نويسنده:گروه نويسندگان





 

ايده آل آن است که خانم ها قبل از بارداري معاينه شوند. به اين ترتيب ناهنجاري موجود برطرف شده و خطري براي حاملگي و زايمان به وجود نمي آيد يا عوارض به حداقل مي رسند. بعضي از بيماران مبتلا به بيماري هاي قلب و ريه و کليه نبايد حامله شوند لذا معاينه قبل از بارداري براي تشخيص اين بيماري ها ضروري است.
اگر زن باردار نمي تواند مخارج يک پزشک خصوصي را بپردازد بهتر است که از مراکز درماني دولتي که يک پزشک متخصص زنان در اختيار دارند استفاده نمايد.
اکثر خانم ها حال عمومي شان قبل از دوران بارداري و بعد از آن فرقي نمي کند و بعضي ها حتي در دوران بارداري حالشان بهتر است. مع هذا عده معدودي، از ناراحتي مختلف در دوران بارداري رنج مي برند. دستگاه تناسلي به علت ترشح هورمون هاي مختلف از تخمدان و جفت دستخوش تغييرات مهمي مي شود ولي به طور کلي در دوران بارداري به طور مستقيم يا غير مستقيم تمام قسمت هاي مختلف بدن کم و بيش تحت تأثير هورمون هاي مترشحه از جفت قرار گرفته و خود را براي پذيرايي از جنين آماده مي نمايند.
خوشبختانه شما در زماني زندگي مي کنيد که معلومات و اطلاعات پزشکي در مورد آبستني و زايمان بسيار وسيع است و به اين ترتيب بسياري از عقايد و نظرهاي قديمي در مورد چگونگي مراقبت دوران بارداري عوض شده است.
امروزه بهترين زمان شروع مراقبت دوران بارداري را قبل از آبستن شدن مي دانند زيرا سلامت و بهداشت شما قبل از آن و حتي در دوران کودکي در نتيجه بارداري تأثير فراوان دارد.
اين معاينه براي مراقبت دوران بارداري بسيار مفيد است زيرا در صورت بروز عوارض ( ازدياد فشار خون و غيره) پزشک مي تواند پرونده دوران قبل از بارداري را مطالعه کرده و زودتر به تشخيص برسد و البته پزشک از شما انتظار دارد که به محض اطمينان از بارداري به او مراجعه نماييد.
بعد از اطمينان از بارداري چگونگي مراقبت دوران بارداري بايد برنامه ريزي شده و برحسب درآمد، پزشک و محل زايمان انتخاب شود. فراموش نکنيد که سلامت جسمي و روحي جنين فعلي و فرزند آينده شما به مراقبت دوران بارداري بستگي دارد و اين بزرگترين سرمايه گذاري در زندگي مي باشد زيرا در دنياي امروزي زندگي براي افراد بيمار، کم هوش و بي استعداد بسيار مشکل است.
در گذشته اکثر زنان باردار توسط ماماهاي بي سواد و قديمي بدون رعايت کوچکترين اصول بهداشتي در منزل وضع حمل مي کردند ولي خوشبختانه در سالهاي اخير با تربيت و فرستادن پرستاران و پزشکان به دهات و مناطق دور افتاده روز به روز بر تعداد مادراني که در بيمارستان ها و زايشگاه ها وضع حمل مي کنند افزوده مي گردد.
اخيرا با زير پوشش درماني قرار گرفتن خانواده ها همه مي توانند از مزاياي مراقبت توسط يک پزشک متخصص زنان و زايمان در بيمارستان يا زايشگاه برخوردار شوند. مع هذا عده اي از زنان به علت حجب و حيا و ترس از هزينه درمان، ماماي قديمي را ترجيح مي دهند، غافل از آنکه اگر عارضه خطرناکي پيش بيايد هزينه درمان عوارض خطرناک بارداري خيلي زياد بوده و اثرات جسمي و روحي آن گاهي غير قابل جبران است.
منبع مقاله :
گنجي، مبين؛ پورفخاران، محمد؛ حجاران، مريم؛ (1391)، رموز طلايي بارداري موفق، قم: ابتکار دانش، چاپ ششم.