تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون




 
متن زیر را به منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد امواج اقیانوس، چگونگی تشکیل آن ها و سونامی مطالعه نمایید . . .
امواج اقیانوس در لایه فوقانی رخ می دهد، که ناشی از باد و اثرات زمین شناسی اقیانوس ها می باشد. یک موج ممکن است قبل از این که به خشکی برخورد نماید، بیش از هزار مایل را در بنوردد. اندازه یک موج می تواند از یک موج کوچک تا یک سونامی بزرگ متغیر باشد. اگر چه مقدار زیادی از انرژی و حرکت در یک موج وجود دارد، ولی حرکت رو به جلو هر ذره آب در یک موج بسیار کم است.

شکل گیری موج

سه عامل اصلی تشکیل امواج در اقیانوس عبارتند از:

سرعت باد
فاصله آب از بادی که بر سر آن وزیده است
مدت زمانی که باد بر روی سطح آب وزیده است

ه رچه هر یک از عوامل فوق بیشتر باشد، امواج بزرگتر خواهند بود. معیار اندازه گیری یک موج ارتفاع آن تا تاج موج می باشد، طول موج یک موج فاصله از یک تاج تا تاج بعدی و یا مدت زمان بین دو موج متوالی از یک نقطه ثابت است.

انواع موج ها

سه نوع مختلف از امواج که در اقیانوس رخ می دهد به شرح زیر است:
ریز موج ها: به نام امواج مویین نیز شناخته شده اند و در آب های آرام رخ می دهند. این امواج زمانی که باد متوقف شود، از بین می روند، اما اگر کشش سطحی کافی موجود باشد، می توانند به جلو حرکت کنند.
موج دریایی: امواج بزرگتری هستند که تحت شرایط باد نا منظم و نا پایدار تشکیل می شوند. این موج ها پس از توقف بادها، مدت بیشتری باقی می مانند.
امواج متورم: زمانی تشکیل می شود که دریاها از نقطه مبدا خود به حرکت درآیند، جدای از جهت و طول موج طبیعی.

سونامی

سونامی (تلفظ سو - نام - ایی) به عنوان یک سری از امواج عظیم تعریف شده است که وقتی به ساحل بر خورد می کنند، می‌توانند موجب ویرانی های شدید و از دست دادن زندگی افراد شود. کلمه سونامی یک واژه ژاپنی است که به معنی امواج بندر (تسو - بندر، نامی - امواج) می باشد. علل رخ داد یک سونامی ممکن است زلزله های زیر آب بیش از 75ر6 در مقیاس ریشتر، لغزش سنگ های زیر دریا، فوران های آتش فشانی و یا سقوط یک سیارک یا شهاب سنگ از فضا به آب، باشد. یک سونامی وقتی که یک حجم عظیمی از آب توسط هر یک از پدیده های ذکر شده منتقل شود، شروع می شود. هنگامی که چنین حجم زیادی از آب منتقل شود، موج حاصل بسیار بزرگ است و می تواند در مساحتی بیش از هزار مایل گسترش یابد. این موج می تواند از نقطه مبدأ با سرعت زیادی به ساحل سفر کند. یک سونامی به سفر با سرعتی حدود 600 مایل در ساعت در اقیانوس های آزاد شناخته شده است. این همان سرعتی است که جت با آن سفر می کند و یک سونامی می تواند این سرعت را، از یک سمت اقیانوس به انتهای دیگر آن در چند ساعت در بنوردد!
با پیش رفت تکنولوژی در طول این سال ها، اکنون سونامی قبل از این که به سواحل برخورد کرده و باعث از دست دادن جان انسان ها شود، قابل تشخیص است. خوش بختانه، سونامی بسیار نادر است و تقریباً شش مورد آن در طول یک قرن به ساحل برخورد می کند. بسیاری از آنها در اقیانوس آرام رخ می دهند.

امواج اقیانوس و گرمایش جهانی

پدیده دیگری که در سالهای اخیر بر سرعت امواج مؤثر بوده است، گرم شدن کره زمین است. متخصصین ژئوفیزیک پیش بینی نموده اند، همان طور که سطح اقیانوس گرم می شود، سرعت امواج جهانی نیز متناسب با آن باید افزایش یابد. اعتقاد بر این است که سرعت امواج در حال حاضر به طور قابل توجهی افزایش یافته است، اما از زمانی که ماهواره های ثبت سرعت امواج برای مدت بسیار طولانی آمار برداری نکردند، مقادیر آن اعلام و مستند نشده است. همان طور که در آخرین تحقیقات مشاهده می شود، سرعت امواج در اواخر قرن 21 بیشتر از 30 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.
بسیاری از افراد شخصا عاشق اقیانوس هستند. احساس می کنند که اقیانوس و امواج آن یکی از بهترین هدایایی است که طبیعت به واسطه آن به ما برکت عطا کرده است. اما امواج اقیانوس موجب وارد آوردن بسیاری از ویرانی ها به زندگی شده است و ما باید برای همه هشدارها آگاه باشیم و زمانی که اقیانوس ها می خواهند خروش کنند، از آن ها دوری کنیم. علاوه بر این، دور ماندن از اقیانوس ها در طول جزر و مدهای بلند نیز ایده خوبی است. همان طور که امواج بلند می تواند خطرناک باشد، مکان هایی در عمق اقیانوس که شما فکر می کنید امن هستند نیز می تواند خطرناک باشد.
ما امیدواریم که شما از خواندن این مقاله لذت برده باشید و اطلاعات مفیدی را کسب کرده باشید. از مطالعه لذت ببرید!