نويسنده: دبورا تکاک
مترجم: مينا اسماعيلي



 

7 نکته براي داشتن پوستي شاداب تر

واقعاً تقصير شما نيست. اگر هم قرار باشد کسي را سرزنش کنيد بايد اجدادتان را ملامت کنيد. شايد اجدادتان متعلق به جايي بودند که داشتن پوست چرب برايشان مزيت محسوب مي شد؛ مثلاً براي مقابله با عوارض نور شديد آفتاب مديترانه اي يا باران هاي موسمي، حالا شما درست وسط مينوسوتا، جايي که شرمندگي داشتن پيشاني براق و چرب بر هر نوع حفاظتي که از پوست خود به عمل مي آوريد مي چربد. با اين پوست چرب گير افتاده ايد. وراثت و هورمون ها در اين ميان نقش بسيار مهمي به عهده دارند. گاهي زنان باردار ضمن حاملگي متوجه افزايش چربي پوست خود در اثر تغييرات هورموني مي شوند. زناني که قرص هاي ضد بارداري خاصي مصرف مي کنند نيز متوجه بروز چنين عارضه اي مي شوند. هم چنين اضطراب و فشار روحي نيز از عوامل تشديد کننده فعاليت غده هاي چربي به شمار مي رود. استفاده از محصولات آرايشي نامتناسب با نوع پوست نيز مي تواند باعث چرب تر شدن بيش از حد يک پوست نسبتاً چرب شود. برخي از عوامل فوق را مي توان کنترل کرد ولي در مورد بعضي ديگر تنها بايد آموخته که چگونه با آن ها زندگي کرد. هيچ درماني معجزه گري براي پوست چرب وجود ندارد. طبق آخرين توصيه متخصصان بايد پوست را هميشه تميز نگه داشت. نکاتي که به ذکر آن ها خواهيم پرداخت شما را در اين راه ياري مي دهند. از طرف ديگر متخصصان پوست معتقدند داشتن پوست چرب مزايايي دارد که با گذشت زمان و افزايش سن آشکار مي شود. پوست هاي چرب بهتر با پيري کنار مي آيند و نسبت به پوست هاي خشک يا معمولي کمتر چروک مي خورند. ناراحتي امروز مساوي با موهبت فردا.

ماسک گِل يا خاک رس

به گفته دکتر « هاورد دانسکي » ماسک خاک رس يا ماسک گل واقعاً با ارزش است. اما دکتر « دانسکي » هشدار مي دهد که اين ماسک ها تنها به طور موقت پوست را بهتر مي کنند. بنابراين روي اثر آن ها براي هميشه حساب نکنيد. به طور کلي هر چه رنگ خاک (يا گل) تيره تر باشد چربي بيشتري را به خود جذب مي کند. ولي خاک هاي رس سفيد ملايم ترند و براي پوست هاي حساس مناسبند. اين ماسک ها قادرند چربي سطحي پوست را تميز کنند. اما انتظار نداشته باشيد که مجاري عمقي پوست را از وجود چربي پاک کنند و يا اثر طولاني مدت داشته باشند.

شستشو با آب داغ و صابون

به گفته دکتر « هيلارد.ايچ.پرلستين » آب داغ يک حلال خوب است. به همين دليل او شستن پوست چرب را با آب خيلي گرم و صابون زياد توصيه مي کند. آب گرم و صابون بهتر از آب سرد و صابون چربي پوست را حل مي کند. زيرا در آب گرم همه چيز بيش از آب سرد حل مي شود و همين مسأله در مورد صابون و چربي اي که سعي داريد از آن رهايي يابيد نيز صدق مي کند.

استفاده از صابون هاي خشک کننده

دکتر « پرلستين » مي گويد: « بر اساس آخرين و جديد ترين درمان هاي پوست چرب، تنها کاري که مي توان انجام داد خشک کردن پوست است و اين کار را بايد مرتباً با استفاده از مواد قابض و صابون هاي خشک کننده تکرار کرد. » پيدا کردن يک صابون خشک کننده (صابوني که ضمن شستن چربي ها پوست را خشک نکند.) کار دشواري نيست. به نظر مي رسد بسياري از متخصصان پوست براي رفع چربي پوست هاي چرب به همان Lvory قديمي، همراه با صابون هاي تخصصي تري مثل Cuticura Clearasli ,Mildly Medicated و Neutrogna Oily Skin Formula و امثالهم علاقمندند. اما به عقيده دکتر « کنث نلدنر » صرف اين قدر هزينه لازم نيست. وي مي گويد: « بعضي فکر مي کنند که صابون هايي مثل Dial و Safeguard خشک کننده اند و کاري را که بايد انجام مي دهند. مسأله اينجاست که بايد اطمينان يافت مقدار زيادي صابون مصرف مي شود. کف زياد درست کنيد و پوست را بشوييد. »

استفاده از مواد قابض

به گفته ي دکتر« نلدنر » قابض هاي حاوي استون جزو بهترين ها هستند. استون حلال بسيار خوبي براي چربي و روغن به شمار مي رود و بيشتر مواد قابض حاوي مقداري استون هستند. اگر به طور مرتب از اين محصولات استفاده کنيد، مطمئناً مي توانيد چربي را از پوست خود دور کنيد. هر چند اکثر مواد قابض حاوي الکل اند، اما محصولي خريداري کنيد که مانند Seba-Nill، استون نيز داشته باشد. اما مي توان از الکل معمولي هم به عنوان يک ماده ي قابض مؤثر و ارزان استفاده کرد. افرادي که مايل به استفاده از قابض ملايم تري هستند مي توانند نارون کوهي را که حاوي مقداري الکل است و تأثير خوبي دارد امتحان کنند. بخش عمده ي قابض هاي فاقد الکل را آب تشکيل مي دهد و تأثير آن ها به اندازه قابض هاي حاوي الکل و استون نيست. اما ممکن است براي پوست هاي حساس مناسب باشند. شايان ذکر است که متخصصان پوست معتقدند به جاي شستن مکرر پوست در طول روز که ممکن است باعث خشکي زياد و تحريک آن شود، بهتر است پدهاي حاوي مواد قابض همراه خود داشته باشيد و براي پاک کردن صورت از آن ها استفاده نماييد.

دقت در انتخاب محصولات آرايشي

به گفته دکتر « نلدنر » محصولات آرايشي عمدتاً در دو نوع توليد مي شوند: محصولات آرايشي حاوي آب و چربي. در صورت چرب بودن پوست بايد از محصولات آرايشي که اساس آن ها را آب تشکيل مي دهد استفاده نمود. محصولات آرايشي بسياري مخصوص پوست چرب وجود دارند. اين محصولات طوري ساخته شده اند که چربي پوست را مخفي کنند تا چرب به نظر نرسد. اما هيچ محصول آرايشي نمي تواند معجزه کند و توليد چربي توسط پوست را کُند يا قطع کند. بنابراين فريب محصولاتي را که چنين ادعايي مي کنند نخوريد.

پودر بزنيد

منظورمان پودر بچه است. بعضي از خانم ها متوجه شده اند که محصولاتي مثل پودر بچه جانسون اگر به مقدار کم پس از آرايش استفاده شوند از برق افتادن پوست مي کاهند.

ربطي به نوع غذا ندارد

هر چند برخي از مجلات و کتاب هاي مربوط به مراقبت از پوست، رژيم هاي غذايي خاصي را (معمولاً با حذف غذاهاي سرخ شده و چرب) براي کاهش چربي پوست توصيه مي کنند، کارشناسان ما اين کار را زحمت بيهوده و خيالي باطل مي دانند. به عقيده دکتر « پرلستين » هيچ رابطه اي ميان رژيم غذايي و داشتن پوست چرب وجود ندارد. اين مسأله به وراثت مربوط مي شود. حال ممکن است فرد پوست چرب را به ارث برده باشد يا نه. غدد چربي را نمي توان با رژيم غذايي از فعاليت باز داشت. تنها کاري که مي توان کرد تميز کردن اين چربي است. دکتر « نلدنر » ضمن تأييد اين مطلب مي افزايد: « فکر نمي کنم رژيم غذايي هيچ تأثيري داشته باشد. اگر هم چنين باشد جامعه پزشکي از آن بي اطلاع است. منظورم اين است که اگر پوست خشکي داشته باشيد هيچ غذايي نيست که با خوردن آن بتوانيد پوست خود را چرب کنيد. در نتيجه هيچ دليلي وجود ندارد که فکر کنيم عکس اين مطلب مي تواند اتفاق بيافتد. »
منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان هاي خانگي، مترجم: مينا اسماعيلي، ويراستار پزشکي: نويد محمدي، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم