال تجربه‌ى کارى در زمينه‌ى تحصيلى مورد نياز است. با اين وجود مدرک فوق ليسانس مى‌تواند جاي گزين کم بود سه سال تجربه‌ى کارى در زمينه‌ى تحصيلى شود.
تمامى فضا نوردان بايد امتحان فيزيک جسمانى فضايى ناسا که شامل استانداردهاى زير مى‌شود را پشت سر بگذارند. فاصله‌ى تيز بينى فرد بايد براى هر چشم، ٢٠0/٢٠ يا بهتر در حالت غير ساکن، و ٢٠/٢٠ در حالت ساکن باشد.
فشار خون اين افراد بايد در زمان نشستن در جايگاه، 90/140 باشد.

حقوق ماهيانه

مدارک و مدارج تحصيلى مورد نياز بسيار پيچيده است، و هم چنين، وظايف فضا نوردان نيز بسيار خطرناک است. در نتيجه، حقوق دريافتى بايد جبران خطراتى را که بر سر راه دارند بکند. در حد بسيار بالايى متخصص بودن و پيش رو بودن در يک رشته‌ى خاص، به طبع خود حقوق دريافتى بسيار بالايى را طلب مى‌کند. فضا نوردانى که به صورت شهروندى و تحقيقاتى (غير نظامى) در آمريکا مشغول به کار مى‌باشند حقوق خود را از دولت فدرال، بر طبق جدول عمومى مقياس پرداخت که از درجه‌ى GS-11 تا GS-14 طبقه بندى شده، دريافت مى‌کنند. تجربه‌ى تخصصى و مدارک دانشگاهى مشخص مى‌کند که حقوق دريافتى فرد فضا نورد در کدام مقياس قرار مى‌گيرند. حقوق يک فرد با پايه حقوقى GS-11 از ساليانه ٥٩،٥٠٠ دلار شروع مى‌شود و پايه حقوق گروه شغلى GS-14 به ١٣٠،٠٠٠ دلار در سال مى‌رسد. اين حقوق ساليانه فقط مربوط به فضا نوردانى مى‌شود که در جنبه‌هاى غير نظامى فضا نوردى مى‌کنند. فضا نوردانى که در زمينه هاى نظامى فعاليت دارند، زير نظر مرکز فضايى ژوهانسن، واقع در هيوستون قرار دارند و از آن جايى که حقوق و مزاياى دريافتى و ترک خدمت آن‌ها (کليه مسائل معيشتى) را ارتش زير نظر دارد، حقوق دریافتی آن‌ها به ارتش مربوط مى‌شود. اين فضا نوردان بايد هميشه در حال آماده باش قرار داشته باشند. در نتيجه، در مورد متوسط حقوق فضا نوردى که به ارتش خدمت مى‌کند، تنها خود ارتش مى‌تواند تصمیم گيرى کند. يک فضا نورد بودن سخنرانى‌هاى فراوان و برگزارى سمينارهاى متنوع در سراسر کشور را به همراه دارد. فضا نوردى فقط "گشتن در فضا" نيست. اگر شما نيز به مقدار کافى تجربه به دست بياوريد و توانايى‌هاى خود را به نمايش بگذاريد، ممکن است بتوانيد به زودى شانس گشت و گذار و کاوش در فضا را به دست بياوريد.